וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא יכולים להתאפק

יעל דרור

20.3.2006 / 8:59

כששותים הרבה זה ברור אבל איך בדיוק משפיע האוכל שאנחנו אוכלים על מספר הפעמים בהם אנחנו רצים לשירותים לעשות פיפי?

אנשים בריאים שרצים פתאום הרבה פעמים לשירותים בדרך כלל פשוט שתו הרבה, אבל גם לסוג השתייה יש חשיבות וגם לאוכל ולמרכיביו יש השפעה משתנת. אחרי שביררנו איזה אוכל עושה גזים ומה משפיע על צבע העור הנה כמה מילים על המשתנים הטבעיים במזון ובשתייה.

ישנם מזונות המשפיעים על כמות הנוזלים בגוף, חלקם גורמים לצבירת נוזלים (למשל מלח) וחלקם מעודדים את יציאתם בקצב מזורז. אני לא מתייחסת כאן למצבי שתייה מוגברת המשפיעים על כמות השתן, לבעיות כליות או לבעיות בריאותיות אחרות הגורמות לאיבוד נוזלים – אלא מתכוונת לסוגי מזון משתנים הכוללים תבלינים, זרעים ומשקאות שונים.

הקפאין המזרז

אחד החומרים שמשפיע על כיווץ כלי הדם והשרירים דרך השפעה על מערכת העצבים, הוא קפאין. הקפאין גורם לתגובות פיזיולוגיות רבות בגופנו כמו עוררות, הפרשת אדרנלין וכיווץ שרירים לא רצוניים. אם שאלתם את עצמכם מה בדיוק עושה הקפאין בגוף אז כך: לאחר שתיית או אכילת מזון המכיל קפאין יש עלייה בכיווץ כלי הדם בשלפוחית השתן, דבר הגורם לעלייה במהירות העברת הנוזלים לכליה. שינוי זה גורם לעלייה בכמות הנוזלים המופרשים מהגוף החוצה.

דוגמאות למזונות המכילים קפאין: קפה, שוקו, מזון המכיל קקאו, שוקולד, קולה, משקאות אנרגיה כמו רד-בול, תה ועוד.

זרעים ותבלינים

לפעמים הסיבה בגללה אנחנו רצים לשירותים היא לא ישירות בגלל האוכל, אלא בגלל האופן בו הוא מתובל. פטרוזיליה, לדוגמה, היא עשב תיבול הנחשב למשתן חזק במיוחד (בבית חולים שניידר, הסכים רופא לתת לילד שעבר השתלת מח עצם, כפית פטרוזיליה קצוצה במקום תרופה להפחתת נוזלים והיא עשתה את העבודה).

תבלינים וצמחים נוספים שמשתלבים במזון ואנו לא מודעים להשפעתם המשתנת: זרעוני קימל וצמח הסרפד שמכינים ממנו תה ותוספים.

רד-בול וודקה וישר לשירותים

גם אלכוהול גורם לעלייה חדה בכמות השתן, דבר היכול להביא למצב של התייבשות (גם אם לא מרגישים). לא תמיד יש קשר ישיר בין הכמות ששותים להשפעה על כמות הנוזלים שמאבדים, משום שמשקאות אלכוהוליים מגיעים בריכוזים שונים ולכן השפעתם אחרת. שימו לב, כי שילוב של אלכוהול וקפאין, מגביר את התופעה (למשל רד-בול עם וודקה, טקילה או ייגרמייסטר).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

האשלגן המעודד

הכרוב עשיר מאד באשלגן וצריכה מוגברת שלו יכולה לסייע בהגברת איבודי הנוזלים בגוף. דיאטת הכרוב, שהייתה נהוגה בבתי חולים לפני ניתוחי לב דחופים, מתבססת על צריכה גבוהה של כרוב מבושל במים. האשלגן חייב לצאת מהגוף בעת צריכה מוגברת והדרך היחידה שלו לצאת היא בשתן. העניין הוא שהאשלגן לא יוצא לבד, הוא מושך יחד אתו את המלח (נתרן) ובכך מונע מהגוף את היכולת לאגור נוזלים.

כלומר, האשלגן גם מעודד יציאת נוזלים מן הגוף וגם עוזר להיפטר מהמלח. על פי עיקרון זה, ממליצים לאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה לצרוך מזונות רבים המכילים אשלגן.

חשוב לציין דיאטת הכרוב היא דיאטה קיצונית ולא מאוזנת, שאינה מתאימה למי שאינו מצוי תחת פיקוח רפואי צמוד. אל תנסו בבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully