וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לקנות שמן זית

חוסם ונשאת עבאס

10.11.2011 / 13:15

לפני קניית שמן זית טוב עולות הרבה שאלות, איזה צבע? איזו סמיכות? איזה ריח, הנה מספר כללים שיסייעו לכם לבחור את השמן הטוב ביותר

איפה: ראשית, עדיף לקנות את שמן הזית ישירות מבית הבד וכדאי כמות מוערכת שתספיק לשנה, כך תוזילו את הקנייה. היום יש ברחבי הארץ הרבה בתי בד, בחרו לכם בית בד שאתם מכירים או המליצו לכם עליו, השתדלו לבחור בית בד עם אבני ריחיים, הטחינה באבני ריחיים תניב שמן משובח.

זן: תשאלו מאיזה זן הזיתים שמהם עשוי השמן, הזית הסורי הוא המומלץ ביותר.

צבע: צבעו של השמן מצביע על טריותו. צבעו של שמן טרי ואיכותי יהיה ירוק ענבר צהבהב. שמן זית בצבע ירוק עז מדי מעורר חשד, לזית בוסרי שנקטף מוקדם מדי. ככל שהזמן עובר והשמן עומד, הוא מתחיל לאבד מצבעו הירקרק ונהיה יותר צהוב. שמן זית בגוון צהוב מדי עשוי להעיד על מסיק מאוחר למשל בדצמבר ולא בסוף אוקטובר או נובמבר כנהוג.

טריות: בקבוק שיש לו שני צבעים: בהיר יותר מלמעלה וכהה מלמטה מראה גם שהשמן לא טרי.

סמיכות: ככל שהשמן טרי יותר כך הוא סמיך יותר.

ריח: כמו ביין על טעם וריח אין להתווכח. כשהשמן טרי נידף ממנו ריח עז של זית טרי. כשהוא כבר ישן יש לו ריח חלש ותפל.

איך יודעים שהשמן מקולקל? יש לו שניים-שלושה צבעים במקום צבע אחד אחיד. כשטועמים מרגישים בטעם תפל. לטעום שמן זית מקולקל לא מסוכן, פשוט לא מזין ולא טעים.

איך מאחסנים אותו? שמן זית קונים לשנה, ממסיק למסיק. תקופת האחסון הארוכה טומנת בחובה לא מעט טעויות אפשריות. ראשית כל, אסור שיהיה מגע בין הכלי שיש בתוכו שמן עם הרצפה. מומלץ לאחסנו על מדף בארון בטמפרטורת החדר. אסור שהשמש תפגע בו ואסור לשים אותו במקרר.

טעות נפוצה היא לקנות קופסת פלסטיק או פח בבית בד ולאפסן אותו בקופסה. השמן מאבד באופן זה במהירות מטעמו והפח מחליד. רצוי לקנות ממיכל זכוכית, ובמידה וקונים שמן זית טרי מפח או פלסטיק להעביר בבית לכלי מזכוכית או חרס, באופן שבו אחסנו אותו לפני חמישים ומאה שנה.

מחיר: למחיר יש השפעה בקביעת האיכות. כיום, שמן של 16 ליטר עולה בין 500-700 שקלים. אם זה פחות מ-500 שקלים זה סימן לא טוב לאיכות של השמן. כנגזרת מכך, שמן טוב בבקבוק שקונים ברשתות השיווק צריך לעלות 35 שקלים ומעלה, לא פחות.

בישול: עדיף לא לטגן ולא לבשל עם שמן הזית. אם רוצים להכניס את השמן לסוג של מאכל או תבשיל עדיף לשים בסוף של הבישול. במהלך תהליך הבישול הוא מאבד הרבה מהטעמים שלו ומהסגולות הבריאותיות שלו. אין בעיה להשתמש בו לטיגון קצר של 2-3 דקות אבל ככל שיישב יותר על האש יאבד מהחיוניות שלו.


איך כובשים זיתים?
איך טועמים שמן זית?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פיתה עם זעתר. עם שמן זית איכותי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנקיש (פיתה עם זעתר)

הדרך הטובה ביותר להרגיש את שמן הזית היא בשילובו עם פיתה .

חומרים ל-6 מנות:
3 פיתות
1/2 כוס שמן זית
6 כפות תבלין זעתר משובח
(אפשר גם עלי זעתר מיובשים)


אופן ההכנה:
1. חותכים את הפיתה כעיגול, פותחים כל אחת לשני עיגולים ומניחים בתבנית אפייה.

2. מברישים את הפיתות בשמן זית בנדיבות.

3. בוזקים מעל את הזעתר.

4. מכניסים לגריל התנור בחום 250 מעלות כ- 5 דקות.

5. מומלץ להגיש עם לבנה טרייה.

  • עוד באותו נושא:
  • שמן זית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully