וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרעב הגדול

יעל דרור

12.6.2006 / 9:25

התיאבון המוגבר אחרי פעילות בבריכה או בים מוכר לכולנו, אבל האם זה באמת אומר ששרפנו קלוריות בטירוף? כנראה, שהגוף קצת עובד עלינו

הבילוי בבריכה, בים או בכלל בסביבה מימית צוננת, הוא אחד הבילויים האהובים ביותר על ילדים בחודשי הקיץ. גם העיסוק בספורט מים תופס פופולריות רבה בקרב שומרי המשקל והמעוניינים לשפר את הכושר הגופני. כולנו מכירים את ההרגשה שאחרי שאנחנו יוצאים מהמים, אנחנו נורא רעבים, אבל למה זה בעצם קורה? האם זה קשור לכמות הגבוהה של הקלוריות ששרפנו בעת הפעילות במים וזו סיבה מוצדקת לארוחה גדולה או שמדובר בהטעיה של הגוף?

תזונת ספורט וספורט מים

"תזונת הספורט" מאגדת בתוכה הנחיות לגבי סגנון האכילה המומלץ לפני ואחרי אימון. היא כוללת המלצות על תוספי מזון, הדרכה לגבי יחס מומלץ של חלבונים, פחמימות ושומן בהתאם לסוג הפעילות ועוד. חשוב לקחת בחשבון כי יש הבדלים בין הדרישות התזונתיות בענפי הספורט השונים בגלל סוג האימון, הסביבה שבה הוא נערך ומדדי כושר שונים. אימון גופני במים הוא אחד מהדוגמאות לסוג פעילות הדורש התייחסות תזונתית ספציפית עבור חובבים וספורטאים. בענפי ספורט המים כלולים שחייה, שחייה צורנית, אירוביקה במים, אקווה-ספורט, טריאתלון ועוד.

שינוי טמפרטורת הגוף

פעילות גופנית בסביבה מימית דורשת הסתגלות של הגוף לסביבה חדשה. אחד מהשינויים הפיזיולוגיים הדרושים הוא התאמת טמפרטורת הגוף לטמפרטורת המים. בחורף, מי מרבית הבריכות מחוממות לטמפרטורה מסוימת שתאפשר כניסה נוחה למים, אך לא גבוהה מדי כדי לא להקשות על ביצוע הפעילות. בקיץ מרבית הבריכות לא מחוממות וכל אחד מאתנו שנכנס לבריכה, מכיר את תחושת הקור הראשוני בכניסה למים. עם הזמן, הגוף מתחמם וטמפרטורת המים הופכת מתאימה. שינויים אלה בטמפרטורת הגוף מלווים בשינויים פיזיולוגיים המתאימים את גופנו לסביבה המימית.

תחושת הרעב אחרי היציאה מהמים

אחת התופעות המוכרות לרבים מאתנו היא הרגשת הרעב המיידי שחשים אחרי היציאה מהמים. מרבית האנשים מייחסים לתחושת הרעב את ההערכה כי התאמצו ושרפו הרבה קלוריות בעת הפעילות. אבל בפועל, זו טעות והרעב לא נובע ישירות מכמות האנרגיה שהוצאנו בזמן השחייה או בשל שריפה מוגברת של שומן. מקור תחושת הרעב נובע, כנראה, משינויים הורמונליים המתרחשים בעת הסתגלות הגוף לטמפרטורת המים. שינויים אלה עדיין לא מובנים על בוריים, אך מניחים כי באמצעות זרם הדם, מגיעים ההורמונים האלה למרכז הרעב במוח ויוצרים תחושה מוגברת של תיאבון.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

איך לאכול לאחר ספורט מימי?

ההמלצות המרכזיות של תזונת הספורט מתייחסות להקפדה על צריכה של מנת פחמימות מיד בסיום הפעילות הגופנית ואכילה של ארוחה מסודרת הכוללת פחמימות וחלבונים כ-45 דקות לאחר סיום האימון. הנחיות אלה נכונות גם במקרה של ספורט מים וחשובות במיוחד בקרב ספורטאים חובבים שאצל רבים מהם שחייה היא אמצעי לירידה במשקל.

לכן, בפעם הבאה שאתם הולכים לשחוח, מומלץ להצטייד במזון שמבוסס על פחמימות לזמן היציאה מהמים. למשל, פרי טרי, פירות יבשים, חטיף גרנולה, קורנפלקס, בייגלה יבש, סנדוויץ' וכדומה. אין צורך לפתוח בארוחה גדולה על שפת הבריכה או מיד אחרי היציאה מהים, אך חשוב לא להתפתות לכל הממתקים והחטיפים הנמכרים בקיוסקים ליד. כדאי מאד להגיע הביתה לאחר הפעילות ולאכול ארוחה מסודרת ומזינה שתחזיר לגוף את הצרכים התזונתיים הנחוצים להתאוששות מהפעילות.

* יעל דרור היא דיאטנית קלינית במרכז הרפואי שניידר ומנחת
סדנאות הרזייה לילדים "קל על המשקל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully