וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קולה או דיאט קולה?

יעל דרור

27.6.2004 / 15:41

8 כפיות סוכר יש בפחית קולה ו-32 בבקבוק של ליטר וחצי. חשבתם ש'דיאט קולה' תפתור לכם את הבעיות? הדיאטנית יעל דרור מעדכנת שזה לא ממש ככה

מסעות פרסום אגרסיביים, מבצעים, פרסים ושאר הבטחות הם הדלק שמניע את חברת קוקה קולה ואת המתחרות שלה שעושות הכל כדי שנמשיך לצרוך את המשקה התוסס, המתוק והממכר. בנושא הטעם, אין הכרעה - יש מכורים ויש מסתייגים - בסופו של דבר הכל עניין של העדפה אישית, אבל לגבי המרכיבים, חשוב להבהיר כמה נקודות; המתכון לייצור קוקה קולה הוא אמנם סוד שמור, אבל מרכיבי המשקה מפורטים באופן כללי על אריזת הבקבוק.

קפאין, אחד מהמרכיבים הידועים ביותר בקולה, הוא חומר מעורר ומשתן שגם עלול לגרום להתמכרות. כדאי לדעת, שמי שרגיל ללגום הרבה קולה לא יושפע משתיית קפה בגלל ההרגל לצרוך כמויות גדולות של קפאין במשקה קל. הקפאין גם מונע ספיגה של ברזל וילדים קטנים, הנמצאים בשלבי גדילה מואצים, עלולים לסבול עקב כך מאנמיה אם הם מרבים לשתות קולה. עניין הקפאין הביא את החברה לייצר גרסת קולה נטולת קפאין, הנמכרת בבקבוקים עם תווית זהובה. חלק מהצרכנים אמנם טוענים שאין מה להשוות וזה לא 'טעם החיים', אבל רבים אחרים דווקא התרגלו בלי הרבה בעיות.

עוד מרכיב מרכזי בקולה הוא סוכר; פחית אחת של קולה מכילה 8 כפיות סוכר ובבקבוק של ליטר וחצי יש 32 כפיות סוכר. אם צורכים קולה בכמויות נמוכות ולא סובלים מעודף משקל אז אין בעיה, אבל שתייה מרובה (מעל 3 כוסות ביום), בעיקר בקרב ילדים קטנים, עלולה להשפיע לרעה על התפתחות השיניים. הקולה גורמת להכתמת השיניים ומעודדת, במידה רבה, היווצרות חורים (גם אצל מבוגרים). 'דיאט קולה' המכילה רק 1 קלוריה לפחית (לעומת 150 קלוריות בקולה רגילה) היא התשובה בתחום הזה. המשקה ממותק על ידי 'אספרטיים', ממתיק מלאכותי המבוסס על חומצת אמינו המעניק מתיקות אבל גם בעל טעם לוואי. טעם זה עלול להישאר בפה כמה שעות אם נוהגים להרבות בשתיית קולה.

לאחרונה, יצא לשוק מוצר חדש: קולה-לימון. המשקה אמנם דל קלוריות, אבל הוא אינו חף מחסרונות הקפאין והאספרטיים אליהם צריכים לשים לב אלה שצורכים קולה בכמויות גדולות.
צריך לזכור שההתמכרות לקולה רווחת בעיקר בקרב בני נוער וגילאי 20-35 ועלולה להתלוות לבעיות אכילה לא מסודרת ולהשמנה. כדאי גם לדעת שישנם מחקרים המורים על כך ששתייה מרובה של משקאות מוגזים (בייחוד על בטן ריקה) עלולה לגרום להפרשה מוגברת של חומצה בקיבה. הדבר יכול לגרום בשלב ראשון לצרבת, בהמשך לכאבי בטן ולדלקות (אולקוס) ובטווח הרחוק לשחיקה של דופן הקיבה והמעי. תופעות אלה עלולות לבוא לידי ביטוי גם אם שותים 'דיאט'.

* הערה: הכתבה מתייחסת לכל המשקאות בטעם קולה ולא רק ל"קוקה קולה".

עצה שימושית

השתדלו לא לשתות קולה כל יום, אלא רק מדי פעם או באירועים מיוחדים. אם אתם מכורים מומלץ לא לשתות יותר מ- 2-3 כוסות ביום. נסו לשתות הרבה מים, תה, סודה ומשקאות טבעיים, אלה תמיד עדיפים על משקאות ממותקים.


* יעל דרור היא דיאטנית קלינית במרכז הרפואי שניידר ומנחת סדנאות הרזייה לילדים "קל על המשקל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully