וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמדאן כרים: סיור טעימות בעיר העתיקה

29.7.2013 / 14:54

בתקופת חודש הרמדאן הרובע המסולמי מתעורר לחיים בשעות הלילה. סיור של אורות, צבעים, ניחוחות, והמון מטעמים ודוכני רחוב מהמטבח הערבי

למרות שחודש הרמדאן נחגג מדי שנה בשנה, לא רבים מהישראלים מכירים את הניואנסים של הצום השנתי, למעט העובדה שמדובר בצום הנמשך כחודש, מן הזריחה ועד השקיעה. הצד המפורסם פחות של הצום הוא העולם הקולינרי השוקק ורחב היריעה שמתרחש משקיעת החמה ועד הזריחה.
לצורך הכנת הכתבה התגייס אוסמה עליוואת לסיור קולינרי במזרח ירושלים, לצד הענקת מבוא קצר על מנהגי ומטעמי הרמדאן.

חודש הרמדאן הוא למעשה אחד מ-12 החודשים בשנה המוסלמית, אשר במהלכו קיבל מוחמד את הקוראן. הצום נעשה מכמה טעמים: חשבון נפש שנתי, ניקוי הגוף מרעלים והזדהות עם סבלם של העניים, אשר עבורם הרעב הוא גזירה יומיומית שנמשכת לאורך השנה כולה.

תקופת הרמדאן שנמשכת מדי יום בין הזריחה לשקיעה, טומנת בחובה איסורים נוספים כמו איסור לעשן ולקיים יחסי מין. את הצום שומרים תחילה באכילת תמרים ומיצים מתוקים ובהמשך פונים לסעודה שנקראת איפטר. הארוחה האחרונה מתרחשת לפני הזריחה ונקראת סחור.

שיאו של הרמדאן הוא בלילת אל קאדר, ליל הגורלות, שבו לפי האמונה נקבע גורלו של המאמין המוסלמי במסגרת הצום. בלילה זה מרבים בתפילה לאורך כל הלילה כיוון שהשמיים פתוחים לגמרי ואפשר להתנקות מחטאים.


3 מתכונים חגיגיים במיוחד לרמדאן
סיור מסעדות ודוכנים בעיר העתיקה
מתכון בטוח: מקלובה

חודש הרמדאן הוא חודש של חגיגות במהלכו מוגשים לארוחת האיפטר (ארוחת שבירת הצום) ובדוכני אוכל הרחוב, המאכלים העשירים ביותר של המטבח הפלסטיני כגון מקלובה, מסאחן, ממולאים ועוד. בהתאמה, הרובע המוסלמי מתמלא מדי לילה בריחות, צבעים ואנשים שבאו ליהנות מאווירת החג. הרחובות ברובע המוסלמי מקושטים באורות צבעוניים, ודוכני אוכל רחוב קטנים נמצאים בלכ פינה. מרבית מאכלי הרמדאן מהווים חלק מהמטבח המקומי גם לאורך השנה כולה, אולם בחגים הם תופסים מקום מרכזי ונופך חגיגי יותר.

הדוכנים מתחלקים בין רחוב סלאח א דין, רחבת שער שכם ובתוך העיר העתיקה.


מעוניינם בטעימות רמאדן? בית שמואל יקיים סיור רמדאן ב-4 באגוסט הנקרא"לילת אל קאדר": סיור ברחובות מזרח ירושלים והרובע המוסלמי בליל הגורלות, כולל טעימות. לפרטים נוספים באתר

קטאייף בסלאח א דין

אחד המאכלים המזוהים ביותר עם הרמדאן הוא הקטאייף. זהו מעין בצק מטוגן במרקם של פנקייק המגיע בבמבחר מילויים והוא הוא המשהו הקטן והמתוק ששובר את הצום, ונותן כוחות להמשך הערב.

קטאייף

את הקטאייף מכינים מבלילה שמטגנים ולאחר מכן ממלאים אותה באגוזים ו/או בגבינה ומקפלים לצורת חצי סהר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מתוקים

למעט הקטאייף ישנם שפע דוכני מתוקים בתוך שער שכם, המציעים מתוקים במבחר צורות. בין השאר יש כנאפה, בקלאווה ועוגיות עתירות סוכר דמויות בקלאווה (שם השמור רק לעוגיה המעויינת) המכונות בשמות אקזוטיים כמו טורה, בורמה, נטריש, ועוד. חלק מהמתוקים מכינים במקום והטריות מוסיפה נופך מיוחד לטעם.

אל ארז: מיצים

שבירת הצום באופן מסורתי נעשית עם מיצים, שנמכרים בכל קרן רחוב. המיצים הצבעניים מוסיפים לאווירת החג (ליקוריץ') ועוד. אל תחמיצו את חנות "אל ארז", שנחשבת לחנות המיצים הכי טובה. במיכלים הגדולים תמצאו את המיצים של הרמאדן: והפופולריים שבהם הם תמרינדי, מיץ חרובים, מיץ שקדים לבן וסמיך, מיץ סוס ועוד. ברמדאן - חשוב להזמין מראש.

אל ארז. רחוב סולטאן סולימאן 15, ירושלים. 02-6284037.

מיצים

שווה לנסות את משקה השוש, שטעמו מיוחד ומזכיר ליקוריץ' שחור. מיץ השוש מופק מצמח הנקרא שוש קירח (ליקוריץ') הידוע כבריא מאוד לגוף. התועלת הרבה שלו לגוף האדם הייתה ידועה לרפואה במשך אלפי שנה, הן ברפואה האשורית, ברפואה ההודית ועד היום נעשה בו שימוש נרחב באוכלוסיות הדרוזיות והערביות. בצום הרמדאן תפקידו להחיות את הגוף ולהחזיר לו את כל שאיבד במהלך היום (המיץ הכהה בתמונה הוא מיץ השוש).

בראזק

הדוכנים מציעים גם את לחם הבראזק. זהו לחם שטוח וקריספי דמוי מצה עם שפע שומשום, שגם כן נמצא כמעט בכל דוכן בתקופת הרמדאן.

פלאפל

הפלאפל בתקופה זו שלה שנה עוטה תחפושת חגיגית במיוחד: למעט הפלאפל המסורתי מכינים גם פלאפל במילוי בצל או גבינה. בכדי לבדל אותם מהפלאפל הרגיל תמצאו אותם בצורת סהרון.

מחוץ לשער שכם עומדים דוכנים מודרניים יותר, המציעים משקיעת החמה מבחר דוכנים צבעוניים לבאים בשער: קבבים ושיפודי פרגיות על האש, מלבי, תירס, פופקורן ופול מתובל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully