וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נותנים בראש

14.9.2020 / 12:00

16 יינות ישראליים מומלצים, מ-55 שקלים עד 188 שקלים, שיעזרו לנו לשכוח את תש"פ ולקוות שתשפ"א תהיה יותר טובה

רקנאטי, סירה, גליל עליון 2019. עומרי מירון,
צילום: עומרי מירון/עומרי מירון

מופת של תמורה לכסף: רקנאטי, סירה, גליל עליון 2019 - 55 שקלים

פרי מרוכז, לא עמוס מדי, חומצה מאזנת מוצלחת מאוד, ובסירה כמו בסירה - שפע תבלינים עם דומיננטיות לפלפל שחור. עוצמה, רכות ומידה של אלגנטיות - מה עוד נבקש מיין שעולה 55 שקלים לפני מבצעי החג? רק שימשיכו לעשות כמותו גם בעתיד.

בנימינה, רזרב, מרסלן 2019. יח"צ,
בנימינה, רזרב, מרסלן 2019/יח"צ

אדום ים תיכוני זול וטוב: בנימינה, רזרב, מרסלן 2019 - 59 שקלים

בנימינה מתמחים בשנים האחרונות ביינות המספקים תמורה ראויה מאוד לכסף. בנוסף, החלו להיות אמונים שם על יינות באוריינטציה ים תיכונית. מרסלן הוא זן שהתפתח בים התיכון (דרום צרפת) מהכלאה של קבנרה סוביניון וגרנאש ויודע להניב בישראל תוצרים ראויים מאוד. המרסלן הנוכחי מגיע מהגלבוע, אזור שקיבל דגש חזק ומוצלח בבנימינה של השנים האחרונות. יש בו מוצקות, פרי טוב, פרחוניות כיפית וארומאטיות. הוא איננו כבד מידי, ייטיב ללוות גם עיקריות בשר והתמורה שהוא מספק ל-59 שקלים טובה במיוחד. מומלץ בחום.

עוד בוואלה!

ארוחת חג קטוגנית: תבשיל לחי בקר ביין אדום עם קרם כרובית

לכתבה המלאה
דלתון, אסטייט, סוביניון בלאן פומה 2019. יח"צ,
דלתון, אסטייט, סוביניון בלאן פומה 2019/יח"צ

יצירת הפופ הראויה של הטעימה: דלתון, אסטייט, סוביניון בלאן פומה 2019 - 60 שקלים

סוביניון בלאן ממספר כרמים וחלקות בגליל העליון, השייכים כולם ליקב דלתון. היינות השונים טופלו בכמה שיטות עשייה ליצירת יין לא סטנדרטי כלל מסוגו. כל החשיבה הזו לא נועדה ליצור יין מורכב או פאנקי, למבינים. להיפך, היינן גיא אשל העמיד כאן סוג של מוצר פופ כיפי, מגניב למדי. עם ארומטיות ניכרת, קלות ניכרת, פרי נעים ויכולת להתיידד עם לוגמים מקשת טעמים רחבה. המבינים פחות ייהנו מהקלות, המבינים ידעו להעריך את מורכבות העשייה שמאחורי הקומוניקטיביות החביבה. ככה בדיוק עושים יין מסחרי טוב.

ברקן, אסמלאז', ריחן 2017. יח"צ,
ברקן, אסמלאז', ריחן 2017/יח"צ

מ-ה-פ-כ-ה: ברקן, אסמלאז', ריחן 2017 - 60 שקלים

היינן עידו לוינסון מחולל בשנים האחרונות ביקב ברקן את אחת מרפורמות האיכות היותר גדולות שהתחוללו ביקבים גדולים בתעשייה המקומית מאז ומעולם. פעם בלנדים אדומים מסדרת אסמבלאז' של ברקן הרגישו בחיך כמו תרכיזי פרי, תבלינים ואלכוהול על סטרואידים, במסיבת אסיד פרועה במיוחד. זה כבר לא נראה כך. הבלנד הנוכחי, על בסיס פטיט סירה וקברנה סוביניון עם מעט פטי ורדו, מתון ומאופק. גופו אינו מלא אלא בינוני, לכל היותר בינוני-מלא, והוא פירותי (אדום ומעט שחור) אבל לא עמוס מיי, אוחז בחומציות טובה, ומספק מידה רבה של רעננות. זה ללא ספק מרענן לקבל יין כזה, בסדרה הזו, מהיקב הזה.

טוליפ, ווייט טוליפ 2019. יח"צ,
טוליפ, ווייט טוליפ 2019/יח"צ

לסום טאם כמו גם לחריימה - טוליפ, ווייט טוליפ 2019 - 75 שקלים

סוביניון בלאן וגוורצטרמינר. לואר ואלזס. מהודקות וחדות לצד מתקתקות רכה. פרי טרופי ופרחים באף, ליצ'י והדרים בחיך. כמו היין הקודם ברשימה, של דלתון, הוא ממחיש עשייה של 'עולם חדש', ולפחות בחיך מובהק יותר מקודמו. שמחת חיים ומוחצנות מהסוג הרלוונטי לכולם, כולל כולם. יין שילווה ראשונות אסיאתיות מתובלות, יתחבר גם לחריימה על הטיותיו בפתיחת ארוחות החג ויתאים גם לפיקניק ב-500 מטר מהבית (בתקווה צנועה שמזג האוויר יאפשר זאת).

נטע, אדום 2018. אורי גרון,
נטע, אדום 2018/אורי גרון

חסר יומרה, קל וראוי: נטע, אדום 2018 - 79 שקלים

50% מרלו והשאר פטיט סירה, סירה ופטי ורדו. שמונה חודשי התיישנות וחיך שכולו קלות, פירותיות ונעימות מיקב החקלאים הסימפטי של משפחת אלוני במושב קדרון. מתאים לראשונות בשריות, אפשר גם לאחר קירור.

יזרעאל, אלפא 2019. אורי גרון,
צילום: אורי גרון/אורי גרון

הכי טוב ללגום מקורר (ואפשר אפילו בצהריים): יזרעאל, אלפא 2019 - 80 שקלים

60% סירה והשאר קברנה סוביניון וארגמן, חוברים ליין מקומי מאוד, מפולפל מאוד, עם 14.5 אחוזי כוהל בנפח שלא מעמיסים כובד. להיפך. זה יין קל שנועד ללוות אוכל ולא להשתלט עליו ואפשר ללגום אותו ללא חשש אפילו בצהרי הימים הלוהטים שתוקפים אותנו לאחרונה. קירור מה לא יזיק אף הוא. יופי של תמורה לכסף והמחשה של התקדמות שיטתית וקבועה המתרחשת ביקב הצעיר והסימפטי השוכן בקיבוץ חנתון שבגליל.

כרמל, ויניארדס, שני, קברנה סוביניון מרום הגליל 2014. יח"צ,
כרמל, ויניארדס, שני, קברנה סוביניון מרום הגליל 2014/יח"צ

מתיישן מכובד לסטייקים ולתבשילי בקר: כרמל, ויניארדס, שני, קברנה סוביניון מרום הגליל 2014 - 80 שקלים

ויניארדס היא סדרת הביניים של יקבי כרמל המיועדת לחנויות יין בלבד, להבדיל מרשתות שיווק. היא מיועדת לקהל לוגמים מנוסה יותר ומטרתה לספק איכויות ברף תמחור בינוני. יין הקברנה סוביניון הנוכחי ממרום הגליל התיישן 14 חודשים בחביות אבל שהה זמן רב בבקבוק, במרתפי היקב. מעניין עד מאוד ללגום אותו ולגלות רכות, מורכבות, עומק והתיישנות נאה ומכובדת ביותר. יופי של יין סטייקים או תבשילי בקר.

תבור, אקו אדום 2016. יח"צ,
תבור, אקו אדום 2016/יח"צ

כמה נדיר למצוא אדום כזה במחיר הזה: תבור, אקו אדום 2016 - 85 שקלים

תבור, מהגדולים ביקבי ישראל, מיתג את עצמו בעבר כיקב מרכולים. במקביל, מייצרים שם בשנים האחרונות גם יינות מורכבים, מפתיעים ושונים מאוד מאלו שרוב הציבור רגיל לפגוש בסופרמרקט הסמוך לביתו. בפועל אפשר היה לאסוף את כל היינות הללו ולהעמיד יקב בוטיק שייתפס כאחד המוערכים בתעשייה. אלא שכל זה קרה עד היום קצת מתחת לרדאר. סדרת 'אקו' החדשה, שהושקה ממש לקראת החג, באה לשנות את המאזן. היא מיועדת לחנויות יין בלבד ולא למרכולים. קברנה סוביניון, מרלו, סירה וקברנה פרנק מכרמים אקולוגיים בגליל העליון, רמת הגולן, הרי ירושלים והר התבור; 18 חודשי חבית ועוד 18 חודשי התיישנות בבקבוק. התוצאה מלבבת. יין שמעביר היטב את הפרי אבל נשמר היטב מפירותיות יתר, שניכרת בו עבודה מאופקת עם עץ, שאיזוניו נשמרים היטב ושהמקדם הגסטרונומי שלו גבוה מאוד. מקבילי האיכות שלו מתומחרים במעל מאה שקלים.

ננה, שנין בלאן 2019. יח"צ,
ננה, שנין בלאן 2019/יח"צ

לבן ייחודי מההר במדבר: ננה, שנין בלאן 2019 - 85 שקלים

מהכרם של חוות ננה במצפה רמון יצאו בשנים האחרונות כמה וכמה יינות לבנים מוצלחים במיוחד של יקבים אחרים, שרוכשים מננה את הענבים. היין הנוכחי, של יקב ננה עצמו, מבוסס על ענבי שנין בלאן וניכרות בו האיכויות המשקפות את תנאי הטרואר הנדירים המתקיימים שם: הבדלי טמפרטורות ניכרים בין יום ללילה, יובש רב ואדמה יוצאת דופן. פירותיות שופעת, עם דגש על טרופיות, עם חמיצות מאזנת מקסימה ממש ונימה מינראלית דקה שמוסיפה מימד רב משמעות. כל אלו חוברים ליין איכותי וטעים במיוחד שמדגיש כמה ייחודי הטרואר הדרומי הזה, שעם עבודה ייננית נכונה (ובעיקר מאופקת וצנועה) יודע לספק יינות נהדרים.

יתיר, הר עמשא 2017. אייל קרן,
צילום: אייל קרן/אייל קרן

אדום טיפוסי של עולם היין החדש: יתיר, הר עמשא 2017 - 100 שקלים

קברנה סוביניון (45%), סירה (24%) והיתר פטי ורדו, מלבק וטנאט מרכיבים את הבלנד האדום הזה, ששהה שנה בחביות עץ אלון ועוד שנה בבקבוק בטרם שוחרר לשוק, לאחרונה. אפשר למצוא שם את כל החבילה היתירית המוכרת והאהודה על רבים מאוד כאן: פרי שופע, הרבה תבלינים, עוצמה וגם רכות אלגנטית. הקברנה מספק גוף, הסירה תבלינים וכל החבילה מצליחה להיות עשירה והדוניסטית בלי להעמיס מדי. אדום קלאסי וטוב מסוגו של עולם היין החדש.

רוסאן ויונייה 2018. יח"צ,
רוסאן ויונייה 2018/יח"צ

לא פחות ממקסים: אחת, רוסאן ויונייה 2018 - 120 שקלים

אחת הוא היקב הקטן של הייננית ניצן סברסקי, הפועל בקיבוץ נחשון. שמו ניתן לו כי סברסקי, שרכשה השכלה פורמאלית באיטליה וספרד וניסיון בעבודה ביקבים גדולים בארץ, מתפעלת את כל שלבי העבודה בו לבדה. מהבציר הראשון ב-2014 ייצרה סברסקי יין אחד בלבד: רוסאו-ויונייה מכרמים בהרי ירושלים ובגליל העליון (השנה היא מפיצה, לראשונה, גם יין שנין בלאן). מדובר בבלנד לבן לא פחות ממקסים, שזניו נטועים במסורת הדרום צרפתית וכזה הוא גם סגנונו. יש בו פירותיות מצוינת (הדרים ופרי לבן), ארומטיות חד משמעית, חמיצות ניכרת, נימה מינראלית עדינה אך ברורה ואיזון רב. אוהבי ים תיכוניות יעופו על היין הזה, שמייצג מצוינות חד משמעית בכל שלבי העשייה. אל רק אל תלגמו אותו כשהוא קר מדי, זה מצר את היכולת של איכויותיו להתבטא.

ויתקין, קברנה פרנק 2017. יח"צ,
ויתקין, קברנה פרנק 2017/יח"צ

יין האוכל המיטבי: ויתקין, קברנה פרנק 2017 - 125 שקלים

להבדיל מקברנה סוביניון ומרלו, קברנה פרנק הוא זן השייך לבלנד הבורדולזי הקלאסי שעושים איתו כאן פחות יינות זניים. בויתקין, דווקא יקב שסוחב לרוב אל זני הים התיכון, מיטיבים להעמיד יינות קברנה פרנק זניים. 16 חודשי חביות עץ אלון קטנות, פרי אדום ושחור מעולים בחיך וחומצה מצוינת בונים כאן יין מהודק, עוצמתי, ארוך ומורכב. כהרגלו של היקב בקודש, המקדם הגסטרונומי גבוה מאד, קרי: זה יין שילווה היטב אוכל - בשר, מן הסתם - ולא ישתלט עליו.

רמת הגולן, ירדן, קברנה פרנק 2017. חגית גורן,
צילום: חגית גורן/חגית גורן

קרן השפע הצפונית: רמת הגולן, ירדן, קברנה פרנק 2017 - 125 שקלים

הקברנה פרנק הראשון של יקב רמה"ג, מסדרת ירדן, שהה 18 חודשים בחביות עץ אלון ואף אם הוא חדש בשטח, לא קשה לטעות בזהות יוצריו כשלוגמים אותו. הרבה פרי, המון נוכחות לעץ, אלכוהוליות ניכרת, אלגנטיות רבה וטכניקה שאין למצוא בה דופי. הוא שונה מאוד מהקברנה פרנק שנסקר מעליו, בהיותו מוחצן בהרבה. בר לגימה כבר כעת, לאוהבי הז'אנר השופע, אם כי עתידו בהחלט לפניו.

רזיאל, 2017. יח"צ,
רזיאל, 2017/יח"צ

רזיאל, 2017 - 150 שקלים

זהו הבציר הראשון של רזיאל, ליין חדש המקוטלג כיקב-בן של יקב קסטל הוותיק והמוערך (מהרי ירושלים), שנוצר בחצר ביתו של אלי בן זקן - בעלים ויינן היקב המשפחתי. האדומים של קסטל - פטיט קסטל וקסטל גראנד ואן - הם תמיד על בסיס זני בורדו. עושים אותם שם מצוין ממש. ברזיאל יש סירה וקריניאן (מהרי יהודה) - זנים מאד לא בורדולזיים (שמקורם בעמק הרון). המקצוענות ניכרת להפליא גם ביין הזה אבל הסגנון אחר לגמרי: הגוף בינוני בלבד, להבדיל ממלא. האופי הפירותי שונה, דגשי התיבול דרמטיים והיין כולו בעל אופי חם. מכיוון שהוא הרבה פחות עמוס לא חייבים לחכות איתו לחורף ואפשר להסתדר איתו היטב כבר בימי החום הנוכחיים. יין בשר מצוין, שייטיב להתיישן גם חמש שנים מהיום אך מוכן לגמרי ללגימה כבר עכשיו.

הרי גליל, כרם הצוק 2017. יח"צ,
הרי גליל, כרם הצוק 2017/יח"צ

המלווה לקדירת טלה או כבש: הרי גליל, כרם הצוק 2017 - 188 שקלים

יין זני חדש וגבוה של יקב הרי גליל, שמגיע מכרם מנרה ומבוסס על 100% ענבי סירה. 18 חודש בחביות עץ אלון וסגנון עשייה שסוחב על העולם החדש טענו את היין הזה בהמון נוכחות לפרי בשל, מכל הסוגים, עשבוניות, המון תבלינים, קפה, שוקולד וטבק. יש בו רכות וקטיפתיות, אפילו מתיקות מה. הוא שייך לקטגוריית היינות ההדוניסטיים אך עם זאת איננו מוגזם ואינו עמוס מדי. ערוך ומוכן ללגימה מהנה כבר כעת, גם אם יצליח יסחוב בין שלוש לחמש שנים בתנאי אחסון נאותים. אם אתם מעמידים קדירה על בסיס טלה או כבש לחג, יהיה נחמד ללוות אותה ביין הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully