וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצבעים התאימו לסרט

עפר עין-גל

24.8.2006 / 14:24

כששמי זרחין הציג את "אביבה אהובתי" לפני הקרן לקולנוע הוא חשב להגיד שזה סרט על שקשוקה. מאז, אסי לוי שברה הרבה ביצים והבמאי הבשלן מפרגן עכשיו מתכוניים

"בעוד כמה ימים אנחנו אמורים לערוך פרזנטציה של הפרויקט מול הלקטורים של קרן הקולנוע הישראלי. שלוש שנים עברו מאז שהתסריט התחיל להיכתב. איתן (אבן, המפיק) אומר לי שאני חייב למצוא דרך קצרה ויעילה להגדיר על מה הסרט הזה. אין לי מושג מה להגיד. זה סרט על חלום ושיברו. זה סרט על אישה שחלומה מתגשם אך הופך לסיוט....זה סרט על יכולת להגשים את עצמך בתוך סביבה חונקת. זה סרט על מצוקה כמקור ליצירה, או אולי בעצם על יצירה כמקור למצוקה. זה סרט על משפחה כמנוע וכמחסום כאחד, זה סרט על זוגיות, על הורות, על נאמנות, על אמונה, על תקווה בוערת בחיים מיואשים, זה גם סרט על טבריה, על השוליים של החברה הישראלית, זה גם קצת על אבטלה. בקיצור, אין לי מושג על מה הסרט הזה. נהייה לי סלט אחד גדול מכל ההגדרות האלה, שקשוקה מוזרה ומבלבלת של מחשבות. כשאמצא את אביבה, כשיהיה לי פרצוף ברור, אולי אדע על מה הסרט הזה. בינתיים אם ישאלו אותי, אני אגיד שזה סרט על שקשוקה"

(קטע מתוך היומן שניהל שמי זרחין, יוצר אביבה אהובתי, בין השנים 1999- 2005)

אוכל זאת דרך ליצור תקשורת

הרומן של היוצר זרחין עם אוכל לא נפתח בסרטו 'אביבה אהובתי'. כבר ב'לילסדה' תפס האוכל תפקיד ראשי, ואחריו גם ב'כוכבים של שלומי'.

ב'אביבה' הנוכחי, שבשלושה שבועות הביא יותר מ-70 אלף צופים וכבש את תואר השלאגר מס 1 (כולל הסרטים מחו"ל) בסינמה סיטי, האוכל מלווה את הסיפור ומקבל אינספור פנים וייצוגים.
"כל הדמויות בסרט רוצות לבטא את עצמן. האמא של אביבה, ויולט, עם הנתק מהמציאות. בנה של אביבה, אלון, שמתערטל כל הזמן, אניטה האחות, מנסה לבטא עצמה דרך הדחיפה שלה את אביבה להיות סופרת, ואביבה רוצה לבטא עצמה בכתיבה. אוכל זאת דרך לבטא וליצור תקשורת באופן הכי יצירתי ויחד עם זה הכי יומיומי" מבאר זרחין "אוכל בעיניי הוא נטול אגו. עושים, אוכלים, נהנים ונגמר. אתה יכול לומר ששפים הם בעלי אגו, אבל לעיסוק עצמו אין קשר עם הנצח".

את השקשוקות בחר, כמו שהוא מגדיר את זה מ"בחירה ריאליסטית עם ממדים אסטטיים", אביבה עובדת בפס של ארוחות בוקר במלון טברייני, ועל כן הגיוני שהיא עומלת על שקשוקות, חוץ מזה הצבעים של השקשוקה התאימו לו לסרט. הוא עצמו לא אוהב במיוחד מאכלי ביצים, אבל מבשל הרבה "לארוחות ערב אני לפעמים עושה הכנות של יומיים-שלושה. מתכנן, קונה, ומעצב עד רמת הקומפוזיציה של הצבעים והטעמים במנה" ומוסיף "לילדים אני מבשל על בסיס יומיומי, לא רק כי צריך. אני נהנה מכל רגע ונשפך מהנאה כשהילדים שלי נשפכים ממשהו שאני מבשל, אגב, לא תמיד זה קורה. לפעמים אני אקספרימנטאלי מדי בשבילם".

אם כבר הוא עושה שקשוקות אז רק משודרגות. להלן זוג מתכונים.

ביצים שמשתכשכות בג'קוזי - כללי השקשוקות של זרחין

חשוב להקפיד על ביצים טריות בטמפרטורת החדר. לבשל במחבת גדולה עם שוליים גבוהים ומכסה (רצוי מזכוכית, כדי לראות כיצד הביצים משתכשכות בג'קוזי המבעבע ומתמסרות בהדרגה לקונספט של השקשוקה). הרוטב, יהיה אשר יהיה סוגו, צריך להיות נוזלי מספיק כדי לעטוף היטב את הביצים שנבקעו לתוכו. אחרי הביקוע (בזהירות! לא לפגוע בחלמון! הוא היהלום שבכתר) יש לפזר בעדינות את החלבון ואז לכסות. כך החלבון נקרש במהירות והחלמון נשאר נוזלי. מי שלא אוהב אותו נוזלי – שיתרגל או שילך על משהו אחר. הרגע בו חתיכת לחם פוגעת בחלמון ומפזרת אותו לכתם צהוב על הרוטב – זה רגע הקסם ואין בלתו.

אה כן... חשוב שיהיה ליד לחם מצוין, טרי, פריך מבחוץ ורך מבפנים, ובעל יכולת ספיגה מצוינת. לחם לבן טרי ופשוט יעשה את העבודה. גם בגט או ג'בטה. פיתות להשאיר לחומוס.

שקשוקה ירוקה

"הכנתי אותה לחיים כהן הדגול במסגרת תוכניתו "פלפל שום ושמן זית". לבשל לחיים כהן זה כמו להזמין את פליני לפרמיירה של סרט שלך. למרות ההתרגשות והחרדה זה יצא לא רע בכלל. חיים טרף."

מצרכים:
שמן זית
1 בצל גדול קצוץ דק
2 שיני שום קצוצות
1 צ'ילי ירוק קטן מנוכה מגרעינים וקצוץ
1/2 כפית של גרגירים כתושים קלות של כוסברה יבשה
1/2 כפית של גרגירים כתושים קלות של כמון
1 כף של גרידת קליפת למון
1 חבילה של עלי מנגולד טרי ורענן (לשטוף היטב, להפריד את העלים הירוקים מהגבעולים הלבנים, את הירוקים יש לקצוץ גס, את הלבנים יש לקלף מהאפידרמיס השקוף, לחתוך לרצועות ולבשל במי מלח כמה דקות עד להתרככות)
מים (או ציר ירקות)
2 עגבניות (חלוטות, קלופות וחתוכות לריבועים קטנים)
5-6 ביצים
1/2 כוס של עלי פטרוזיליה וכוסברה קצוצים
מלח ופלפל
1/3 כוס של גבינה צפתית קשה מגוררת (רצוי של קדוש מצפת).

הכנה:
מחממים 5 כפות שמן זית במחבת. מאדים בשמן את הבצל עד לשקיפות, מוסיפים את השום והצ'ילי, ומטגנים ומערבבים עוד כ- 1/2 דקה.

מוסיפים את התבלינים היבשים ואת גרידת הלימון ומערבבים כמה שניות.

מוסיפים את הגבעולים המבושלים של המנגולד, מערבבים כ-1/2 דקה, מוסיפים את העלים הירוקים (של המנגולד) ומבשלים עד שהעלים מאבדים את נפחם (עניין של חצי דקה או קצת יותר. חשוב שהעלים הירוקים לא יהפכו סמרטוטיים לגמרי).

מוסיפים את קוביות העגבנייה ואת המים (או ציר הירקות). כמות הנוזלים צריכה להיות הולמת את דרישות הביצים שתיכף יכנסו פנימה.

מרתיחים ומבשלים כמה דקות על אש בינונית, וממליחים ומפלפלים לפי הטעם. אפשר להוסיף קצת מיץ לימון למי שאוהב ולבסוף את עלי הפטרוזיליה והכוסברה. מערבבים מעט, מגבירים ללהבה גבוהה, ובוקעים פנימה את הביצים- אחת אחת ובזהירות.

מכסים ומבשלים עד שהחלבון נקרש.

מפזרים למעלה גבינה צפתית, ומטפטפים קצת שמן זית.

מגישים חם מאוד.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

שקשוקה עם יומרה איטלקית

מצרכים:
שמן זית,
4 שיני שום פרוסות דק,
1 כפית חומץ בלסמי,
1 כפית של אורגנו יבש (או עלים טריים וקצוצים של זעתר טרי, הרבה יותר עדיף),
8 עגבניות קלופות ומרוסקות,
עלים מ-3-4 גבעולי בזיליקום
5-6 ביצים
10 או יותר כדורי מוצרלה קטנים (או גדולים חתוכים לרבעים)
1/2 כוס גבינת פרמיג'נו מגוררת (כמובן שרצוי פרמיג'נו רג'יאנו איטלקית משובחת)
מלח ופלפל.

הכנה:
מניחים במחבת 5 כפות שמן זית ואת השום הפרוס על להבה גדולה, כך השום מתחמם בתוך השמן ולא ממש מיטגן.

כשהשמן חם והשום כבר רך שופכים כפית של חומץ בלסמי ומערבבים בזריזות שניות ספורות.

מפזרים את האורגנו (או הזעתר), מערבבים עוד כמה שניות ושופכים פנימה את העגבניות המרוסקות ואת עלי הבזיליקום.

מביאים לרתיחה, ממליחים ומפלפלים לפי הטעם.

מבשלים 2-3 דקות, לא יותר. כך אנו שומרים על הטעם הטרי של העגבניות ועל ניחוח הבזיליקום. טועמים ומתקנים תיבול. אם חמוץ מדי – מוסיפים קצת סוכר (לא יותר מחצי כפית!). כשהרוטב מוכן ומבעבע – מבקעים את הביצים ומחליקים פנימה בעדינות.

בין הביצים מפזרים את כדורי המוצרלה. מכסים את המחבת ומבשלים עד שהחלבון נקרש והמוצרלה הותכה. מפזרים למעלה את גבינת הפרמיג'אנו, מטפטפים קצת שמן זית, מפזרים מעט רצועות דקות של עלי בזיליקום.

מגישים וטורפים עם ג'אבטה טריה. מצוין במיוחד לילדים שמתקשים להיפרד מהפיצה שלהם לטובת ביצים, כך הם מקבלים גם וגם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully