וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכול יותר מיכולתך

נועם סולד

16.5.2011 / 8:18

נקניקים מטוגנים, לחמניות רכות והמון סוכר היו בארוחת הבוקר המסורתית בנאשוויל, טנסי. נועם סולד מתיישבת לארוחה דרומית טיפוסית

מונל'ס בטנסי. נועם סולד
מונל'ס. בחוץ פסטולי, בפנים ישנם הררי אוכל/נועם סולד

נאשוויל טנסי, עיר המוסיקה משנות ה-20, היכן שנולד מלך הרוק. היכן שבניינים ניאו קלאסיים עומדים להם על גדות נהר. במסעדת "מונלס” יש מזרקה ונדנדה, לצד שביל רווי פרחים המתעקל לכניסה מצדו של בניין ויקטוריאני מ-1880. אל מול חלון הכניסה אפשר לצפות באנשים רבים היושבים ומקשקשים בכלי האוכל.

בעלת הבית לוקחת אותנו דרך חלל האוכל אל שולחנות קומונאליים של שניים עשר. עליהם קערות ענק של אוכל מפלסטיק בהגשה מוגזמת. גם על האש נחים פרחים מפלסטיק ופמוטים מזכוכית עם נרות גבוהים, חלקם ירוקים, לא דלוקים. מראה גדולה עם מסגרת עץ ומקרמה של פרחים תפורים ביד. הווילונות, השולחנות והכסאות לא היו מביישים שולחנות אכילה בטנסי של תחילת המאה הקודמת. נראה שהמוצרים המזוייפים שולטים במסעדה מלאת הקיטש.

על השולחן מחכות כוסות פלסטיק עם קרח, תה קר, מים, רבעי לימון, מפיות במחזיק משולש כמו שיש לסבתות. חמאה וחלב מוגשים באריזות של מטוס, קשים, צלחות לא אחידות, סירופ מייפל, שימורי שזיפים, רטבים חריפים וקטשופ, כמובן. מעלי מאוורר מתנדנד. עכשיו זה ברור: "אכול יותר מיכולתך”.

נקניקיות ובייקון מטוגנים. נועם סולד
נקניקיות, בייקון ובשרים מטוגנים שונים/נועם סולד

בעלת הבית מורה "להעביר את הצלחות לשמאל" ו"בלי טלפונים". תוך כמה דקות מתיישבות בשולחן הקומונאלי שתי הוצ'י מאמות שחומות ודשנות עם שפה צבעונית וקיצבית וגם משפחה מהאזור: סבתא, סבא וארבעת נכדיהם שניכר שגדלו אצלם. כולנו על אותו שולחן חולקים את אותו אוכל.

ראשון הגיע הביסקיט, מאפה מקומי מלוח, משהו בין לחמניות לסקונז. לצידם "גרייבי דרומי”- שהסבתא החולקת איתי את השולחן טוענת שאיכותו לא גבוהה במיוחד. "מה יש בגרייבי?” אני שואלת. והגברת עונה במבטא דרומי כבד: "קמח. קצת ציר וקמח. מלח וסוכר ופלפל וקמח. לפעמים קצת בייקון וקמח.” אחריהם הגיעו מאפי קינמון שמנים עם גלייז סוכר.

בעקבות מתקפת הסוכר והקינמון הוגש "גריטז” גבינה. זו דייסה עבה שעשוייה מתירס כתוש והיא חלק רציני בצלחת ארוחת הבוקר הדרומית, ומוגש עם גבינה ומלח. הגרסה עם הסוכר נחשבת נחותה והיא באה מאיזור המייסון דיקסון. פעם היו אומרים על גריטז שאפשר בעזרתם להרוג נמלים: כשהן אוכלות את זה זה מתרחב ומפוצץ אותן מבפנים. קראתי על זה מחקר, הם גילו-כמובן-שזה לא נכון.

לצד הגריטז הגיעו גבעות רמות של תפוחי אדמה מפולפלים, תפוחים אפויים בסוכר, וצלחת ענקית של בשרי בוקר: בייקון מטוגן, נקניקיה עשויה בשר חזיר מפולפל עם מעט מרווה וקאנטרי האם, מטוגן, ליתר בטיחון העורקים. לצידם, פנקייקס שמנים, מקושקשת קצת יבשה, ופודינג גושי מתירס ובייקון. וזה עוד לא הכל - גולת הכותרת היא עוף מטוגן בציפוי עבה של חובצה, קמח מלח, פלפל ואיך לא, סוכר.

מאכלי תנועת הסול פוד במיטבם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
תבשיל גריטס. נועם סולד
גריטז. שופע בדלותו/נועם סולד

סול פוד היא תנועה קולינרית שנכנסה להיסטוריית האוכל בשנות ה-60 ונקראה כך בעקבות מוזיקת סול ששוייכה למוזיקאים אפרו-אמריקאים. כמו במוזיקה, המונח התייחס לאמני בישול אפרו-אמריקאים שנודעו ביכולות הבישול שלהם, ושעשו קסמים עם חומרים פשוטים.

"סול" מחובר לעוני שחור דרומי, והמזונות נובעים מימים בהם נתנו לעבדים להשתמש רק בחומרים זולים ובשאריות של מזונות. חומרי הבסיס היו: שעועית שחורת עין (שיובאה עם העבדים מאפריקה), בטטות ודלועים. מעי דק, דופן בטן, כפות רגליים, לחיים ופרקים של חזירונים, מוצרים מתירס כמו לחם, גריסים, דייסות ומתיקות. ירקות שורש, ירקות ממשפחת הכרוביים ואבטיחים בתוספת ירוקים שגידלו בגינתם או קטפו משדות הפרא.

הסול פוד עומד עכשיו באור הזרקורים האמריקאי בעקבות המפולת הכלכלית שהביאה לתמיכה בצנע ובמנות מסורתיות. החוויה המשפחתית, השיתופית אמינה ונעימה. כאן לא מדובר בעוד שולחן ארוך בניו יורק שמחכה לשיתוף. מדובר בזמן הארוחה מראה על חוסר עבודה, המגוון והכמויות, החומרים הזולים, מלאי שומן רווי וסוכר. שופעים תירס ותפוחי אדמה. אלה, אמריקנים מלידה ומסמנים את תרבותה. כמו כל חומרי הגלם העניים הללו, הם מנחמים, רכים, מתוקים. יושבים להם לאורך שולחן ארוך בדרום ואוכלים הרבה מידי, מהר מידי.


Monell's
1235 6Av, North
Nashville, TN
737308

615-248-4747

Jak's Bar-B-Que

אוכל מקומי כאן הוא סול פוד, או בקביקיו, וזוהי ההמלצה החמה ביותר לברביקיו מקומי. ברחוב ברודווי ישנו תור מתפתל מאמצע היום עד ליל.

נכנסים לחלל מוצל וקהל מבודח, פוחלצים וניאון לרוב, אוכפים וכובעים תלויים, בגדי ספורטאים חתומים ותמונות, ומזמינים כתף חזיר שבילתה שעות על גריל, חזה תרנגולת או אווז מעושנים, צלעות על הגריל או נקניקיה שמנמונת. הכל מגיע בסנדביץ', או בג'אמבו (סנדביץ' גדול יותר) או בצלחת.

Jak's Bar-B-Que
416 Broadway
Nashville,TN
37203

615-254-5715

Holland House Bar and refuge

זהו מקום חדש יחסית הנמצא בבית קרוב לעיר התחתית. קל מאוד להחמיצו. יש בו תקרה גבוהה וחלל כמעט פתוח עם מחיצות עד למחצית גובהו. במרכז החלל ישנו בר מרובע עליו בקבוקי אלכוהול משובחים ומגוון בקבוקונים וטפטפות שנראים כמו בית רקיחה מלפני מספר מאות.

מתוך ארבעת הקוקטיילים שנדגמו, שלושה נכנסים לפנתיאון הקוקטיילים הכי טובים שאי פעם ניסיתי. בנוסף, האוכל טעים, אורגני וממוצרים מקומיים. שווה.

Holland House Bar and refuge
935 W East-land Av
Nashville,TN
37206

615-262-4190

Mike's ice cream

ראשית, גלידה זה כיף. גלידה לא תעשייתית זה כיף במיוחד. לזו יש טעמים ילדותיים ומתוקים שהם תמצית האמריקאיות כמו "פאמפקין (דלעת) פאי" ו"נאטטר באטר (חמאת אגוזים)".



Mike's ice cream
208 Broadway
Nashville,TN
37201

615-742-6453

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully