וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זבת חלב

יעל דרור

4.9.2006 / 13:24

תאנה היא לא רק פרי סופר מפתה, אלא גם ארון תרופות שלם: היא טובה נגד עצירות, מסייעת בריפוי יבלות ותה מעליה יעזור בסילוק כתמים מהפנים. בקרוב נגמרת העונה

אם תקחו את האוטו ותסטו קצת מכבישי הארץ הראשיים באזור הרי ירושלים, הגליל והגולן יש סיכוי טוב שתתקלו בעץ תאנה מפוצץ בפירות בשלים. האמת, שככה זה פה מאז ימי קדם ולכן לא פלא שהתאנה נמנית על שבעת המינים. עונת ההבשלה שלה קצרה יחסית אך מספקת הרבה אושר ופרי, זו אולי אחת הסיבות לכך שאת התאנים אנו פוגשים רוב השנה בעיקר בצורתן המיובשת ולא הטרייה, אבל אין מה להשוות בין שני הפורמטים. לתאנה יש גם חשיבות רבה בתחום התזונה והיא דרך מצוינת, טבעית וטעימה, להתמודד עם בעיות של עצירות או מעיים עצלים.

עסיסית ונוטפת

עצי התאנה נפוצים בכל ארצות הים התיכון בייוד בארצות כמו איטליה, יין וטוריקה. בתנ"ך מוזכרת התאנה פעמים רבות וגם חז"ל והרמב"ם לא מתעלמים ממנה. עלי התאנה הם הפרי הראשון המוזכר בתנ"ך ובלעדיהם סיפור גן עדן לא היה מה שאנחנו מכירים. על פי אחד ממדרשי חז"ל, פרי עץ הדעת היה בכלל תאנה. יש הטוענים כי המשפט "ארץ זבת חלב ודבש" מתאר דווקא את מטעי התאנים הבשלות הנושאות עסיס כה רב עד שהם נוטפים חלב.

הרמב"ם מתייחס בכתביו לתכונות המרפא של התאנה, גם מהפרי וגם מהעלים והוא אף מבדיל בין התכונות של התאנה הטרייה לעומת המיובשת. הרמב"ם מציין כי תאנה בשלה טובה לפעילות מערכת העיכול, משום שהיא מזרזת יציאות ועוזרת להתמודדות עם עצירות. חלב התאנה הניגר ממקום החיתוך של הפרי או העלה הנקטף יכול לסייע לריכוך יבלות ולהגלדת פצעים. אף על פי כן, למרות שלחלב התאנה מיוחסות תכונות מרפא, הוא עלול לגרום לפריחה ולגירוי בעור.

הרמב"ם ייחס לתאנה גם תכונות של חיזוק כוח הגברא והיא נחשבת כמרעננת וכמעוררת מינית בלשון התנ"ך פרושה של המילה תאנה הוא ייחום ותאווה ומדרשים רבים במקורות קושרים אותו עם מין וצרות. כמו כן, תה שמכינים מעלי התאנה אמור לסייע בסילוק כתמים מן הפנים.

הצמח הראשון שבוית על ידי האדם

לא מזמן, ביוני 2006 התגלו בחפירות של אתר ארכיאולוגי בבקעת הירדן 9 תאנים שרופות בנות כ-11,400 שנה. חוקרים מהמעבדה לבוטניקה ארכיאולוגית מאוניברסיטת בר אילן סבורים כי הן תאנים מבויתות ולא תאני בר ואם השערתם נכונה, הרי שעץ התאנה היה הצמח הראשון שבוית על ידי האדם, וסימן את המעבר מנוודות לישיבת קבע.

חשיבות תזונתית

התאנים הן מקור מצוין לסוכרים פשוטים ולסיבים תזונתיים. מתיקותן גבוהה ולכן כבר בימי קדם הן הומלצו למי שתקף אותו הרעב או למי שחיפש דרך קלה לדיאטת השמנה. התאנה נחשבת לקלה לעיכול ומזרזת יציאות. כנראה שאחת הסיבות להשפעה המזרזת היא תכולת הסיבים התזונתיים וסוגם (כלומר היחס בין הסיבים המסיסים לעומת הסיבים הבלתי מסיסים) ביחד עם תכולת הפחמימות הגבוהה.

מבחינת ערך תזונתי יש הבדל בין תאנים טריות ליבשות. הדבלים עשירות יותר מבחינת הערכים התזונתיים ל- 100 גרם. התאנים כמעט ולא מכילות שומן אך עשירות בפחמימות, הן מקור טוב לסידן ואשלגן ואף מספקות ברזל.

ערך תזונתי ל-100 גרם תאנים טריות:
אנרגיה- 74 קלוריות, חלבון- 0.75 גרם, פחמימות- 19.8, שומן- 0.3 גרם, סידן- 35 מ"ג, ברזל- 0.37 מ"ג, אשלגן- 232 מ"ג.

ערך תזונתי ל-100 גרם תאנים מיובשות:
אנרגיה- 255 קלוריות, חלבון- 3.05 גרם, פחמימות- 65.35 גרם, שומן- 1.17 גרם, סידן- 144 מ"ג, ברזל- 2.23 גרם, אשלגן- 712 מ"ג, מגנזיום- 59 מ"ג.

למרות ההבדל בערכים התזונתיים ל- 100 גרם, מבחינה קבוצות המזון בדיאטה אכילה של 2-3 תאנים/דבלים נחשבת למנת פרי המכילה 60 קלוריות (תלוי כמובן בגודל הפרי).

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully