וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים לבסיס: איך לבשל אורז אדום?

הוא מלא בכל טוב וגם נראה מצוין, בעל טעם מתקתק, גוון שזוף והמון ויטמינים. אז תנו לו צ'אנס והכניסו את האורז האדום למטבח. מדריך בישול חדש

מה זה אורז אדום? גרגרים של אורז מלא שאינם עוברים קילוף ובעלי גוון אדום-חום. אחרי הבישול, טעמם הופך לאגוזי ומתקתק. פעם היה אפשר למצוא אותו רק בבתי טבע אבל היום אפשר להשיג אותו בכל סופר. זן מיוחד של האורז האדום הוא אורז ווהאני, שפותח בשנת 1937 על ידי משפחת לונדברג מקליפורניה ונחשב לאורז האדום האיכותי ביותר.

אורז אדום של אורלי פלאי. נמרוד סונדרס
אורז אדום/נמרוד סונדרס

למה כדאי לשלב אותו בתפריט? כי כמו כל זני האורז המלאים, עיקר היתרונות התזונתיים של האורז האדום מצויים בקליפה העשירה בוויטמינים (מקבוצה B) וסיבים תזונתיים. הגרגר עצמו מכיל חלבון, סידן וברזל ויש בו תכולה גבוהה במיוחד של נוגדי חמצון. הוא קל לעיכול ונחשב למסייע בהפחתת רמת הסוכר והכולסטרול בדם. הוא טעים, מתקתק, משביע ומזין. כוס אורז אדום מבושל מכילה כ-200 קלוריות בלבד, לעומת 330 לאורז לבן.

שימושים ושיטות להכנה

פטנט/לפני שמתחילים: כדי לקצר את זמן הבישול הארוך של האורז האדום אפשר לחלוט אותו במים רותחים במשך רבע שעה או להשרות לפחות 12 שעות במים. לסנן, לצנן ולהשתמש בו כמו שהייתם משתמשים באורז לבן כשרוצים להכין תבשיל, למשל כמו פילאף.

בשיטת הפילאף מתחילים בטיגון קל בשומן (חמאה או שמן זית) וממשיכים בהוספת נוזל רותח ביחס של 1/4 2 כוסות מים לכוס אחת של אורז. אחרי הרתיחה, מכסים ומבשלים 40 דקות. מסירים מהאש ומשאירים בסיר המכוסה 5 דקות נוספות.
בשיטת האידוי מבשלים במים ביחס של 3 כוסות מים לכוס אחת של אורז ואם רוצים מוסיפים להם גם שמן (בזמן הבישול או אחריו רק בשביל הטעם). מבשלים על אש קטנה כשעה.
בשיטת הבישול מביאים לרתיחה סיר גדול עם מים ומוסיפים את האורז כמו שמוסיפים פסטה. מבשלים כחצי שעה-40 דקות או עד לריכוך ומסננים.

פטנט/תנו לו בסגלגלות: כדי להפוך את הגרגרים לסגלגלים-ורודים מוסיפים לבישול האורז לימון או איזשהו מרכיב חומצי שישחרר את פעולת האנתוציאנין מהגרגרים.
שימושים נפלא לצד תבשילי בשר ועוף, קטניות, בסלט עם ירקות ועשבי תיבול או גבינה, אגוזים ופירות יבשים.

אורז אדום של אורלי פלאי. נמרוד סונדרס
אורז אדום של אורלי פלאי/נמרוד סונדרס

אורז אדום-אדום

מתבלים את גרגרי האורז האדום ברסק עגבניות ובפפריקה, שמדגישות את המתקתקות הטבעית שלו.

חומרים ל-4 מנות:

1 כוס (200 גרם) אורז אדום
1 בצל קצוץ
1 גזר חתוך לקוביות קטנות
3 כפות שמן זית
1 כף גדושה רסק עגבניות
מלח, פלפל ופפריקה
2 כוסות מרק או מים רותחים
עלים מצרור קטן של טימין או 2-1 גבעולי בצל ירוק קצוצים

אופן ההכנה:

1. חולטים את האורז במים רותחים למשך רבע שעה בסיר עם מים רותחים או משרים למשך 12 שעות לפחות במים. מסננים.

2. בסיר עם שמן זית מטגנים בצל וגזר במשך 4 דקות. מוסיפים רסק, מטגנים תוך כדי ערבוב בכף עץ. מוסיפים את האורז, מתבלים במלח, פלפל ופפריקה לפי הטעם, מערבבים ויוצקים מרק או מים רותחים. מחזירים לרתיחה, מנמיכים את האש, מכסים ומבשלים כ-40 דקות.

3. לפני ההגשה מפזרים עלי טימין או בצל ירוק ומגישים.

אורז אדום של אורלי פלאי. נמרוד סונדרס
אורז אדום של אורלי פלאי/נמרוד סונדרס
אורז אדום של אורלי פלאי. נמרוד סונדרס
אורז אדום של אורלי פלאי/נמרוד סונדרס
אורז אדום. נמרוד סונדרס
אורז אדום/נמרוד סונדרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully