וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדעלק*

רוני קדר

9.2.2011 / 6:35

מדור חדש חושף את הסודות לבישול עיראקי אסלי, שהומתקו בידי מיטב המוחות במהלך ישיבה ממושכת על גדות הפרת. יש מצב שנגביר את המתח הנצחי שבין בגדד לבצרה, אבל אל תשכחו. הקובה הוא אחד והסביח הפעם, מנצח

סביח. רוני קדר
ארגון פיתה עם כלהגודיז של הבוקר/רוני קדר

שבת בבוקר אצל משפחה עיראקית הוא המקור לכל ההרגשה האינטנסיבית שחווים בני העדה במהלך חייהם. אל ארוחת הבוקר מוזמנת כל המשפחה (20 איש בממוצע) אליה מצטרפים אורחים מזדמנים שמגיעים להתנחל או כאלה שקופצים רק לרגע כדי לחטוף חצי פיתה גדושה. יש הרבה רעש, המון נשיקות מצלצלות (בדרך כלל מכוונות היטב לאוזן התיכונה), חיבוקים לוחצים ובעיקר, יותר מדי אוכל.

ומה אוכלת עיוני בבוקר שבת? סלט, ביצה יותר חציל - הכל בפיתה. ולא, שמו של הסביח לא הגיע מעובד שבגבעתיים. יש האומרים ששמה של ארוחת הבוקר העיראקית מגיעה מהמילה סבח, בוקר בערבית, ויש האומרים שהשם ניתן למנה בזכות שמו של צבי (סביח) חלבי, מוכר בדוכן סביח רמת גני, שעומד שם עוד משנות ה-60.

מנהג אכילת הסביח בשבת בבוקר, הוא למעשה "תוצר לוואי" של הכנת תבית (החמין העיראקי) שנכנס לנוהל בישול ארוך כבר מיום שישי. בתוך סיר התבית שישב על הפלטה במשך לילה שלם, נחו להן גם ביצים שהפכו חומות תוך כדי הבישול הארוך, והן מוכנות בבוקר שישי להתרווח בפיתה של הסביח.

* בדעלק - יכול להתפרש בתור נימת חיבה בלבד כגון: חמודה, מתוקה, כפרה. "בדעלק, בואי לאכול", "בדעלק, יא בינתי", " בדעלק, בדעלק, בדעלק" (כמו חמסה, חמסה, חמסה). יש האומרים "א – בדעלק".

ביצים חומות. רוני קדר
ביצים חומות. שלא תעזו לשים תה בסיר!/רוני קדר

סביח

חומרים ל- 10 אנשים:

24 ביצים
20 פיתות

6 חצילים
מלח גס

6 תפוחי אדמה

לטחינה:
3/4 כוס טחינה גולמית
1/2 1 לימונים סחוטים
3 שיני שום
1/4 כוס מים
1/2 כפית מלח
1/2 כפית פלפל שחור גרוס

עמבה

בקערות:
פטרוזיליה, רשאד או כל ירק אחר

אופן ההכנה:
1. מתחילים בלילה קודם: מניחים את כל הביצים בסיר עם מים ומביאים לרתיחה. משאירים לילה שלם לבישול על אש קטנה תוך שמקפידים לבדוק את המים כל פעם. עדיף להשאיר על פלטה חשמלית. אפשר גם לשים את הביצים בסיר לחץ לפחות ל- 6 שעות.

2. מבשלים את תפוחי האדמה (עם הקליפה) בסיר עם הרבה מים כשעה עד שמתרככים.


3. מכינים את החצילים, ואסור לפסוח על שום שלב: קולפים את החצילים ופורסים אותם לאורך (חשוב מאוד!) ברוחב של פחות מסנטימטר. מניחים על תבנית עם נייר סופג וממליחים את החצילים עם מלח גס. נותנים להם להתחמם בשמש בערך שעתיים. לפני הטיגון טופחים עליהם עם נייר סופג כדי להוציא את כל שאריות המלח והמים.

4. מכינים טחינה: מעבירים את הטחינה לקערה. מוסיפים לה מים ולימון ומערבבים. אם יש צורך מוסיפים קצת יותר מים או לימון אם אתם אוהבים את הטחינה דלילה יותר. רק אחרי שהטחינה מגיעה למרקם הרצוי מוסיפים שום ותבלינים. אפשר גם להוסיף פטרוזיליה קצוצה.

5. מחממים שמן עמוק (בערך 4 ס"מ) במחבת. מחכים שהשמן רותח ומטגנים את החצילים. בודקים צד אחד אחרי 2 דקות והופכים. מוציאים את כל החצילים. כשהמחבת נקיה מחצילים היא צריכה להתחמם שוב ורק אז נכנס סיבוב נוסף לשמן. אסור להכניס למחבת עוד חצילים חדשים אם יש חצילים חצי מטוגנים.

6. כל אחד מכין לעצמו את הפיתה האולטימטיבית: חלק חוצים את הביצה, ומכניסים לפיתה חלק מועכים אותה עם הסלט. מוסיפים טחינה, חציל, רשאד ואפשר גם תפוח אדמה (אבל רצוי לאכול אותו בצד)הכי טרי שיש.

7. אצלנו במשפחה מנסים להמנע (בעיקר בקיץ) אבל מי שאוהב יוסיף גם עמבה.

חצילים מתייבשים בשמש. רוני קדר
תנו להם להתייבש בשמש, על חבל הכביסה. חצילים/רוני קדר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully