וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זרוק לי כדור

31.1.2011 / 14:47

פרויקט מיוחד: בעקבות כניסתה של מנת הפלאפל החדשה של מקדונלד'ס נתנו למוסדות פלאפל נבחרים לטעום מהיצירה

בימים אלו קשה להתחמק מהבשורה הניבטת אלינו מכל שלט חוצות שני: מקדונלד'ס יוצאים במנה חדשה - פלאפל בלאפה. בינינו, הפרסום המסיבי עושה את העבודה ומצליח לעורר סקרנות. השאלה שנשאלת היא, מה לגבי בלוטות הטעם? האם מדובר בסטארט אפ, או שמא בשטאנץ? כדי לרדת לשורש הסוגיה, פנינו למוכרי פלאפל מוערכים ובעלי שם, שמצוידים בחיך בעל אוריינטציית פלאפל ברורה, וגנבנו להם כמה דקות משעת הלחץ כדי לתת להם לטעום מהפלאפל של מקדונלד'ס ולשמוע את דעתם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקוסם טועם/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקוסם - שלמה המלך 1 פינת קינג ג'ורג', תל אביב

הקוסם, נפתח לפני 8 שנים וכשמו כן הוא, חולל נסים ונפלאות לכדור פלאפל והצליח לשדרג את חווית אכילתו, עד שהפך ממאכל רחוב עממי למנה שפונה גם לאניני הטעם. עובדי המקום לבושים אמנם בסינרים לבנים וכובעים מוקפדים לראשם, אבל האווירה שכונתית ולא מחייבת, השירות כולו חיוכים והטחינה נשפכת כמו מים על המנות שלא מפסיקות לצאת.

אריאל רוזנטל "הקוסם" בכבודו ובעצמו נעתר לטעום את הפלאפל ובאותה קלות בה לקח את הביס, פסק "לא טעים לי".

מה אתה אומר על המרקם?

"זו לא קציצה פריכה ואוורירית, זה לא פלאפל. אבל סך הכל למקדונלד'ס שהיא רשת תעשייתית זה סביר. מדובר ברשת, בתעשייה, ילדים מכינים את זה, כך שאם לוקחים בחשבון את כל זה, הטעם סביר לגמרי. אני אישית פשוט לא אוכל במקדונלד'ס, גם לא המבורגר."

יש לך הצעה לשיפור?

"לפעמים עדיף לקנות חדש מאשר לתקן ישן. הייתי עושה כדור שונה לגמרי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אילן בנין משווה בין הכדורים/מערכת וואלה!, צילום מסך

פלאפל בנין ג'וני - טשרניחובסקי 2, תל אביב

אילן בנין, בנו של מייסד הפלאפליה הוותיקה, שמכיר מקרוב את עסקי הפלאפל מזה 56 שנה ומצהיר כי נולד בדוכן הפלאפל של אביו, סירב לטעום. "אין סיכוי שאני מכניס את זה לפה שלי", הכריז. "אני אראה אותו מבחוץ ורק מלהסתכל על זה אני אוכל להגיד לך הכל". אילן בחן את כדור הפלאפל של מקדונלד'ס והבחין בפער שבין הפלאפל המאסיבי למדי של מקדונלד'ס לכדור הפלאפל הקטן של ג'וני. "בזה יש כמות קמח גדולה. בשלנו אין אפילו טיפת קמח".

אתה יודע מה יש בפנים?

אילן מושך בכתפיו ומציע "בואי נסתכל". לאחר ניסיון לקרוא את הכתוב על גבי האריזה, הסתבר כי לא רשומים שם המרכיבים. "אין לי מושג מה יש בפנים", אמר. "יש הבדל גדול בין מי שעושה פלאפל לאחד שעובד בזה. שם נראה שנותנים לעובדים לקחת כדורים מהמקפיא לזרוק לשמן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איך מתחרים ב-60 שנה של ניסיון?/מערכת וואלה!, צילום מסך

פלאפל האחים לוי - רחוב מחנה יהודה 51, ירושלים

מזה 60 שנה שוכן פלאפל האחים לוי בפינת הרחובות אגריפס ומחנה יהודה בירושלים, ועדיין מדי יום בכל שעה נתונה, משתרך תור ארוך בדרך למנה הנכספת. האחים לוי מתבלים את הפלאפל שלהם בהומור מחנה יהודה טיפוסי. משה לוי, אחד האחים המייסדים מצהיר כי הוא הכי טוב בעיר, וגם העובדים שלו ממהרים להכריז בפניי במקהלה "הגעת למקום הכי טוב, ללא תחרות".

משה לוי לקח את המשימה ברצינות. הוא לקח ביס והרהר רגע. "זה לא רע", התחיל בזהירות. "זה טוב. אבל תראי, אפשר להגיד שזה פלאפל. אבל לא ברמה גבוהה. יש יותר מדי כוסברה", פסק, "אנחנו משתמשים בכוסברה יבשה, הרבה הרבה יותר טעים. פה הם שמו כוסברה טרייה ובכמויות שהשתלטו על הטעם, לא מרגישים כלום חוץ מכוסברה". טעימה נוספת העלתה עוד תובנות. "חסר מלח, וחסר שום. מרגישים שהם שמו שום בחפיף, נגיעה קטנה". אחד העובדים מתגנב וטועם גם הוא ביס מהפלאפל. מבטל אותו במחי יד וחוזר לעבוד. אחרי גזר הדין הזה, נותר עוד פלאפל רב במנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פלאפל שלמה ובניו. כבר טעם/מערכת וואלה!, צילום מסך

פלאפל שלמה ובניו - שדרות נורדאו פינת רחוב בן יהודה, תל אביב

המקום שמהווה את הניגוד הגדול ביותר למקדונלד'ס הוא ללא ספק הפלאפליה השוכנת בבבוטקה הקטן, ומייצרת פלאפל שכונתי הארד קור במטבח קטנטן מזה 45 שנה. מוטי והבה, מעובדי המקום הצליח להקדים אותנו, וסיפר כי כבר הלך לאכול שם בחברת ילדיו. "רצינו לטעום. איך שהילדים התחילו לאכול, הפסיקו", מתמצת מוטי את הביקור. "אולי בגלל שאנחנו גרים ליד ג'וני והם אוכלים שם או אצלי, היה להם קשה עם הטעם".

מה לטעמך היה בפלאפל?
"שמו בו חומוס טחון. בפועל - אין בו כלום."

הם לא היו צריכים להיכנס לתחום לדעתך?

"לפי דעתי לא. זה מתחת לכל ביקורת. פלאפל צריכים לדעת לעשות. תראי - אצלנו בפלאפל, יש רק מישהו אחד בכל המשפחה, שרק הוא יודע להכין ולתבל את הפלאפל ויוצא לו. כשהוא מסביר לאחרים והם מנסים לפי הדרכתו להכין את אותה מנה לא יוצא להם אף פעם בדיוק כמוהו."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלי מבורך. יצא לטעום לפנינו/מערכת וואלה!, צילום מסך

פלאפל מבורך - רחוב אבן גבירול 191, תל אביב

גם החבר'ה ממבורך לא בזבזו זמן ויצאו ביוזמתם לאכול ולטעום. אלי מבורך, דור רביעי במשפחת מייסדי המקום עובד בפלאפל 42 שנה. "טעמנו את הפלאפל כי אנחנו בעצמנו מוכרים והסתקרנו. זה סיקרן אותנו. הרעיון גאוני - אם הם היו הולכים על משהו איכותי טעים ופרקטי שניתן ליהנות ממנו זה היה תופס. הרעיון כשלעצמו הוא טוב, כי הפלאפל בשנים האחרונות התפרסם כמוצר יחסית בריא, עשוי מקטניות, סלט, טחינה, שומשום ולציבור יש מודעות גבוהה לזה".

אז מה השתבש ברעיון הגאוני?

"בפועל קיבלתי לאפה די יבשה, לא סגורה, הכל התפרק מיד. הפלאפל בטעם שלו היה לא לכאן ולא לכאן. לא היתה ארומה שמושכת לתת עוד ביס. רק אם הייתי מת מרעב הייתי אוכל את זה."

מה לדעתך חסר בו?

"לא לקחו איתו שום סיכון. כשאתה עושה מוצר אי אפשר להיות בציון עובר. זה לא מספיק בשביל למשוך קהל ולעשות בום צריך להחליט על ארומה, תבלין, טעם. הפלאפל יבש בלי טעם מגרה, משמש רק בשביל לשבוע ממנו וזהו וחבל מאוד."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מק פלאפל. בלי ניסיון של שנים/מערכת וואלה!, צילום מסך

תגובת מקדונלד'ס ישראל:

כששאלנו את מקדונלד'ס מה באמת יש בתוך הפלאפל שלהם, הם סרבו להגיד ומסרו הצהרה: "אנו לא נוהגים להגיב לביקורות של מתחרים, אך נציין כי הפלאפל של מקדונלד'ס עומד בסטנדרטים שהציבה בפניה הרשת מאז החלה בצעדי המהפכה הבריאותית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully