וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניפגש אצל סמי

דנה מלמד

11.1.2005 / 16:06

בורקסים לא חייבים להיות משולשים. דנה מלמד אופה עם הילדים מאפוני בצק-עלים זהובים וריחניים בצורת לבבות ושבלולים, ובמילוי גבינות ותפוח אדמה

כשהיינו ילדים וכבר הרשו לנו לצאת במוצאי שבת לבלות עם החבר'ה, האתר החביב עלינו היה 'בורקס סמי ובניו'. היו לו משולשים עם גבינה מלוחה, חישוקים עגולים עם גבינה לבנה ומרובעים עם תפוחי אדמה.

תמיד ניצבה בפניי דילמה קשה על איזה סוג כדאי ללכת הפעם. אחרי התלבטות קשה וסריקה קפדנית של כל אחד ואחד מהמאפים הזהובים והריחניים, הייתי מצביעה על המושלם ביותר ומבקשת נחרצות : "את זה אני רוצה !".
לצד כוס שוקו צונן היו אלה רגעים של אושר עילאי.

עם הזמן, נכנסו לחיי שלל בורקסים מכל קצוות תבל - תורכיים, בולגריים, בורקסים על משקל מקונדיטוריה, מבצק פריך, מבצק פילו או מבצק סודי אחר. בהמשך התוודעתי למליות רבות ומגוונות ולפורמטים שונים ומשונים וכך הפכתי למעריצת בורקס מושבעת.

הבורקס יכול להוות ארוחה שלמה לצד ירקות טריים וביצה קשה ובפורמט קטן יותר הוא יכול להיות אחלה נשנוש ולתפקד כחטיף מלוח נהדר לאירוח. לשמחתי, גם הילדים מחבבים אותו ומאד אוהבים לקחת חלק בהכנתו.

כשרוצים לשתף את הילדים בהכנה, אני ממליצה בחום להשתמש בבצק עלים מוכן שחוסך המון זמן והמון בלגן. לילדים נעים וכיף לעבוד איתו והתוצאה בהחלט מספקת. בעניין המילוי, בגלל אותה דילמה שליוותה אותי בילדותי (גבינה או תפוחי אדמה) החלטתי הפעם לשלב ביניהם אבל אפשר תמיד לגוון ולהשתמש בכל שאריות הגבינות שנשארו במקרר.

לגבי הפורמט, מאחר שהילדים לקחו חלק פעיל בהכנה, מעבר למשולשים הקלאסיים, הכנו גם שבלולים ולבבות. גם כאן, כאמור, אפשר לגוון ולהיות יצירתיים. אפשר בצורת ריבועים, עיגולים, חצאי עיגולים, בצורת נקניק מאורך, חישוק, סוכריה, צמה וכל מה שעולה בדמיון.

לבבות בצק עלים ושבלולים

החומרים:
400 גר' בצק עלים
ביצה + ביצה טרופה לבירוש
תפוח אדמה בינוני מבושל או אפוי מעוך לפירה גס
½ גביע קוטג'
100 גר' גבינת קשקבל מגוררת
50 גר' גבינה בולגרית מפוררת
50 גר' גבינת פרומעז (או גבינת עזים אחרת)
2 כפות שמנת חמוצה
שומשום

אופן ההכנה:
1. מחממים את התנור ל 180 מעלות

2. מכינים את המלית: בתוך קערה בינונית מועכים עם מזלג את גבינת הפרומעז, מוסיפים את כל שאר הגבינות ומערבבים היטב.

3. מוסיפים את מחית תפוחי האדמה ומערבבים.

4. טורפים את הביצה ומוסיפים לתערובת. מערבבים עד לקבלת עיסה אחידה.

5. מחלקים את הבצק לשלושה חלקים על מנת שיהיה קל יותר לרדד אותו.

6. על גבי משטח מקומח מרדדים כל חלק לעלה מלבני דק מאד.

7. ללבבות: בעזרת פורמה (טבעת) בצורת לב, יוצרים לבבות בצק במספר זוגי. על מחצית מהכמות מניחים כפית קטנה מהמילוי בדיוק במרכז הלב. את המחצית השנייה של הלבבות מברישים בביצה טרופה (זה החלק האהוב על הילדים). מכסים כל לב עם מילוי בלב מוברש בביצה (כשהצד עם הביצה כלפי פנים ומשמש כ"דבק"). מהדקים היטב את השוליים בעזרת לחיצה עם האצבעות.
מסדרים על גבי נייר אפייה, מברישים בביצה טרופה וזורים שומשום.

8. למשולשים: חותכים את הבצק לריבועים. מניחים במרכז כל ריבוע כפית מהמילוי, מברישים בביצה את השוליים (אפשר רק 2 צלעות), מקפלים למשולש ומהדקים בקצוות.
מסדרים על גבי נייר אפייה, מברישים בביצה טרופה וזורים שומשום.

9. לשבלולים קטנים: במרכזו של עלה בצק מלבני מניחים "שורה" מהמילוי. מקפלים את השליש התחתון ו"סוגרים" את המילוי בעזרת לחיצה עם האצבעות. מברישים את השליש הנותר בביצה ומגלגלים לגליל הדוק כשהחיבור כלפי מטה. בעזרת סכין חדה חותכים את הגליל לפרוסות במרחקים של 1 ס"מ. מניחים על גבי נייר אפייה כשהצד החתוך מונח על התבנית.

10. אופים כ-25 דקות או עד שהבורקסים זהובים וריח נפלא של מאפייה מתפשט בבית.

הערות וגיוונים:

- אם חלק מהמילוי נשפך החוצה בזמן האפייה לא לדאוג – יש פתרון. מחכים מעט שהמאפה יתקרר ואז, בעזרת סכין, דוחפים את המילוי בחזרה למקום שממנו הוא בא. עכשיו הוא כבר לא יוכל להימלט.

- ניתן להחליף את הגבינות בגבינות אחרות יותר רזות או פשוט מה שיש במקרר אבל כן חשוב להקפיד שתהיינה גם גבינות קשות (כמו הבולגרית והצהובה).

- נחמד להוסיף למילוי זיתים אם הם מתקבלים בברכה על ידי הילדים.

- למבוגרים יש אינסוף אפשרויות לשדרוג המילוי: חציל או פלפל קלוי, עשבי תיבול, פטריות, בצל מטוגן, תרד ועוד.

- במקום שומשום אפשר לשים טימין או אורגנו יבשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully