וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלבבים

יעל דרור

19.12.2005 / 15:58

אפשר גם לאפות, להשתמש רק בחלבונים ולטגן בתרסיס שמן - הדיאטנית יעל דרור מפרגנת לכם עצות להפחתת העומס הקלורי שדורשות הלביבות של חנוכה

חנוכה הוא ההזדמנות הכי טובה בשנה להקדיש תשומת לב ללביבה. אופן הכנתה והתוספות שלצדה (סוכר, מלח, שמנת, ריבה ועוד) אופייניות לכל בית ולכל מוצא, אך המשותף לכולם הוא טיגון הלביבה, ירקות וגירור סיזיפי על פומפייה.

הרבה מעבר לתפוח אדמה

הלביבה המסורתית, הלטקעס, עשויה מתפוחי אדמה אבל בשנים האחרונות תחום הלביבות התפתח ולחגיגה הקולינרית הצטרפו המון לביבות, ולא רק בחג החנוכה אלא בכל ימות השנה. החלוצות הראשונות שהכניסו ירק אחר לתודעת עולם הלביבות היו "אורנה ואלה" שהגישו (ועדיין מגישות) לביבות בטטה במסעדה בשינקין שכבר הפכו לשם דבר. המתכון של לביבות הבטטה של אורנה ואלה הופץ ברבים, אבל רבים מתקשים להגיע לטעם המקורי. מה שכן היום מגוונים מאוד בסוגי הלביבות ומגררים פנימה: גזרים, קישואים, כרובית, ברוקולי, תרד ועוד.

מהבלילה לצלחת

מה שצריך הוא קודם כל לבחור את הירק אותו רוצים לשלב בלביבות. חשוב לבחור ירק שלאחר טיגון ישמור על מרקם קריספי ולא יהיה מימי מדי (למשל קישואים יש לסחוט לפני שמוסיפים לתערובת). יש לקצוץ דק דק (ביד או בעזרת מעבד מזון), כמובן שגם הפומפייה המסורתית תעשה את העבודה ואפשר לשלב כמה ירקות בלביבה אחת. כדי להדביק בין כל החלקים מוסיפים קמח (אפשר גם קמח מלא), ביצה ותבלינים. יש המוסיפים גם מוצרי חלב ופירורי לחם – בכל מקרה המטרה הסופית היא ליצור בלילה שתחזיק את הירקות יחד בעת הטיגון. לאחר הכנת הבלילה בא השלב הקריטי – שלב הטיגון. מחממים מחבת עם שמן בגובה של 1.5-1 ס"מ ולתוך השמן החם מכניסים כמות קבועה מן הבלילה, מזהיבים והופכים.

איך להפחית את העומס הקלורי של הלביבה ולעלות את ערכה התזונתי?

קמח - כאמור, ניתן להחליף את הקמח הלבן בקמח מלא ואף להוסיף מעט אבקת סיבים תזונתיים לבלילה, על מנת העלות את כמותם בלביבה (זהירות! להוסיף רק קצת ובמידה).

הפחתת כולסטרול - אם רוצים להוריד את תכולת הכולסטרול בבלילה, אפשר להשתמש בביצה אחת שלמה ובעוד חלבוני ביצה ללא החלמונים. כך יתקבל האפקט המאחד של הביצה ללא עלייה משמעותית של כמות הכולסטרול.

* יעל דרור היא דיאטנית קלינית במרכז הרפואי שניידר ומנחת
סדנאות הרזיה לילדים "קל על המשקל".


לא להתחיל לטגן לפני שהשמן חם - כדי לקצר את משך הטיגון ולהפחית את כמות השמן שהלביבה סופגת, יש לוודא שהשמן חם בעת התחלת הטיגון. אחרת משך הזמן שהלביבות בשמן ארוך יותר והן יספגו יותר שמן.

ספיגת השמן- חשוב מאד לספוג את שאריות השמן לאחר הוצאת הלביבה מהמחבת כדי להפחית את כמות השמן שנצרוך בעת אכילת הלביבות.

שימוש בתרסיס "שמן קל לטיגון"- ניתן להחליף את השמן בתרסיס "שמן קל לטיגון", אך השינוי מחייב תשומת לב גדולה יותר ליד המחבת כדי למנוע הידבקויות. אם עברתם לתרסיס, חשוב ליצור לביבות דקות שזמן הכנתן יהיה קצר יחסית ואחיד.

אפיית הלביבות - אם כל הכבוד לנס פך השמן - ניתן גם להכין את הלביבות בתנור ולמרוח שכבה דקה של שמן בתבנית. מומלץ למרוח את השמן בעזרת מברשת על מנת למנוע עודפים לא רצויים או להשתמש גם באפייה ב"תרסיס שמן קל לתבניות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully