וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שדות תותים לנצח: 10 דברים שחייבים לדעת על תות

5.1.2014 / 11:30

מה הקשר המשפחתי של תות לאננס, מאין מגיע שמו, באיזו מדינה אוכלים אותו עם חומץ בלסמי ומה עושים עם כל התותים האלה כשהמחירים צונחים?

תותים. ShutterStock
תותים/ShutterStock

1. עונת תותי הגינה בארץ מתחילה בנובמבר ונמשכת עד אפריל. המחיר הגבוה של תחילת העונה יורד עם הזמן, ואם היום אפשר למצוא 2 סלסילות תותים ב-20, בעוד כמה חודשים נגיע ל-2 ב-10.

2. את השם האנגלי שלהם, strawberries, קיבלו כי נהגו לפזר קש על ובין התלמים בהם גדלו, כדי שהתותים לא יהיו קרובים מדי לאדמה, פן ירקבו. תאוריה נוספת למקור השם גורסת כי הstraw, או קש, מתייחס לצורת צמח התות לאחר שהוא מתייבש.

3. תות הוא לא פרי, לפחות לא במובן הטכני של המילה. תות שדה הוא פרי מדומה, שכן פרי אמיתי מתפתח רק משחלת הפרח המופרה. פרי מדומה מורכב מאיברי פרח נוספים, ובמקרה של תות השדה - הפרי הוא התעבות והתנפחות של רקמת המצעית (הגבול בין עלי הכותרת והתפרחת לבין בסיס השחלה). הוא מכיל המון פירות אמיתיים (המכונים 'אגוזית' ביחיד) שהם הנקודות השחורות הקטנטנות הנראות על פני התות.

אילוסטרציה. ShutterStock
עוגת תותים/ShutterStock

4. החלק שאנחנו אוכלים נועד למשוך בעלי חיים לאכול אותו ואת הפירות האמיתיים שלו - הזרעונים הקטנים שעל קליפת הצמח. בכל תות יש 200 זרעונים כאלו.

5. תות הוא לא תות, במובן שתות הגינה שאנחנו אוכלים שייך למשפחת הורדיים (משפחה מכובדת אליה שייכים גם השזיפים, התפוחים, ונחשו מה, גם הורדים), ואילו תות העץ, או התות המקורי אם תרצו, שייך למשפחה בוטנית אחרת. המילה עצמה, תות, מגיעה בכלל מפרסית עתיקה.

6. תות הגינה כפי שאנחנו מכירים אותו היום נוצר בטעות, כששני זנים של תותי בר, אחד מצפון אמריקה ואחד מצ'ילה, נשתלו זה לצד זה בשדה בצרפת, מתישהו לפני 300 שנים. באופן לא מתוכנן, התרחשה הכלאה בין שני הזנים, וכך נולד לנו תות השדה של היום.

7. אם טעמתם תות וחשבתם על אננס, אתם לא מתבלבלים. תות השדה שאנחנו אוכלים היום מכיל את אותן תרכובות ארומטיות כמו שבאננס הטרופי (שאגב, גם הוא לא פרי), ולאנשי הבוטניקה הדמיון היה כה מובהק שבחרו לקרוא לו בשם המדעי fragaria x ananassa (ה-X מתייחס להכלאה שצוינה בסעיף 6).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ריבת תות. נמרוד סונדרס
פתרון מעולה לשימור. ריבת תות/נמרוד סונדרס

8. כשזה מגיע לבחירת תותים טריים, יש טוב ממראה עיניים: חפשו ריח חזק של תותים ולא רק תות בשל למראה. שימו לב להציץ בתחתית החבילה לראות שאין לכם יותר מדי תותים מעוכים שם.

9. כשהעונה מסתיימת ומחירם צונח, יש שתי דרכים טובות לשמר את התותים שלכם אל תוך הקיץ:
ריבה - סוכר הוא חומר משמר מצוין, שימנע מגורמי טבע לא רצויים לאכול את התותים לפניכם. אני אוהב להכין ריבה בסיסית ודלת סוכר (3 כפות סוכר חום לחבילת תותים), אבל אם אתם רוצים ריבה שתחזיק הרבה יותר, שימו ½ כמות סוכר לכמות התותים, ותוסיפו על הדרך גם תפוח קלוף וחתוך לקוביות - הוא מכיל חומר מייצב שנקרא פקטין שישמור על הריבה יציבה ויפה.

הקפאה - אם אתם מחובבי השייקים, ויש לכם בלנדר חזק מספיק, אפשר להקפיא תותים (בלי העלים) וכך תישמר לכם מנת בריאות יומית בהקפאה. שמים פירות לשייק אחד בשקית ומקפיאים, וכשרוצים להכין פשוט מרוקנים את השקית לבלנדר. הפריזר הביתי לא מצליח לשמר את התותים לשימושים אחרים, מכיוון שהוא יוצר בהם גבישי קרח גדולים, שיגרמו לתותים המופשרים לצאת סמרטוטיים.

10. אמנם בישראל גדלנו על תותים חתוכים שמגישים רק עם סוכר לבן, אבל הצרפתים אוהבים את התות שלהם עם יין בכלל ושמפניה בפרט, ובאיטליה יגישו אותם עם חומץ בלסמי ומעט פלפל שחור (תנסו את זה, זה עובד!). הבריטים ככל הנראה יוסיפו אותם לטרייפל - קינוח שכבות של עוגה ספוגת אלכוהול, פודינג כלשהו ופירות, ובאוסטרליה וניו זילנד יסדרו אותם מעל פבלובה ביחד עם קצפת אוורירית.

מתכונים לריבת תות
תותים חם חומץ בלסמי
עשרות מתכוני תותים

  • עוד באותו נושא:
  • תותים
  • תות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully