וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנגו, גזר ותפוח: מתכונים לקרטיבים מנצחים

דורעם גונט

20.7.2008 / 12:48

פירות, שמנת, יוגורט, דבש ועוד דברים טובים יכולים להיכנס לתבניות הארטיקים בבית. לא לילדים בלבד

ב-1905 השאיר הילד פרנק אפרסון מניו ג'רזי, על מרפסת ביתו, כוס עם משקה ממותק שהכין ממים ואבקת שתייה. למרבה המזל, שכח הילד המפוזר את מקל הערבוב בתוך הכוס. למחרת בבוקר יצא למרפסת וראה שהמיץ שהכין קפא לגמרי. כשניסה להוציא את המקל מהכוס הוא גילה משהו שהדהים את חבריו לכיתה: מיץ קפוא על מקל. ב-1923, כשהוא כבר מוכר לימונדה מבוגר בקליפורניה, ניגש אפרסון לרשום פטנט על ההמצאה: קרטיב (באנגלית: popsicle), או כפי שהוא כונה בתחילה אפסיקל.

אבל אז כבר טען מישהו אחר שהוא ממציא השלגון. הארי ברט, קונדיטור מאוהיו, ייצר ב-1910 סוכרייה על מקל שאותה כינה "הומור בריא" משום שסבר שחוש הטעם מווסת את ההומור. ברט לא היה רק בעל חוש הומור, אלא גם בעל חוש עסקי מפותח. כשהתחילו להימכר באמריקה, בהצלחה יתרה, חטיפי גלידה מצופים בשוקולד תחת השם אסקימו פאי, הוא ניסה לפתח חטיף גלידה מצופה בעצמו.

כשבתו של ברט התלוננה שאכילת חטיפי הגלידה מסובכת ומלכלכת מדי, הוא החליט לייצר אותם על מקל, בדיוק כפי שעשה קודם לכן עם סוכריות. ההצלחה היתה מיידית ומסחררת, עד שכל מוכרי השלגונים באמריקה כונו במשך תקופה "אנשי הומור בריא". שני אנשי המקל, אפרסון וברט, התכתשו ביניהם על ההמצאה עד שהגיעו לפשרה: אפרסון ייצר קרחונים על בסיס מים, ברט ייצר שלגונים על בסיס גלידה.

בספרם "גלידות - המדריך השלם" ("Ices - The Definitive Guide"), שמביא את הסיפור, מציינים המחברים הבריטים קרולין לידל ורובין ויר, כי פרשת הפטנט על השלגון מעידה על ההבדלים בין התרבות האמריקאית לבין התרבות הבריטית: התפתחות הגלידה-על-מקל בבריטניה עברה ללא שום תיעוד או תשומת לב מיוחדת.

במזג האוויר שלנו, גם באמצע החורף שום דבר לא יקפא במרפסת. מצד שני, אין כמו לשלוף מהמקפיא בשיא הקיץ שלגונים מתוצרת בית, שידוע בדיוק מה נכנס לתוכם, כלומר פירות, שמנת, יוגורט, דבש ועוד דברים טובים. וחשוב מזה - מה לא נכנס לתוכם: צבעי מאכל, חומרי טעם מלאכותיים ושאר כימיקלים.

רק פשטות במטבח

הכנת ארטיקים ביתית יכולה להיות אחת המשימות המטבחיות הפשוטות ביותר, שתתאים גם כפעילות חופש לילדים. ברור שהקטנים, שמוכנים תמיד לאכול שלגונים, ישמחו עוד יותר ללקק את אלה שהכינו בעצמם. בדרך אולי אפשר יהיה להחליף חלק מהסוכר והצבעים בפירות טריים.

את הקרחונים הפשוטים ביותר מכינים ממיץ. אפשר להשתמש במיצים מוכנים, כמובן, אבל אם כבר לוקחים את המושכות לידיים, למה לא ללכת על מיצי פירות אמיתיים וטריים, או על מחית של פרי מרוסק במעבד מזון או בבלנדר? לריכוך המרקם של השלגון, וכמובן לטעם (ובמיוחד אם השלגון מיועד לילדים ואמור להתחרות באטרקטיביות, ובארטיק-קרטיביות, של שלגונים קנויים) - חשוב להמתיק את המיץ או המחית היטב לפני ההקפאה. כמה להמתיק? הכלל הוא המתקה לפי הטעם (תלוי מאוד במתיקות של הפרי המסוים שבו משתמשים) - ואז עוד קצת. ההקפאה מקהה את חוש הטעם ומה שנדמה כמתוק בטמפרטורה של 20 מעלות, לא יהיה מתוק מספיק במצב של קיפאון. את הסוכר אפשר להמיר בדבש, בסילאן, בסירופ מייפל או בממתיקים אחרים, אבל כדאי לזכור שממתיקים מלאכותיים לא יתרמו לריכוך המרקם.

לארטיקים חלביים אפשר להוסיף חלב, יוגורט (רצוי 3% שומן ומעלה, בשביל המרקם והטעם), שמנת מתוקה או שמנת חמוצה. לקיצור דרך אפשר פשוט לנעוץ מקל ולהקפיא מעדני חלב או יוגורטים מתוקים (שומרים את המקל במרכז בעזרת גומיות שמלבישים על המכל או עוטפים בניילון נצמד ונועצים את המקל בניילון. רדיד אלומיניום, נייר דבק ושאר אלתורים יכולים גם הם לסייע בייצוב מקל במרכז השלגון).

לשלגונים חגיגיים אפשר להשתולל עם תוספות: שברי אגוזים, פירורי שוקולד, חתיכות פרי; או להכין "רמזורים" בשתיים או שלוש קומות: מקפיאים תערובת בחצי גובה המכל, וכשהיא קפואה מוסיפים תערובת נוספת, רצוי בצבע אחר וקונטרסטי למראה.

למבוגרים אפשר להוסיף מעט אלכוהול, שמכניס בשלגונים עניין ומצב רוח, וגם מרכך קצת את המרקם, כי נקודת הקיפאון של אלכוהול נמוכה בדרך כלל מזו של שאר התערובת.

ארטיקים ביתיים קל ונוח להכין במכלים ייעודיים שבהם המכסה כולל מקל פלסטיק. אלה שמגיעים במגש שקל לייצב במקפיא, וצורתם פחוסה, הם הנוחים ביותר. אם אין בנמצא כאלה, אפשר לאלתר מכלים מכוסות חד-פעמיות או כלים ריקים של מוצרי חלב. מקלות עץ או פלסטיק אפשר לקנות בחנויות שמספקות ציוד ליצירה, או לאסוף משלגונים (או לאלתר מכפיות פלסטיק חד-פעמיות). אפשר למקם את המקלות במרכז הכוסות בעזרת גומיות או ניילון נצמד, כפי שתואר קודם. כדי לשחרר את הארטיקים מהמכלים, מחזיקים את המכל כמה שניות מתחת למים חמימים, ואז שולפים בזהירות כדי לא לנתק את המקל מהארטיק.

שלגון קפוצ'ינו

חומרים ל-6 קרחונים של 80-100 מ"ל כל אחד:

2/3 כוס (80 מ"ל) קפה אספרסו חזק
2/3 כוס סוכר
1 כוס (240 מ"ל) מים
1/2 כוס (120 מ"ל) שמנת מתוקה לקצפת

הכנה:

1. מערבבים בקנקן את כל החומרים עד שהסוכר נמס לגמרי. יוצקים לתבניות שלגונים ומקפיאים.

קרחון תפוח ירוק וג'ינג'ר

חומרים ל-6 קרחונים של 80-100 מ"ל כל אחד:

4 תפוחים ירוקים חמוצים
2 ס"מ שורש ג'ינג'ר טרי
2 כפות מיץ לימון
6 כפות סוכר

הכנה:

1. מעבירים את התפוחים והג'ינג'ר במסחטת ירקות (אין צורך לקלוף או לגלען). מערבבים בקנקן את המיץ עם הלימון והסוכר, עד שהסוכר נמס לגמרי. יוצקים לתבניות שלגונים ומקפיאים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

שלגון מנגו ויוגורט

חומרים ל-6 שלגונים של 80-100 מ"ל כל אחד:

1 מנגו בשל במשקל 400-450 גרם
200 מ"ל יוגורט, לפחות 3% שומן
1 ו-1/2 כפות מיץ לימון
6 כפות סוכר

הכנה:

1. קולפים ומגלענים את המנגו. במעבד מזון קטן טוחנים את הפרי למחית חלקה. מוסיפים את היוגורט, מיץ הלימון והסוכר. יוצקים לתבניות שלגונים ומקפיאים.

קרחון גזר ולימון

חומרים ל-6 קרחונים של 80-100 מ"ל כל אחד:

700 גרם גזר
7 כפות סוכר
6 כפות מיץ לימון

הכנה:

1. מעבירים את הגזרים במסחטת ירקות (אין צורך לקלוף). מערבבים בקנקן את מיץ הגזר עם הלימון והסוכר, עד שהסוכר נמס לגמרי. יוצקים לתבניות שלגונים ומקפיאים.

קרחון פונץ'

חומרים ל-6 קרחונים של 80-100 מ"ל כל אחד:

3/4 כוס (180 מ"ל) יין אדום יבש
1 ו-1/4 כוסות (300 מ"ל) מיץ תפוזים
9 כפות סוכר
1/4 כפית קינמון טחון

הכנה:
1. מערבבים בקנקן את כל החומרים, עד שהסוכר נמס לגמרי. יוצקים לתבניות שלגונים ומקפיאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully