וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאת בוטנים: סיפור מתוק-מלוח

11.5.2014 / 7:27

הממרח שנוצר במקור בעבור אלה שלא מסוגלים ללעוס הפך ללהיט היסטרי בארה"ב. איך נוצרה חמאת הבוטנים - פצצת קלוריות צהובה שקשה להפסיק לאכול מהצנצנת

חמאת בוטנים. ShutterStock
אי אפשר להפסיק לאכול. חמאת בוטנים/ShutterStock

עם ריבה, ברוטב אסיאתי או כקינוח, חמאת בוטנים יכולה להיות הבסיס לאינספור מנות טעימות. הגרסאות המוקדמות ביותר שלה נרקחו לפני אלפי שנים על ידי האצטקים, שנהגו לכתוש בוטנים קלויים לממרח. ממרחים דומים התפתחו במקביל במקומות אחרים בעולם, בזכות תפוצתו הרחבה של הבוטן, שלמרות מה שמרמז שמו באנגלית (pea-nut) הוא אינו אגוז כלל אלא קטניה שמתפתחת מתחת לפני האדמה.

הקרדיט לחמאת הבוטנים המודרנית מגיע לרוקח הקנדי מרסלוס גילמור אדסון (Marcellus Gilmore Edson ) שרשם פטנט על ממרח חלק במרקם חמאתי המורכב מבוטנים קלויים טחונים. המוצר נוצר כדי לספק מאכל בעל ערכים תזונתיים רבים עבור אלו ש.. לא מסוגלים ללעוס, מראה נפוץ למדי בשנת 1884.

גם ג'ון הרווי קלוג, אותו אחד שאחראי (ביחד עם אחיו) להמצאת הקורנפלקס כמו שאנו מכירים אותם היום, הכין גרסה של ממרח בוטנים - מורתחים ולא קלויים. לממרחי הבוטנים הראשונים הייתה בעייה אחת: השמן שלהם נטה להיפרד משאר הממרח, כמו שקורה בטחינה גולמית שמאוחסנת יותר מדי זמן. בעיה זו נפתרה ב1922, על ידי הכימאי ג'וזף רוזפילד (Joseph Rosefield ), שפיתח תהליך ומכונה לייצור חמאת בוטנים חלקה שלא נפרדת, בעזרת שימוש בשמן צמחי מעובד (דמוי מרגרינה, במילים פשוטות).

עשור לאחר מכן רוזפילד ימנף את המצאתו להקמת עסק: חמאת הבוטנים סקיפי, שכיום מייצרת יותר מ-12 סוגים שונים של הממרח הממכר. בין הטעמים (שזמינים בארצות הברית): חמאת בוטנים עם שוקולד מריר, עם דבש ומופחתת שומן. אם בא לכם להכין חמאת בוטנים בבית, זכרו שדרושים בערך 540 בוטנים כדי להפיק צנצנת אחת במשקל 300 גרם.

בוטנים. ShutterStock
רק נראים תמימים. בוטנים עמוסי קלוריות/ShutterStock

ואם כבר מתעסקים בבוטנים בארצות הברית, אחד המקדמים של חמאת בוטנים בפרט ושל בוטנים (ובטטות) בכלל, הוא המדען והממציא ג'ורג' וושינגטון קרבר (George Washington Carver ), שחולל מהפכה של ממש בחקלאות בארצו. בסוף המאה ה-19 גידולי כותנה נרחבים דיללו קרקעות רבות ברחבי ארצות הברית. קארוור היה הראשון להנהיג שיטה של גידולים מחזוריים, שיזינו את הקרקע בחנקן ויאפשרו לה להיות כשירה שוב לשימוש חקלאי. הוא הצליח לזהות שגידול בטטות וגידול בוטנים עושה את המלאכה, ובמקביל מספק לחקלאים מקור פרנסה שמתאים למאכל אדם. הוא הקדיש את חייו לקידום ושיווק מאות מוצרי בוטנים: משמנים, מוצרי קוסמטיקה, פלסטיק, צבע ואפילו חומרי בעירה. אחת היצירות הקולינריות הפופולריות ביותר שלו היא חוברת מתכונים המכילה 105 (!) שימושים שונים עבורם. מחמאה ומרק בוטנים דרך עוגות ולחם בוטנים ועד וופל ונקניקיית בוטנים. את המתכונים (בניסוחם המקורי) אפשר לקרוא כאן. יש שם כמה וכמה רעיונות שלא יביישו אף מסעדת מודרנית.

נשארים בארצות הברית: נושא הכתבה היא אחד הממרחים הנמכרים ביותר שם. יותר מ-320 מיליון ק"ג מהממרח נזללים מדי שנה, יותר מק"ג אחד הממוצע לאדם. הכריך האולטימטיבי עבור מיליוני ילדים הוא של חמאת בוטנים וריבה (PB&J בכינוי חיבה), והתלמיד הממוצע יאכל 1500 כריכים כאלו מהגן ועד שהוא יסיים תיכון. השילוב הזה אפילו הניב מוצר מאוד לא דיאטטי בשם Goober, המשלב חמאת בוטנים וריבת ענבים מתוקה מאוד.

אני אוהב להשתמש בחמאת בוטנים לעוגות ועוגיות, אפשר לזלף אותה מעל בלילת בראוניז ואפילו להכין ממנה ציפוי לעוגה. בגזרה המלוחה, חמאה בוטנים היא מרכיב חיוני לרוטב הסאטאי המלזי, שמשלב אותה עם תבלינים חזקים וקוקוס, והיא גם חלק מההרכב הפותח למרכיבי רוטב הפאד תאי התאילנדי ומשתלבת היטב ברטבי קארי מהמטבח ההודי. שימו לב שבשימוש בה באפליקציות אלו הוא מאוד מתון: יותר מדי חמאת בוטנים תשתלט על שאר הטעמים ותשאיר אתכם עם רוטב סמיך שייבש את הפה. קצת כמו חרדל, היא יכולה להוות בסיס לרוטב ויניגרט לסלט, ויכולה אפילו לשדרג סלטים ותיקים כמו סלט כרוב וסלט וולדורף.

זכרו שלמרות שהיא טעימה היא פצצת קלוריות רצינית, וכף אחת גדושה ממנה (במשקל 20 גרם) מספקת לגוף 118 קלוריות, שזה יותר ממה שיש בפולקע עוף אחד, תפוח אחד, 2 יחידות קיווי, 3 כפות חומוס, ½ כוס קינואה מבושלת או 2 בטטות קטנות אפויות.


ניחוח עוגה: חיתוכיות שוקולד חתיכיות עם חמאת בוטנים
אוכל בריא: כדורי עדשים ברוטב גזר-בוטנים
מתכון לטרייפל מושחת וטבעוני עם חמאת בוטנים
עשרות מתכונים עם חמאת בוטנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully