וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום שנה במסעדות: התגליות, ההבטחות, האכזבות

5.9.2013 / 0:35

הבאזז שעוררה טאיזו, האכזבה בפופינה וב-Aria, הלוקיישן המקסים של אל באבור ים, ועוד ציוני דרך שהתהוו השנה בקולינריה המקומית. אבי אפרתי מסכם את תשע"ג ומסיים במשאלה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלבאבור ים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הלוקיישן הכי מרשים

אל באבור ים

קשה להפריז בתיאור היופי של אל באבור ים, שנפתחה באפריל השנה. על חוף הים, בטיילת של עכו, מעט צפונה מחומות העיר העתיקה. בתוך המסעדה ויטרינות ענק, המחברות אל הכחול של המים. בחוץ יושבים על טראסות אבן, הצופות אל החומות והאופק. שקיעה פה היא מהרגעים היותר יפים, שעליהם אפשר לחשוב במסעדה ישראלית. אמאלפי שבדרום איטליה זה כאן. אבל לגמרי - תוסיפו לזה את האוכל המצוין של אל באבור, שמקבל כאן תוספים ראויים מן הים, וקיבלתם תחנת חובה, אם אתם בחלק זה של הארץ.

אל באבור ים. ההגנה 2, טיילת עכו, 053-7103039.

לביקורת מסעדת אלבאבור ים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מלון רוטשילד/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההבטחה

מלון רוטשילד

המסעדה במלון רוטשילד החלה לתפקד באופן מלא במהלך הקיץ. השף צבי אבישר, שברזומה שלו בישול במסעדות בספרד, בנה תפריט המתבסס, רובו ככולו, על אוכל מן הים; דגים בעיקר. החלל קטן מאוד, מעוצב בקווים נקיים ועכשוויים. האוכל משדר מתינות ואיפוק מבורכים. חומרי הגלם מוקפדים. זו מסעדה שעדיין צריכה להתגבש. בעיקר לפתוח כפתור, אחד לפחות, ולוותר על קב אחד, מתוך כמעט עשרה, של מתינות. כשזה יקרה, מלון רוטשילד תהיה מסעדה טובה ממש. הפוטנציאל הגלום בה ראוי, ולמעלה מכך.

מלון רוטשילד. רוטשילד 96, תל אביב. 03-9578888.

לביקורת מסעדת מלון רוטשילד

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסעדת איוטאיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

התגלית

איוטאיה

אמנם איוטאיה לא נפתחה השנה, אבל במשך תקופת פועלה, כמו התנהלה מתחת לרדאר. לכן, לפנים משורת הדין, פינינו לה מקום ברשימת השנה הזו. צמרת גבריאל-אריאלי הגיעה ארצה מתאילנד, ובמשך שנים ניהלה דוכני אוכל אסיאתי בקניונים. באיוטאיה היא מגישה את הגרסה הכי קרובה שאתם יכולים להעלות על דעתכם לאוכל תאינלדי בישראל, לצד בית תאילנדי כמובן. איוטאיה ממוקמת באמצע שומקום: בתחנת דלק, מול אתר בנייה, בשכונה נידחת של הוד השרון. לא הייתם עוברים פה בשום פנים ואופן, אלמלא המסעדה הזו. יותר משווה לכם להגיע לפה, לארוחה תאינלדית טובה באמת.

איוטאיה. הפטיש 12, גיל עמל, הוד השרון (בתחנת דלק). 09-7726868.

לביקורת מסעדת איוטאיה

מתכונים ירושלמים בפופינה. אפיק גבאי
מנה בפופינה/אפיק גבאי

האכזבה

פופינה, Aria, רוקח שוק/ים

אכזבות, כמה לא מפתיע כשמדובר בסיכומי שנה, יש תמיד יותר מאחת. כאן מופיעות היותר בולטות. מסעדת פופינה נפתחה בנווה צדק עם קונספט חדש (תפריט המחולק לפי טכניקות הבישול השונות), והבטחה קולינרית נוצצת. בפועל, קיבלנו שם מהשף אוראל קמחי מטבח בנאלי לגמרי, בעיצוב ואווירת רטרו.

גיא גמזו, סו שף לזמן ממושך ברפאל, פתח את Aria במבנה שכולו היסטוריה: ביתו של יואל משה סלומון. מסו שף ברפאל מצפים להרבה. ב-Aria קיבלנו מעט. האוכל לא כיוון גבוה מדי דווקא, אבל פגע די נמוך, וחבל.

אם בשתי אלה האכזבה נבעה מההבטחות, ברוקח שוק שבנמל תל אביב לא הבטיח אייל לביא, בעלים ושף, הרבה מדי. האכזבה מהמקום הזה, שתפס באביב את מקומה של טפאס בשוק, קשורה בסטנדרט שהעמיד לביא ברוקח 73 שלו. אם מצרפים את החאפ-לאפ של רוקח שוק לזה המתקיים במקבילה היפואית בבעלות לביא – רוקח ים בנמל יפו, מקבלים אכזבה צרופה. עוד איש קולינריה, מטובי בחורינו, שעשה הסבה לעסקים על חשבון איכויות.

פופינה. אחד העם 3, תל אביב. 03-5757477.

Aria. נחלת בנימין 66, תל אביב. 03-5296054.

רוקח שוק. שוק הנמל, תל אביב. 03-7162757.

לביקורות:
מסעדת פופינה
מסעדת Aria
מסעדת רוקח ים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בלו סקאיי/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכשרה

בלו סקאיי

מעט מדי אפשרויות ראויות נגישות להם, לפודי'ס שומרי הכשרות בישראל. יש לי לא מעט הסתייגויות מבלו סקאיי, הכשרה החדשה של מאיר אדוני, שנפתחה באחרונה על גג מלון קרלטון. אם מעמידים אותה ראש בראש מול מיטב המסעדות הלא כשרות בתל אביב, היא יוצאת יקרה יותר וטובה פחות. בכל זאת, לדיאטה הצייקנית של שומרי הכשרות אוהבי האוכל הטוב, היא מהווה תוספת משמעותית. בנוסף, הגג של קרלטון, המשקיף דווקא לעיר ולא לים, הוא מהלוקיישנים המלבבים בתל אביב.

בלו סקאיי. אליעזר פרי 3, תל אביב. מלון קרלטון. 03-5201830.

לביקורת מסעדת בלו סקאיי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האנוי/מערכת וואלה!, צילום מסך

האסיאתית הכי טובה

האנוי

את מקום החלל הקטנטנן ברחוב לילינבלום בתל אביב, שנותר מיותם לאחר סגירתה למצער של אסיף המצוינת, תפסה לפני כשנה האנוי. שמה של המסעדה הקטנה מכוון לווייטנאם, אבל התפריט האסיאתי מגוון קצת יותר. די הרבה אסיאתיות נפתחו בתל אביב השנה, האנוי היא האותנטית, האיכותית והראויה שבהן. יושבים בחוץ, על שולחנות שבסיסם ארגזי פלסטיק, לוגמים בירה סינית זולה, ואוכלים אוכל רחוב אסיאתי שעשוי נחמד. אין כאן יומרות ליצירתיות או עיליות. הכול עממי, נאמן יחסית למקור הפשוט, וזול יחסית. לא באים להאנוי לבילוי של ערב שלם, אלא לשעה מהבילה, על המדרכה, עם אוכל חביב בכ-250 שקל לזוג לכל היותר. נחמד.

האנוי. לילינבלום 18, תל אביב. 03-5337962.

לביקורת מסעדת האנוי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החלוצים/מערכת וואלה!, צילום מסך

יש לי סימפטיה

החלוצים 3

בשוק לוינסקי, בחלל שגודלו כגודל מכולת של פעם, פתחו בני הזוג איתן ונונו ונעמה שטרנליכט, את החלוצים 3. לא בדיוק מסעדה, יותר בית אוכל ומשקה. וגם לא בדיוק ניסיון לספק בשורה קולינרית. ונונו על האוכל, שטרנליכט על תרבות האלכוהול וכל השאר. 25 מקומות לכל היותר, שיפוץ צנוע, שלא נעזר במעצב ממותג, אפלולית נעימה, מוזיקה טובה והווייב המתוק של זוג טוב טעם, שאוהב באמת את מה שהוא עושה. לחלוצים לא באים לראשונה-עיקרית-קינוח במתכונת הרגילה. אין בה סטייקים או פילה דג. מנשנשים קצת ממה שהכינו היום. הכל מוקפד, ועשוי היטב, ללא קיצורי דרך, ממיטב הפרודוקטים.

החלוצים 3. החלוצים 3, תל אביב. 03-5231016.

לביקורת מסעדת החלוצים 3

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טאיזו/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכי טובה בבאזז

טאיזו

מעולם לא נפתחה בישראל מסעדה, שהציפייה שקדמה לה הרקיעה שחקים כמו טאיזו, אשר נפתחה השנה. יובל בן נריה היה בעבר השף בפועל בהרברט סמואל, ונתפס ככישרון גדול. הממון שהושקע בטאיזו היה חסר תקדים במונחים ישראליים. מסע הקידום למסעדה כיוון לגרנדיוזיות. הסצנה עצרה את נשימתה. כולם חיכו למשיח; לדאוס אקס מכינה מודל 2013. באזז כזה עוד לא היה, וספק אם יהיה כאן. בסוף טאיזו נפתחה ו... האוכל שם נחמד. באמת שנחמד. לא פחות, אבל גם לא יותר. מסעדה עם נטיות אסיאתיות ונגיעות אירופאיות. לא מתוחכמת מדי. לזכות בן נריה ייאמר, שגם לא יומרנית מדי מבחינה קולינרית. חלק מהאוכל טוב, חלקו קצת פחות. הסך הכל בסדר גמור, אבל מקדם ה"וואו" לא בשמיים. אחת הפתיחות היותר משמעותיות של השנה, ברור. אבל הקשר בינה לבין הבאזז סביבה חלקי למדי; בטח בכל הנוגע לאוכל.

טאיזו. דרך בגין 23, תל אביב. 03-5225005.

לביקורת מסעדת טאיזו

סקלופיני בטרומפלדור 10. בועז לביא,
סקלופיני בטרופמלדור 10/בועז לביא

מסעדות הפרברים

טרומפלדור 10, סבאל'ה

מסעדות ראויות בערי פרברים אינן דבר מובן מאליו בישראל. תל אביב כה צנטרליסטית ודומיננטית, שנדמה שמסעדות ראויות יכולות, אם בכלל, להתפתח רק הרחק ממנה. בגוש דן רבתי, מהוד השרון וכפר סבא בצפון, דרך קרית אונו, יהוד וסביון במרכז, יחד עם ראשון לציון ורחובות בדרום, יש אולי המון מסעדות, אבל רק מתי מעט מהן משמעותיות באופיין, באיכותן ובאמירה שלהן. בנוף הלאקוני, המצער למדי הזה, ראויות לציון שתי מסעדות שנפתחו השנה.

דניאל זך, אקס כרמלה בנחלה, פתח את טרומפלדור 10 במרכז רמת השרון. טרומפלדור 10 היא ביסטרו שכונתי צנוע, חסר יומרה, אבל בכל אחד מימות השבוע יכול מי שגר בסביבה לאכול בה סטייק ראוי או פילה דג שמטופל כמו שצריך. באזור שלא חסר בו דבר, מלבד כמה מסעדות טובות, זה הרבה מאוד.

ואם טרומפלדור 10 ממוקמת במרכז עיר בשרון, סבאל'ה נמצאת בשולי השוליים של עיר אחרת בשרון – בפארק העירוני של כפר סבא, מול אצטדיון הכדורגל המקומי, שידע ימים טובים יותר. שם המקום לא מעיד אולי על כישורי קופירייטינג עילאיים של בעליו, אבל כשמגיעים לשם מתגלה הפתעה

נעימה. ממול עוללים, על מוצציהם, חיתוליהם והוריהם, משתובבים במתקני גן השעשועים. בפנים אוכלים עכשווי ולא רע בכלל. בתל אביב האוכל הזה אולי לא היה נחשב לייחודי, או כזה הראוי להמלצה מיוחדת. בצחיחות של כפר סבא, מדובר בלא פחות מפנינה, המעידה על אומץ לא מבוטל של בעליה.

טרומפלדור 10. טרומפלדור 10, רמת השרון. 03-5404072.

סבאל'ה. פארק כפר סבא, מול שער 5 באצטדיון המקומי. 09-7689016.

לביקורות:

מסעדת טרומפלדור 10

מסעדת סבאל'ה

וכמה מילים על יין במסעדות

סיכום שנת תשע"ב שלי הסתיים בנהי ומשאלה. נהי על התמחור הבלתי נסבל של יינות במסעדות בארץ, ומשאלה שמסעדנים כאן ישכילו להבין, שאם יתמחרו יינות במתינות יחסית, סועדים ישתו הרבה יותר יין, וגרף הרווחים שלהם יגדל. אז תשע"ג מאחורינו. כולם – סועדים ואנשי יין – מיצרים על רף התמחור השערורייתי של היין במסעדות, ושום דבר לא זז.

זו סיטואציה חולה, לא פחות, שקיימים בה מפסידים בלבד. כשכל כוס יין פשוט שבפשוטים מתומחרת ביותר מ-40 שקלים, אין מצב שאנשים ישתו הרבה. כשקשה, אם לא בלתי אפשרי, לאתר בקבוק יין סביר בפחות מ-150 שקלים, לא יכולה להתפתח תרבות שתייה. סועדים, יקבים מקומיים ויבואנים - כולם משלמים את המחיר. כשמסעדנים ישכילו להבין שגם בהם זה פוגע, אולי משהו ישתנה. לו יהי. בינתיים, כשבמחיר כוס יין שולחני, שבקושי מתאים לבישול, אפשר להזמין בירה בלגית, ממיטב התוצרת, או בירת בוטיק מקומית מגניבה, נחמד יותר להזמין במסעדה בירה במקום יין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully