וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אריחים לאורחים

סמדר זורע-ברמק

20.4.2006 / 9:30

לא צריך למהר, מותר ואף רצוי לתת לבצק להחמיץ. סמדר חוזרת לשגרה ומרצפת את המטבח באריחי לחם מגרים

כל השנה אוכלים לחם יומיום, בלי להקדיש לו תשומת לב יתרה. ומסתבר שגם לחם, כמו כל דבר מובן-מאליו בחיים - מבחינים שהוא שם רק כשהוא איננו. הועילו חכמינו בתקנתם וסידרו לנו בפסח שבוע שלם בלי חמץ, ח?ס?ר קצר ואקוטי שאין כמותו להשיב ללחם את הכבוד המגיע לו, ולהעלות את הרייטינג שלו, לפחות פעם אחת בשנה.

הנה הפסח עבר, אפילו הגשם חלף הלך לו. אפשר לעצור לרגע את מירוץ המנוסה, להסדיר את הנשימה ולהעיף מבט לאחור ללא פרנויה. פרעה וחיל פרשיו כבר מזמן טבעו בים, אין שם אף אחד שרודף אחרינו, ואין צורך להיחפז עוד. מותר לבצק להחמיץ, זה אפילו רצוי מאוד.
אז שנפשיל שרוולים ונחזור לשגרת לחם?
בטח! כבר אי אפשר להתאפק יותר, דחוף למלא שוב את הבית בריחות אפייה ויפה שעה אחת קודם, כדי שיהיה לבצק זמן לתפוח.

רמונט לאחר הפסח

לחמים מהירים אני לא הכי מסמפטת, אתם כבר יודעים. אני מתכוונת לאלה המותפחים באבקת אפייה או בסודה לשתייה. כי למרות שהם נותנים סיפוק מיידי, איכשהו אין זה המענה המדויק על הצורך ב"לחם" שהתעורר. זה לחם זה?
ומצד שני, לחמים מושקעים המבוססים על בצק מקדים מאתמול, או על שאור מלפני שנתיים - גם הם לא לעניין כרגע. למי יש סבלנות לחכות, כשהח?ס?ך כל כך מציק?
אז עד שכולם יתאוששו, נכין לחם מהזן החצי-מהיר: מבוסס על שמרים, אך ללא התעסקות יתרה וללא התפחות ארוכות מדי. רק ערבוב, לישה מקוצרת, התפחה, רידוד, שוב התפחה, ואפייה קצרה בתנור.

בנתונים הדוחקים של אחרי פסח, "אריחי הלחם" יתאימו בול. הם מאפה קליל, משהו בין לחמניות לפוקצ'ות, ובין לחם לחטיף. מי שבמסגרת הרמונט לפסח ריצף את קירות המטבח במצות - יוכל להחליף עתה את הריצוף הכשר באריחי חמץ עשר-על-עשר.
קל מאוד להכין אותם, וקל עוד יותר לזלול אותם אחד אחרי השני, חמים מהתנור, שחומים ופריכים מבחוץ ורכים ואווריריים מבפנים. ככה, כמו שחמץ ראוי לשמו יודע להיות.

אריחי לחם פריכים

מרכיבים ל-32 אריחים:

1 ק"ג קמח לבן רגיל
1 כף מלח
1 כף סוכר
4 כפיות שמרים יבשים (או 30 גרם שמרים טריים)
½2 כוסות מים פושרים (625 מ"ל)
4 כפות שמן זית

לציפוי:
1 ביצה
2 כפות שמן זית
מעט שומשום ופרג

אופן הכנה:
1. מנפים את הקמח לקערה. מוסיפים את המלח והסוכר ומערבבים עם הקמח. מוסיפים את השמרים היבשים ומערבבים. (אם משתמשים בשמרים טריים, ממיסים אותם מקודם בנפרד בחצי כוס מהמים הפושרים עם כפית מהסוכר, משהים כ-10 דקות לתסיסה, ואז מוסיפים אותם לשאר החומרים ויוצרים בצק).

2. מוסיפים את המים ואת השמן ומערבבים לבצק אחיד.

3. לשים את הבצק במשך כ-5 דקות עד שהוא גמיש ורך (אפשר ביד, או במיקסר בקרס לישה במהירות איטית).

4. מניחים את הבצק בקערה, מכסים בניילון נצמד ומשהים לתפיחה עד שיכפיל את נפחו, כשעה-שעה וחצי.

5. מוציאים את האוויר מהבצק שתפח, לשים אותו קצרות על משטח מקומח קלות, ומחלקים ל-2 חלקים שווים.

6. מרדדים מכל חלק עלה גדול, מעבירים את העלים לתבניות שטוחות בגודל 40X45 ס"מ, מרופדות בנייר אפייה, ומסדרים כך שהבצק ימלא אותן מקצה לקצה. מכסים את התבניות במגבת ומשהים לתפיחה כ-40 דקות.

7. מחממים את התנור לחום גבוה 220°.

8. טורפים את הביצה עם השמן לתערובת אחידה ומברישים את פני הבצק ביסודיות.

9. בסכין חדה, חותכים את הבצק התפוח שבתבניות לריבועים בגודל כ-10X10 ס"מ. זורים מעט שומשום ופרג על ציפוי הביצה.

10. מכניסים את התבניות לתנור החם, מרססים את קירות התנור הפנימיים במים ממרסס ידני, סוגרים את דלת התנור, ואופים בחום גבוה בטורבו כ-15-20 דקות, עד השחמה יפה (אם אין טורבו - אופים כל תבנית לחוד, בחום גבוה).

11. מוציאים מהתנור, מפרידים את האריחים זה מזה, ומגישים מיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully