נקיק מונט ראבי בפירנאים. רעות סהר, רעות סהר
נקיק מונט ראבי בפירנאים/רעות סהר, רעות סהר

לא רק טבע: הצד הקולינרי של הפירנאים הספרדיים

20.7.2019 / 8:48

הרי הפירנאים ידועים כיעד תיירותי אידאלי מופלא לחובבי טבע אבל אנחנו ביקשנו לבדוק מה יש לאכול שם, ומצאנו חמש אטרקציות קולינריות לתייר הפודי

מי שמגיע להרי הפירנאים הם בדרך כלל חובבי טבע ומסעות, אבל מה קורה כששולחים לאזור חובבי אוכל ופודיז שרק מחפשים אחר הפנינים הקולינריות שיש לאזור להציע? מצאנו חמש נקודות קולינריות בין ההרים המושלגים והנהרות השקופים כך שגם המטיילים מיטבי הלסת ימצאו את עצמם

פאן קון טומטה. רעות סהר, רעות סהר
מאבות המזון הספרדיים- פאן קון טומטה/רעות סהר, רעות סהר

הפירנאים הספרדים הם אחד האזורים היפים ביותר בכל ספרד, ובאירופה בכלל. בגלל הפסגות המושלגות, המדרונות הירוקים, הנחלים השקופים, הכבישים המפותלים והעיירות הציוריות, עבור המטיילים חובבי הטבע מדובר בביקור בגן עדן. חבל הפירנאים שייך לשלוש מדינות, צרפת, ספרד ואנדורה, והחלק הספרדי מחולק גם הוא לשלוש: הפירנאים הבסקיים, הפירנאים הקטלונים והפירנאים של אראגון. בגלל המיקום הגיאוגרפי שלהם, הפירנאים הספרדיים הם דלת הכניסה לאירופה מחצי האי האיברי, ובימי מלחמת העולם השנייה אף שימשו דלת היציאה ממנה, עת נמלטו לספרד המוני יהודים מצרפת בעזרתם האדיבה של מורי דרך קטלונים ובסקיים בטיפוגרפיה הקשה למעבר.

למרות שספרד מפורסמת כיעד קולינרי אטרקטיבי דווקא אזור הפירנאים נשאר קצת מאחור בתחום הזה. זה נכון שבהרבה מקומות האוכל הוא כפרי ובסיסי, אבל מצאנו כמה נקודות אור לפודיז שבכל זאת מגיעים לאזור.

נאביו, nabiu. רעות סהר, רעות סהר
פונדו גבינות של נאביו/רעות סהר, רעות סהר

Nabiu מסעדת הרים מודרנית

באחת העיירות היותר קטנות שתיתקלו בהן, איסוורה (Isavarre), יש רק שתי סמטאות ורוב הבתים המטופחים פונים אל נוף מרהיב של פסגות ירוקות בקיץ ומושלגות בחורף. את המסעדה הקטנה מנהלים בני זוג, השפית ובעלה, והם מתמחים בעיקר בשני מאכלים מקומיים, פונדו גבינות ורקלט, מנה שמבוססת על גלגל גבינה שמחממים ומגרדים את השכבה החמה. מלבד שתי ההתמחויות האלו יש בנאביו תפריט שלם שמשתנה מדי עונה ועושה שימוש בהמון חומרי גלם מקומיים, חלקם כל כך מקומיים כך שמוגש כאן קינוח עם אגסים שנקטפו מהעץ בחוץ.

מה עוד אוכלים? צלחת גבינות מקומיות נפלאה, לכל גבינה מותאמת ריבה, וגם גבינה מותססת מיוחדת; פאן קון טומטה, מנת הלחם הספרדית המפורסמת שמשוחה בשמן זית ועגבניות; רביולי חצילים עדין עם מעט שמנת ומעט קרם פלפלים וזיתים מקומיים; סלמון צלוי בדיוק רב עם ירקות ארומטיים; טלה בבישול ארוך בציר בצלים; פאדג' שוקולד עבודת יד; כשאת הארוחה מלווה יין מקומי נפלא וגם ליקר אגוזי מלך, המשקה המקומי שהמקומיים מכינים בעצמם וכל אחד טוען ששלו הכי טוב. המסעדה לא יקרה בכלל, הפונדו והרקלט עולים 28-32 יורו, ושאר המנות נעות בין 10 ל-20 יורו.

פרטים נוספים באתר של Nabiu

מה עוד יש לעשות באזור: מסלולי הליכה או טיולי ג'יפים בפארק הלאומי PORT DE GIRETA שמחקים את מסלולם של הנרדפים והניצולים בתקופת מלחמת העולם השניה.

סיור ליקוט בפירנאים. רעות סהר, רעות סהר
זעפרן בר שנצפה בטיול הליקוט של ג'וליה/רעות סהר, רעות סהר

סיור ליקוט בהרי הפירנאים

ג'וליה (באינסטגרם היא נקראת occvltacrafts) היא אחת המדריכות במוזיאון באסטרי אניו אבל היא גם רוקחת טבעית, מרצה בנושאי צמחים ומדריכת סיורי ליקוט. "יש לה אף" והיא מריחה מרחוק מיני צמחים שונים, היא מכירה כל צמח בכל השלבים שלו ובכל השימושים שלו ויודעת להסביר בצורה מלהיבה ומרתקת על הצומח של הפירנאים. היא יכולה לקחת אתכם לסיור ליקוט מטעם המוזיאון Ecomuseu de les Valls d'Àneu שזה בעצם טיול רגלי בטבע מסביב לעיירה. ג'וליה תראה לכם, לפי העונה כמובן, זעפרן בר, קמומיל, טימין, פירות רוז-היפ שגדלים על שיח ורד הבר, שן הארי, פרחי באטרקאפ שהם בעצם סוג של נוריות, תלתן אדום, ועוד. ג'וליה יכולה להכין לכם תה מהצמחים שתלקטו וגם תוכלו לרכוש ממנה מיני מרקחות רפואיות שיסייעו במגוון מיחושים ובעיות.

פרטים נוספים באתר האינטרנט של המוזיאון או באינסטגרם של ג'וליה

מה עוד יש לעשות באזור: ביקור בעיירה אסטרי אניו (Esterri d'Aneu) שקיימת מאות שנים ובה מוזיאון Ecomuseu de les Valls d'Àneu המשחזר את החיים שהיו בה פעם וכנסיה עתיקה במיוחד.

מחלבה אורגנית בפירנאים. רעות סהר, רעות סהר
גבינת מאטו ודבש במחלבה המשפחתית לה רואלה/רעות סהר, רעות סהר

ביקור במחלבה אורגנית מקומית

משק La Reula שנמצא ב-Fígols d'Organya, עיירה קטנטנה במורדות ההרים ירוקים של שמורת הטבע Alt Urgell, מקבל מבקרים כחלק מפרויקט אירופאי שמטרתו ליצור תיירות בר קיימא, יעדים תיירותיים שקשורים לחקלאות אקולוגית ולמורשת מזון. המשק הוא משק אורגני והוא מגדל פרות ומחזיק מחלבה מאוד מודרנית שקיימת כבר כ-100 שנה ועברה התפתחות מדהימה מחליבה ידנית לשיא הטכנולוגיה היום. במשק לה רואלה מייצרים יוגרט ביתי נפלא בטעמים מגוונים, גבינות מסורתיות כמו מאטו, גבינה צעירה קשה שאוכלים עם דבש, קרם יוגורט שהוא יוגורט עם אחוזי שומן גבוהים במיוחד, נאטה, גבינת שמנת מקומית, גבינה קשה מותססת שנחשבת מעדן מקומי ועוד. המשק נמצא בבעלות משפחתית ואת הסיור יערכו לכם בני המשפחה כאשר תוכלו לראות את הרפת עצמה, את מכון החליבה, את שטחי המרעה ואת המחלבה, שם גם תוכלו לטעום מוצרי חלב ולרכוש לכם כמה לדרך, לצד ריבות נפלאות תוצרת האזור.

פרטים נוספים באתר המחלבה לה רואלה

מה עוד יש לעשות באזור: הפארק הפלאונטולוגי של פומניה בו תמצאו טביעות רגל ושרידים של דינוזאורים שחיו באזור וגם מוזיאון דינוזאורים עם מגוון פעילויות נחמדות.

שריגי גפן. רעות סהר, רעות סהר
שריגי הגפן לפני שהם הופכים לזמורות/רעות סהר, רעות סהר

ביקור ביקב Sauvella בעיירה הקטנה Orcau

היקב המשפחתי הקטן Sauvella הוא אחד מ-43 היקבים המשתתפים בדרך היין של ליידה, ארגון מקומי שמרכז את תעשיית היין הקטנה והאיכותית של המחוז הזה. Sauvella הוא יקב קטן מאוד שמייצר רק כמה אלפי בקבוקים, בעיקר בלנדים של זנים אדומים, ונמצא בעיירה הקטנטנה והציורית Orcau בה מתגוררים כעשרה אנשים בלבד והיא עתיקה ויפהפיה ומשקיפה על כל העמק. ביקב תוכלו לטעום את היינות, לשמוע את הסיפורים ולהיות עדים לתהליך הכנת היין, החל מביקור בכרמים ועד שלבי הביקבוק. האקלים של האזור והטמפרטורות המיוחדות שיכולות להיות גבוהות מאוד ונמוכות מאוד, מסייעים ליצירת יין ייחודי לאזור הזה, ובאתר של דרך היין של ליידה אפשר לראות את רשימת היקבים ולבחור באיזה מהם מתחשק לכם לבקר.

פרטים נוספים בעמוד הפייסבוק של היקב

מה עוד יש לעשות באזור: ראפטינג בנהר Pogaresa Noguera עם חברת Roc Roi שמציעה מגוון פעילויות של ספורט אתגרי, הראפטינג מתאים למגוון גילאים והנוף משגע.

מסעדת המישלן מאלנה. רעות סהר, רעות סהר
בונבונים של מוחיטו, שוקולד לבן וגבינה כחולה במאלנה/רעות סהר, רעות סהר

מסעדת כוכב המישלן מאלנה

מסדת מאלנה היא מסעדה קטנה ומוקפדת המחזיקה בכוכב מישלן שנמצאת במבואות הכפריים של העיר ליידה. המטבח במאלנה הוא מטבח ספרדי מודרני שעושה שימוש בחומרי גלם מקומיים ובהגשה יצירתית, והכל על פי כל כללי הטקס של אירוח מישלני. בתפריט יש מנות של פירות ים, דגים ובשרים, שנעות על הסקאלה שבין מסורתיות לחדשניות, מבלי להתחייב לסגנון אחד. יש מנות כמו חלזונות מבושלים, או צדפות רייזר בקציפת מנדרינות, או נקניק דם בתפוחי אדמה שרופים, ועוד מנות מהטבח הספרדי מסורתי קלאסי (רובן נעות סביב ה-18 האירו למנה), ומנגד יש מנות כמו נתח עגל בבישול ארוך ברוטב דובדבנים (24 אירו), סלמי, קרם עגבניות וקוויאר אדום (18 אירו), מנת ביניים של ג'לי מוחיטו או בונבון של שוקולד לבן וגבינה כחולה (16 אירו), ועוד. יש גם תפריט טעימות גדול ב-72 אירו, או קטן ב-42 אירו, בו תוכלו למצות את המגוון שמציע המטבח מבלי להכניס את היד עמוק מדי לכיס. בגזרת הקינוחים יש קרם קטלן בגרסה מיוחדת, גלידת מנדרינה וליקריץ, וגם דברים יותר מורכבים כמו מוס שוקולד במרק אגוזי לוז או גבינה מוקצפת עם ג'ינג'ר ועוד קינוחים כולם ב-7 אירו. הארוחה במאלנה היא איטית ונפלאה, למי שחובבים התנסויות קולינריות מיוחדות, במסעדה כפרית פסטורלית מופלאה שכיף גם לשוטט מחוצה לה בין שדות הפרגים והחרציות.

פרטים נוספים באתר האינטרנט של מאלנה

מה עוד יש לעשות באזור: הפלגה בנקיק המים המפורסם מונט-ראבי, במים הכחולים כחולים ובין הצוקים המרהיבים, ואפשר גם כמובן לנסוע 20 דקות לעיר ליידה (Lleida) שהיא דוגמה ומופת לעיירה ספרדית קלאסית מודרנית שיש בה הכל, תרבות, קולינריה, ארכיטקטורה והיסטוריה.

הכותבת הייתה אורחת של לשכת התיירות של ליידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully