וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרג פרג תרדוף: מכורים לפרג

9.3.2014 / 10:42

שמתם לב שאחרי עוגת פרג עסיסית או אוזן המן במילוי פרג, אתם מרגישים רגועים ואופטימיים יותר? מעבר לחמאה ולסוכר, זרעי הפרג התמימים יכולים לבצע מה שמעט מאוד שזרעים אחרים יודעים לעשות

פרג. ShutterStock
פרג/ShutterStock

הפרג ואנחנו מסתדרים מצוין כבר אלפי שנים. הוא תורבת על ידי השו?מ?רים, אחת מהתרבויות המוכרות הראשונות, שקדמה לבבלים והייתה ממוקמת במסופוטמיה, עיראק של ימינו (בערך בשנת 3500 לפנה”ס). המצרים העתיקים ותרבויות יוון העתיקות גידלו את הפרח הזה, והשתמשו בו כחומר מרדים.

למה חומר מרדים? זרעי הפרג מכילים שאריות של שני סמים מרגיעים חזקים מאוד: מורפיום וקודאין. שניהם פועלים ישירות על מערכת העצבים המרכזית וידועים ביכולתם לשכך כאבים ולהרגיע.

לפני שפרח הפרג פורח (הוא בפריחה ממש עכשיו ברחבי ארצנו, שווה לחפש אבל אסור לקטוף - פרח מוגן אחרי הכל), תרמילי הזרעים מצופים בחומר שעוותי נוזלי שממנו מופק אופיום, אחד מהסמים ששינו ועיצבו את מסלול ההיסטוריה האנושית (חכו לפסקה הבאה). לאחר פריחתו כמות החומרים הפעילים שבו פוחתת משמעותית, אבל נשארות ממנו מספיק שאריות כדי לספק תחושת רגיעה עדינה, וגם כדי להכשיל בבדיקות סמים מי שאוכל עוגות פרג (מיתוס שנבדק ואושר על ידי מכסחי המיתוסים בערוץ דיסקברי).

עוגת פרג. ShutterStock
עוגת פרג/ShutterStock

מלחמות האופיום

שמעתם על הונג קונג? היא לא הייתה הופכת להיות המטרופולין ההומה שהיא היום בלי פרג. ב1839 כבשו הבריטים מה שהיה אז נמל סחר קטן, והשתמשו בו כבסיס הבית לפלישה לסין במלחמה שתוכר בהיסטוריה כמלחמות האופיום.

אם לקחת את ההיסטוריה ולתמצת אותה לפסקה, המלחמות האלו קיבלו את שמן מכיוון שלסינים היה הרבה מה להציע לאירופאים של תחילת המאה ה-19 כשזה הגיע למסחר. לאירופאים, ובעיקר לבריטים, לא היה דבר בעל ערך להציע לסינים בחזרה, מלבד אופיום. הם החלו להזרים כמויות עצומות מהסם הממכר הזה לקיסרות הסינית, וכשאנשי הממשל המקומי הבינו שעוד שנייה תהיה להם ממלכה של מכורים, הם עצרו לחלוטין את הייבוא שלו. מהלך זה הגביר את המתחים בין שתי הממלכות ולבסוף הצית מלחמה כוללת בין סין למערב, שאחת מהתוצאות הרבות שלה (בטווח הארוך מאוד) היא הקמתה של העיר הונג קונג כפי שאנחנו מכירים היום.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אוזני המן פרג. נמרוד סונדרס
חג הפרג. אוזני המן/נמרוד סונדרס

במטבח

זרעי הפרג ממש ממש קטנים. גודלם נמדד בפחות ממילימטר, וצריך 3300 זרעים (אתם רואים נכון) כדי להגיע לגרם אחד מהם. כלומר, בק"ג אחד של זרעי פרג יש יותר מ-3 מיליון זרעים.

כדי להשתמש בזרעי הפרג כמילוי למאפים, חייבים לטחון אותם במטחנה מיוחדת. בניגוד לזרעים אחרים שאנחנו אוכלים, כמו זרעי דלעת או חמניה, הזרעים של הפרג קטנים מדי וקשים מדי מכדי להיטחן על ידי הלהבים של מעבד מזון. לנסות לעבד אותם במכתש ועלי דורש המון מאמץ (מניסיון) לכן מומלץ להשתמש במטחנת קפה או פשוט לטחון בחנויות התבלינים – שם המטחנות מורכבות משני לוחות שמסתובבות (כמו אבן ריחיים) ומתחילים לפצוע ולטחון את הזרעונים הקשים.

כל ספר בישול שמדבר על פרג ידע לומר לכם שצריך להשתמש בפרג הטחון מיד לאחר הטחינה, ולמי שתהה למה, זה מכיוון שהזרע מכיל יותר מ-50% שמן (ועוד בערך 18% חלבונים ו-24% פחמימות). כשהשמן הזה נחשף לאוויר הוא מתחמצן ותופס טעמי לוואי לא נעימים.

פרג מסביב לעולם

אנחנו רגילים לראות את הפרג בדברי מתיקה ואולי מרבית העולם רגיל לקשר אותו לדברי מאפה מתוקים, החל מרולדת הפרסבורגר המפורסמת ועד לאוזן המן. באירופה מגישים גם שטרודל פרג ו(חכו לזה) קרואסון פרג, אבל טעמו המורכב והעשיר הולך מצוין גם על מנות מלוחות (שהן לא בורקס וחלה). באיטליה משתמשים בזרעים למנות פסטה ובמטבח ההודי והפקיסטני טוחנים את הזרעים ומשתמשים בהם בחומר מסמיך לתבשילי קורמה.

ד"ש לרוברט באראט'יאון ואיליין מסיינפלד

תכונותיו הייחודיות של הפרג לא חמקו מסופרים ותסריטאים. בסרט הקוסם מארץ עוץ, עיר האזמרגד מוקפת בשדות פרד אשר מרדימים את כל הצועד בהם (וצריך שלג כדי להתעורר, לכו תבינו). גם ג'רי סיינפלד לא התעלם מהם בפרק 16 של העונה השביעית איליין נעצרת בחשד לשימוש האופיום לאחר שנשנשה מאפה פרג.

גם במשחקי הכס, סדרת הספרים שהובילה לאחת מתוכניות הטלוויזיה הנצפות ביותר בעולם, הפרג חוזר על עצמו שוב ושוב: חלב פרגים, כפי שקרא לו הסופר ג'ורג' ר.ר. מרטין, הוא משקה מרדים ומשכך כאבים שניתן לדמויות רבות בסדרה, לעתים מאוד קרובות (כנהוג בסדרה) לקראת המוות. יודעי דבר (שכותב מאמר זה אינו אחד מהם, הוא צופה בתוכניות ומבקש באדיבות שלא יעשו לו ספוילרים! [גם אני מנפגעי עונה 1 פרק 9]) מספרים שבעונה הקרובה והרביעית, שתחזור לערוץ HBO ב-6 לאפריל, לפחות כמה מהדמויות המובילות בסדרה יזכו למנה של חלב פרגים.

בנימה אופטימית זו, שיהיה חג פורים שמח !

מתכון לעוגת פרג עשירה
מתכון לעוגיות פרג מגולגלות
ניחוח אופה: אוזני המן מבצק שוקולד במלית תמרים ושוקולד

  • עוד באותו נושא:
  • פרג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully