וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמן המטבח: האם אפשר להקפיא פירות?

7.5.2014 / 11:01

איך מקפיאים פירות בצורה הנכונה? מאמן המטבח פותח את העונה החמה עם כל הטיפים שצריך לדעת כדי לשלב פירות במאפים ועוגות במשך כל השנה

סקרנים לגבי חומר גלם? רוצים לבשל משהו אבל לא יודעים איך? יש לכם שאלה לגבי תהליך הכנה? כתבו לנו בפייסבוק או במייל foodsupport@walla.net.il

פירות טרופיים. ShutterStock
יקררו לכם את הקיץ/ShutterStock

עמית שאל: היי עז. אשמח שתעשה סדר בכל מה שקשור להקפאה של פירות: אילו מתאימים להקפאה, ואיך ההקפאה משפיעה?

בקצרה:
כל הפירות הקשים (או לפחות, חומרי הגלם שאנחנו מחשיבים כפירות) מתאימים להקפאה – שמשמרת אותם לזמן ממושך. לפני ההקפאה צריך להכין אותם כאילו לאכילה: לקלף, להוציא את הגלעינים ולחתוך לגודל אחיד כדי שיהיו נוחים לשימוש עתידי. קח בחשבון שהמרקם לאחר ההקפאה לעולם לא יהיה כמו המרקם הטרי ותמיד מעט סמרטוטי.

בהרחבה:
המקפיא הוא כלי יעיל מאוד לשימור פירות. כמעט כל הפירות, ממלון, בננה, קבטיח, שזיף, אפרסק, תפוח ועד תותים ופירות יער, מתמודדים יפה עם ההקפאה. יוצאים מן הכלל הם פירות ההדר, שמוטב לסחוט ואז להקפיא.

המקפיא הביתי מעביר את כל מה שנמצא בתוכו לטמפרטורה של מינוס 18 מעלות. טמפרטורה זו נמוכה מספיק להפוך את המים מנוזל למוצק. פירות שתקפיא ותפשיר תמיד יהיו סמרטוטיים יותר מעמיתיהם הטריים. זאת מכיוון שמהלך ההקפאה במים מוקפאים בצורה של גבישים, שפוצעים את דפנות התא וגורמים לאובדן נוזלים בעת ההפשרה.

דמיין שהמים נמצאים בתוך הצמח בתוך בלונים קטנטנים, אלו התאים. כשהמים הופכים לקרח, הם יוצרים מעין להבים ש'מפנצ'רים' את מעטה הבלון שהוא דפנות התא, ובעת ההפשרה, כשהמים חוזרים למצב נוזל, הם דולפים דרך הדפנות המפונצ'רות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קוקטלים שמכינים בבלנדר/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה עושים עם פירות קפואים ?

התהליך הזה אומר שצריך לבחור מראש את השימוש הייעודי המתאים ביותר לפירות הקפואים. אם יש לך בלנדר חזק, הם יכולים להפוך לחבריך הטובים ביותר. קבץ פיסות של פירות שאתה אוהב למספר שקיות, כשכל שקית מכילה מספיק פירות למנת שייק אחת, למשל: בננה, תפוח, תות (כל עוד הוא בעונה) ואפרסק. כל פרי תכין מראש כאילו אתה עומד לטחון אותו, כלומר, קלף את הבננה, הסר את העלים של התות (למרות שהם אכילים לחלוטין), הסר את הליבה מהתפוחים (קילוף הוא אופציונלי) וגלען את האפרסק. את השקיות תקפיא ופשוט שלוף אחת וטחן מדי בוקר עם מים, מיץ תפוזים, יוגורט או כל נוזל שיעזור לפתוח את היום בשמחה.

נגזרת נוספת של שייקים שמקבלת בברכה פירות קפואים הם קוקטיילים: אפשר להקפיא פיסות של אבטיח ואז לטחון עם רום, נענע ולימון למוחיטו אבטיח, או להקפיא מלונים קלופים וחתוכים, ולטחון ביחד עם מידורי (קוקטייל ירוק בטעם מלון) ומיץ לימון טרי לגרסה מרעננת של מידורי סאוור ועוד ועוד. כמובן ששוב, יישומים אלו דורשים בלנדר חזק.

שימושים נוספים? בטח. לעוגות ומאפים, כאלו שגם ככה לא דורשים פרי טרי, פירות קפואים יתאימו מצוין. צריך רק לתת להם להפשיר באיטיות במקרר ולסנן את הנוזלים המיותרים לפני שהם מתווספים לבלילת העוגה או למילוי השטרודל. ענבים מתוקים (כאלו בלי גלעינים) אפשר להקפיא ולהשתמש בהם כקוביות קרח לצינון יין לבן בסטייל בלי לדלל אותו, ועוד היד נטויה.

טיפ קטן להקפאה לסיום: אם לא אוהבים שהפירות נדבקים אחד לשני בקופסה/שקית, אפשר להתייחס למקפיא כמו לתנור, כלומר לסדר את פיסות הפירות הקפואים והחתוכים בצורה אחידה על תבנית מתכת, לשים במקפיא לכמה שעות עד הקפאה ורק אז לפרק לשקיות.


בהצלחה!

סלט ירקות מוחמצים ברגע
מתכון לגרניטה מלון ורוזטה
שלל מתכוני גרניטה קרים לקיץ
לבלוג של עז תלם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully