וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת החיידקים הטובים

יעל דרור

29.5.2006 / 15:27

לרגל שבועות ואינפלציית מוצרי החלב דיאטנית הבית מזכירה מה עומד מאחורי המושג "ביו" שמככב על יוגורטים וגבינות ומתי צריך להיעזר בתוספי מזון פרו-ביוטים

החיידקים הפרו-ביוטיים הפכו כבר לססמת בריאות ומופיעים על גבי מוצרי מזון רבים ובעיקר על מוצרי החלב. חג השבועות שבפתח הוא סיבה טובה לברר מה עומד מאחורי ססמאות הביו שמעטרות בעיקר יוגורטים, גבינות ועוד מוצרי חלב.

אצידופולוס זו לא מחלה

מלחמה? מי נגד מי? ואיך חיידקים יכולים להיות טובים בכלל? למען האמת במעי שלנו מתרחשת מדי יום מלחמה בין החיידקים הטובים ששומרים על הגוף לבין החיידקים הרעים שהגיעו מהמזון, או אלו שהצליחו לתפוס טריטוריה על דופן המעי ומנסים להתרבות. תפקידם של החיידקים הטובים, המייצרים "אנטיביוטיקה טבעית", הוא לנטרל את החיידקים הרעים ואת יכולת התרבותם. מדובר במגוון סוגים של חיידקים (L-קזאי, LGG, אצידופילוס ועוד) שאמורים לטפל בתופעות כמו שלשולים, כאבי בטן, נפיחויות, גזים וגם מאפשרים את חיזוקה של מערכת החיסון.

מיליונים של חיידקים

החיידקים הפרו-ביוטיים מצויים בצורה טבעית במגוון מוצרי חלב. המוצר המרכזי הוא היוגורט, אבל כיום ניתן אף להוסיף אותם עצמאית למוצרי המזון. כל מוצר שרשומה עליו מילת הקסם "BIO" או "BIO-PRO" מסמל מוצר שהוסיפו לו חיידקים פרו-ביוטיים. כאמור, כיום יש המון מוצרים על המדפים שמתארים את עצמם כ"פרו-ביוטים" ההבדלים ביניהם הוא סוג החיידקים והמינון שלהם. יש מוצרים המכילים כמות יחסית נמוכה של חיידק אחד ויש הכוללים קבוצה גדולה של חיידקים, כשהבדלי הכמויות יכולים להסתכם במיליונים. כיום גם בגבינות ובקוטגי'ם אפשר למצוא חיידקים ידידותיים וכמובן גם בבקבוקוני שתייה (כמו אקטימל למשל). הצצה מהירה בתווית על האריזה, תספר לכם האם אתם צורכים מוצר שגויסו לתוכו גדודי חיידקים טובים וכמה.

חיזוק של תוספי תזונה

את התוספת של פרו-ביוטיקה ניתן גם לצרוך באמצעות תוספי תזונה בצורת כדורים או אבקות. המינונים במוצרים האלה הרבה יותר גבוהים מהמינונים שלהם במוצרי החלב ומגיעים לביליונים של חיידקים בכדור. יש אפילו תכשירים המתאימים לצריכה של ילדים ולפי הנחיות משרד הבריאות ניתן להוסיף את החיידקים הפרו-ביוטים לתינוקות מעל גיל 4 חודשים (כמובן תחת פיקוח של כמויות וסוגים מותרים ואחרי התייעצות עם רופא). גם חברות הפורמולות לתינוקות, התחילו בשדרוג מוצריהם ומנסים לשלב את החיידקים הטובים במזון לתינוקות ופעוטות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

להיות מוכנים מראש למתקפה

גם לנו יש השפעה על המלחמה השקטה שמתרחשת לנו בגוף. אפשר להיות יותר מודעים למה שאנו אוכלים ולגייס את גדודי המילואים של החיידקים הטובים לפני שצריך תגבורת מיוחדת שתגויס בצו-8 בעזרת תוספי תזונה. הקפידו לצרוך יותר מוצרי חלב עם הסימון להימצאות החיידקים הפרו-ביוטיים ובפעם הבאה שאתם או הילדים סובלים משלשולים או גזים נסו קודם לצרוך (לאורך הזמן) יוגורט טבעי או גבינה/קוטג' מועשרים בפרו-ביוטיקה לפני שנוקטים אמצעים אחרים.

יש שאומרים שהחיידקים האלה גם עוזרים בפתרון בעיות במערכת הנשימה והריאות. לאחרונה משלבים אותם עם תוספי חמוציות (שילוב פרוביוטיקה עם חמוציות), כדי לעזור בבעיות של דלקות בדרכי השתן.

השפעה מצטברת

צריכה קבועה של המוצרים הפרו-ביוטים בתפריט היומי חשובה ומומלצת לסובלים מבעיות במערכת העיכול (לא בעת דלקות או פצעים במעי!), לצורכים תרופות הפוגעות בתפקוד מערכת העיכול (חשוב לזכור שגם אנטיביוטיקה הורגת את אוכלוסיית החיידקים הטובים), לאלו שתפקוד מערכת החיסון שלהם נמוך, וכמובן לאלו שרוצים לשמור על בריאות תקינה של מערכת העיכול עוד לפני שמופיעות בעיות, פשוט כאמצעי הגנה.

חשוב לשים דגש על צריכה קבועה של המוצרים הפרו-ביוטים, על מנת לקבל את האפקט הרצוי ולשפר את תפקוד מערכת העיכול. לכן מרבית הפרסומות למוצרים האלה מדברים על צריכה של לפחות 14 ימים, כדי להגיע לתוצאות המבוקשות. צריכת מוצרי פרוביוטיקה מומלצת לכלל האוכולוסייה גם אם אתם לא חשים בפועל הבדל משמעותי בתחושה – זה עדיין עושה עבודה טובה במערכת העיכול.

אכילת היוגורטים/גבינות טובה כדי לשמור על מצב בריאות כללי טוב וכמניעת בעיות, אבל במקרה שיש פגיעה אקוטית במערכת העיכול שיקום אמיתי יושג בעזרת תוספים. כדי לשמור על איזון יש לאכול לפחות מוצר ביו אחד ביום.


* יעל דרור היא דיאטנית קלינית במרכז הרפואי שניידר ומנחת
סדנאות הרזייה לילדים "קל על המשקל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully