וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שאוכל לבד – גראטן תפוחי אדמה

צבי טריגר

31.7.2007 / 12:43

כבר הרבה זמן שצבי טריגר זומם לפתח גרסה אישית לגראטן. בטור הזה הוא מוכיח שגם לרווקים מגיע לפעמים להתענג על תבנית אישית מוצפת שמנת וחמאה

תפוחי אדמה ושמנת הם שילוב קלאסי. לפני המון המון שנים, כשהייתי ילד, בעידן שלפני אימת-הכולסטרול, כששומן נחשב למשהו טוב וילדים תפוחי לחיים - לילדים בריאים, המאכל האהוב עליי היה קוביות תפוחי אדמה לוהטות, שבושלו במי-מלח, והוגשו יחד עם שמנת חמוצה צוננת. השילוב בין תפוחי האדמה החמים והשמנת הקרה הוא שילוב אלוהי.

אבל היום צריך לחשוב פעמיים לפני שצורכים את פצצת הפחמימות והשומן הזו. ובכל זאת, מדי פעם מתחשק לי להתפרע. זה זמן מה שאני זומם על פיתוח גרסה אישית לגראטן תפוחי אדמה ושמנת. לפני כמה שבועות, כשנתקלתי בסופר בכלי אפייה אישיים חמודים להפליא (וזולים מאוד – 6.50 ש"ח), הבנתי שמדובר באות משמיים, ושעלי לגשת למלאכת הפיתוח.

את הגראטן הראשון בחיי הכנתי לפני שנים, על-פי מתכון מהספר הנפלא של נירה רוסו "100 הפשטידות של נירה רוסו" (הוצאת כתר). הספר הזה מלווה אותי מאז שהופיע, בשנות התשעים של המאה שעברה, והרבה ממה שאני יודע על בישול למדתי ממנו.

הגראטן הוא מאפה-שכבות שמקורו במטבח הצרפתי. הוא מורכב בדרך כלל מפרוסות של תפוחי אדמה, שמנת מתוקה או רוטב בשמל והמון חמאה. יש גם גרסאות נפלאות עם תרד ועם ירקות שורש אחרים. הכנתו של הגראטן פשוטה מאוד. למעשה, זו יותר מלאכת הרכבה מאשר בישול. את רוב העבודה עושה התנור החם.

אבל, כצפוי, תבנית שלמה של גן-העדן הזה לאדם שגר לבד היא באמת אסון. כיוון שגם לרווקים מגיעים מדי פעם תענוגות כאלה החלטתי שזה באמת נחוץ לפתח גרסה אישית, הנה התוצאה.

גראטן תפוחי אדמה לאחד

מצרכים:
תפוח אדמה קטן
4 כפות שמנת מתוקה
כף עירית קצוצה
כף חמאה
שן שום
מלח ופלפל

הכנה:
1. מחממים תנור ל-220 מעלות.

2. קולפים את תפוח האדמה, ופורסים לפרוסות דקות ואחידות. הכי כדאי להשתמש במנדולינה או בלוחית הפריסה של הפומפייה, אבל לא במעבד מזון, כי הפרוסות שהוא פורס הן דקות מדי לגראטן.

3. משמנים תבנית חסינת-חום אישית במעט חמאה, ומשפשפים עליה גם שן השום. זורקים את שן השום.

4. מסדרים שכבה של פרוסות תפוחי אדמה. ממליחים ומפלפלים וזורים שליש מהעירית. מפזרים כמה קוביות זעירות של חמאה. חוזרים על התהליך שלוש פעמים, מסיימים בעירית ובחמאה.

5. יוצקים על הגראטן את השמנת המתוקה.

6. מניחים את התבנית בתוך תבנית גדולה (למקרה שהשמנת תבעבע ותגלוש מעבר לדפנות התבנית האישית. עדיף לנקות את התבנית הגדולה מאשר להתחיל לקרצף את התנור מנתזי שמנת). מכניסים את התבנית לתנור ואופים בין 20 ל-30 דקות, עד שהגראטן זהוב-שחום.

7. מגישים כמנה עיקרית לצד סלט, או כתוספת למנה בשרית.

.

גיוונים:

1. אפשר להחליף את תפוח האדמה בבטטה. אפשר גם להכין גראטן של בטטה ותפוח אדמה – מניחים שכבה אחת של פרוסות בטטה ומעליה שכבה של תפוחי אדמה וכן הלאה.

2. אפשר לתבל את השמנת בקמצוץ אגוז מוסקט מגורר.

3. תיבול השמנת בכמה עלי טימין או רוזמרין מפוררים יהיה מוצלח מאוד. גראטן בטטות יאהב במיוחד רוזמרין.

4. אפשר בתום הרכבת הגראטן לפזר עליו גבינת פרמזן או קשקבל מגוררת ולאפות עד שהגבינה משחימה ומבעבעת.

5. טעים מאוד לאכול את הגראטן החמים עם שמנת חמוצה או יוגורט

עוד בישול לרווקים:

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully