וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחורצ'יק, יש לך ירוק בשיער

יעל דרור

29.8.2006 / 7:46

הבזיליקום אוטוטו מסיים עוד עונה מוצלחת של טיפול בריח רע מהפה, עששת ובעיות עיכול. באיטליה ענף בשיער מסמן גבר מאוהב ונוגדי החמצון שבו ישכנעו אתכם לדחוף כמה עלים לכריך

לבזיליקום יש ריח וטעם דומיננטי שאף אחד לא יכול להתעלם מהם ולכן זה לא מפתיע כי שמו העברי הוא "ריחן". בעבר הוא היה לא רק צמח תבלין אלא, אלא למשל באיטליה הוא היה סמל האהבה וגבר שתקע כמה עלים בשערו אמר לכל העולם שהוא מאוהב ועומד להינשא. כנראה שמקורו של צמח הבזיליקום היה מוכר עוד בימי יוון העתיקה כי מקור המילה בזיליקום הוא מהמילה היוונית המתארת מלך.

הבזיליקום צריך סביבה חמה כדי לצמוח. לכן, האביב וחודשי הקיץ הכי מתאימים לגידול בזיליקום בגינה או באדנית. אחרי שהוא גדל יש לקטום את העלים והפרחים הצעירים כדי לעודד צימוח של עלים חדשים. מאוד קל לזרוע אותו או לגדל שתילים והוא אף מזריע את עצמו לבד משנה לשנה.

ערך תזונתי - מפוצץ בדברים טובים

לבזיליקום, כמו הרבה עלים ירוקים אחרים, יש יתרונות חשובים כנוגד חמצון המגן על הגוף מפני רדיקלים חופשיים. הוא מכיל את נוגד החמצון לוטאין ואף את החומצה הרוזמרינית שגם לה יש יכולת נוגדת חמצון חזקה. הבזיליקום עשיר גם בויטמינים ומינרלים חשובים ויכול לסייע נגד דלקות כטיפול אנטי-בקטריאלי. כמו כן, הוא מוריד את הסיכון לסוגים מסוימים של סרטן.

הערכים התזונתיים ל-100 גרם בזיליקום טרי מאוד מרשימים, אך יש לזכור שכוס אחת מכילה בסך הכל 30 גר'. ובכל זאת:
קלוריות- 27, שומן- 0.6 גרם, חלבון-2.5 גרם, פחמימות- 43. גרם, סיבים תזונתיים- 3.9 גרם, אשלגן- 462 מ"ג, ברזל- 3.2, ויטמינים מקבוצת B ( B2, B3,B6 וחומצה פולית). מכיל ויטמין A-264 מ"ג, ויטמין C- 18 מ"ג, ויטמין K- 415 מ"ג.
הערה: הערכים של הבזיליקום אומנם מרשימים אך צריך לזכור כי מדובר בערכים ב- 100 גרם עלים, אך כוס עלי בזיליקום מכילה בסה"כ 30 ג'.

משחת השיניים של הטבע - פולקלור ורפואה עממית

מקורו של הבזיליקום הוא בכלל מהודו, שם שימש כצמח קדוש. עם השנים הגיע לארצות הים התיכון והיום הוא בן בית בייחוד באיטליה. כשבחורה איטלקית הסכימה לחיזוריו של בחור, היא נהגה להניח עלי בזיליקום על מרפסת ביתה וענף בזיליקום בשערו של גבר ציין כי הוא עומד להינשא לאהובתו. ברומניה משמש הבזיליקום כאות של אירוסין. כאשר גבר מקבל מידה של אישה זר של בזיליקום, זה אומר שהם מאורסים באופן רשמי.

הבזיליקום משמש ברפואה העממית כבר מהמאה השישית לספירה. הוא נחשב כמועיל בשיפור זרימת הדם ותפקוד מערכת העיכול, חשוב להרגעת גרד בעור ועיניים אדומות. ניתן להשתמש בו גם כנגד ריח רע בפה ולא רק בשל ריחו החזק, אלא בשל התכולה של חומרים אנטי-בקטריאלים. לכן הוא גם מסייע במניעת עששת, בפעם הבאה שהחניכיים קצת מודלקות, צאו החוצה לגינה ולעסו כמה עלים של בזיליקום. העלים הירוקים גם יכולים להרגיע גזים וכאבי ראש.
עם זאת, למרות כל היתרונות התזונתיים של הבזיליקום לאורך השנים, קצת מפתיע אך יש אנשים הרגישים לבזיליקום ומפתחים תופעות הדומות לאלרגיה בעת אכילת התבלין בצורתו הטריה והמבושלת.

כוכב בגידול האורגני

לבזיליקום תפקיד במפתח בתחום הגידול האורגני. הריח האופייני של הבזיליקום לא רק מוסיף טעם וארומה עשירה לתבשילים, אלא גם מבריח חרקים מזיקים. מומלץ לגדל בזיליקום בין שיחי עגבניות אורגניות כדרך יעילה להימנע מריסוס.

לבזיליקום ארומה חזקה וטעם אופייני המתקשר אצל רבים לבישול הים תיכוני בכלל ולאיטלקי בפרט. הוא מרכיב מרכזי ברטבי עגבניות וחיוני להכנת פסטו. פופלרי מאוד להניח עלי בזיליקום בין פרוסות מוצרלה ופרוסות עגבניות וגם לשלבו בסלט עגבניות שרי וצנוברים. ניתן להשתמש גם כעלים טריים וגם כתבלין מיובש או מוקפא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully