וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך הבישול: איך מכינים זיתים כבושים

ציפי גוריון

12.10.2022 / 9:15

לרגל עונת המסיק, השף חוסם עבאס ממסעדת אל באבור ועידו תמיר מבוטיק פתורה נותנים מתכון והסברים איך מכינים זיתים כבושים בבית

זיתים על ענף. ShutterStock
זיתים ירוקים בדרך לכבישה/ShutterStock

בימים אלה נמלאים עצי הזית בפירות. אם תלכו לשוק תמצאו כבר דוכנים שמוכרים זיתים חיים לכבישה, ושמן הזית של ראשית המסיק בדרך אלינו. חוסם עבאס, שף מסעדת אל-באבור, מתארח במדריך הבישול כדי לעשות סדר בענייני הזיתים וכדי להסביר את הדרך שעושה הזית מהעץ ועד לצנצנת.

מזה אלפי שנים, מספר עבאס, שותלים זיתים במזרח התיכון, וכמובן גם באזור שלנו. עבאס, בן 55, זוכר את עצמו בתור ילד ששומע מאבא שלו שזה הזית של סבא, ומסבא הוא שומע על העץ של אביו וכן הלאה.

בעבר היה רק זן אחד של זיתים, "סורי". בעשר השנים האחרונות ישנו שפע של זנים חדשים: מנזלינו, נבאלי, פיקואל, פשולין, לצ'ינו, קורטינה ועוד. מבחינת טעם, עבאס מסנגר על הסורי וטוען שההבדלים עצומים בין הסורי לשאר. גם מבחינת מראה, אורך חיים, מסיק ואחוזי שמן שאפשר להפיק מהם, הזן הסורי מצטיין.

תהליך המסיק עצמו נעשה באמת בידיים, אם כי שיטה חדשה יותר משתמשת בנבוט ומנערת בעזרתו את הענפים. מתחת לעץ פורשים רשת שחורה, מנערים את העץ או קוטפים את הזיתים בעזרת הידיים, מלקטים מתוך הרשת את הענפים שנפלו ונשארים רק עם הזיתים. במיכלים ובשקיות מעבירים את הזיתים מהמטע אל בית הבד.

זיתים כבושים - מההתחלה

אפשר לקחת את הזיתים שנקטפו ולכבוש אותם בשלל דרכים. רוב השיטות מתחילות בדפיקה של הזיתים לשם ביקועם, השריה שלהם במים למספר ימים, העברה לצנצנת עם תבלינים ואטימה למספר שבועות. עידו תמיר, צאצא למשפחת תמיר שהקימה את "פתורה - שמן זית בוטיק", מספק לנו מספר טיפים חשובים. ראשית, לגבי דפיקת הזיתים הראשונית. בעבר היא הייתה נעשית על אבן. אבל בבית אפשר להשתמש בקת של סכין כבדה, או לקחת כמות קטנה של זיתים, להניח עליה מגש ולדחוס באמצעות דבר-מה כבד. אגב, לא חייבים לבקע את הזית. אפשר להשאיר את הזיתים שלמים ואז תהליך הכבישה ייקח זמן רב יותר.

בעת תהליך ההשריה, מדגיש עידו, חשוב שהמים לא יהיו קרים אלא פושרים או חמימים, ויש להחליף אותם מדי יום. יש לכסות את הקערה למניעת אידוי המים. כשמעבירים את הזיתים לכבישה, הוא מזהיר מהנטייה לפזר זיתים ומלח ורק מעל הכול להוסיף תבלינים. כדאי לפזר את התבלינים בין השכבות, אחרת המלח יאטום את הזיתים והם לא יקבלו את טעמי התבלינים. לימון, שימו לב, מוסיף חומציות ובכך מקצר את חיי המדף של הזיתים. כמו כן, הוא נוהג להוסיף מים רותחים לתערובת הזיתים, המלח והתבלינים, ורק מעליה להוסיף שמן זית. המים הרותחים מונעים מבקטריות להתפתח. הוא ממליץ להוסיף למעלה גם עלה דפנה להרחקת מזיקים.

מאחר וכניסת אוויר ממריצה התחמצנות והיווצרות בקטריות, להארכת חיי המדף כדאי לחלק את הזיתים המוכנים בין צנצנות קטנות יותר ולאטום כל אחת מהן בשמן זית ועלה דפנה, ובכל פעם להשתמש רק בצנצנת אחת. כדאי גם לשים לב לא להשתמש באצבעות לשליפת זיתים: על האצבעות שלנו יש לא מעט חיידקים שיהרסו את הזיתים שעמלתם עליהם ועדיף להשתמש במזלג נקי. כך, כל צנצנת יכולה להחזיק מעמד זמן רב. את הזיתים כדאי לאכסן בטמפרטורת החדר במקום מוצל ואטום, ממש כמו שמן הזית.

ואפשר גם לייבש

עידו מוסיף שיש אפשרות גם לייצר זיתים לאכילה בדרכים אחרות, כגון ייבוש: לקראת סוף העונה, בסביבות דצמבר או ינואר, כשהזיתים כבר ממש שחורים, בוחרים זיתים שלמים (במידה והם מבוקעים יכולים להיכנס מרעין בישין, בקטריות ופטריות בשלב זה). משרים מעט במים לשטיפת האבק ומייבשים בשמש. כשהזיתים יבשים, מניחים בכלי שכבה של זיתים ושופכים בנדיבות מלח גס. מוסיפים עוד שכבה ומעליה זורים עוד מלח גס וכן הלאה, עד שהכלי מלא. מניחים מעל לשכבה האחרונה של המלח חפץ כבד ונשענים עם כל כובד הגוף לדחיסת המלח לזיתים. סוגרים ומשאירים את הזיתים לשבועיים במלח. כעבור שבועיים שוב לוחצים את הזיתים עם המלח הגס עם חפץ כבד. מתקבלים מעין צימוקי-זיתים, מרוכזים, פירותיים וכמעט נטולי מרירות.

עוד בוואלה!

כמו פעם: הצצה לתהליך הפקת שמן זית

לכתבה המלאה

זיתים ירוקים כבושים

מתכון מאת: חוסם עבאס ממסעדת אל באבור, מערכת וואלה אוכל

זיתים ירוקים. ShutterStock
זיתים ירוקים

מצרכים למתכון

  • לצנצנת בגודל 1.5 ליטר:

    • 1ק״גזיתים ירוקים טריים
    • 2כוסותמים
    • 2כפיותמלח גס
    • 2לימונים חתוכים לקוביות
    • 2יחידותפלפל חריף ירוק פרוסים
    • שמן זית

אופן ההכנה

איך מכינים זיתים ירוקים כבושים?

  • 1
    שוטפים היטב את הזיתים ומבקעים אותם: דופקים כל זית בעזרת אבן או פטיש או עם קת של סכין כבדה. משרים במים בטמפרטורת החדר (לא קרים) למשך שלושה ימים. את המים מומלץ להחליף בכל יום על מנת להיפטר מהמרירות. למי שאוהב את הטעם המר, אין צורך בהחלפת המים.
  • 2
    מסננים את הזיתים ממי ההשרייה. בתוך צנצנת שעברה עיקור מניחים שכבה של זיתים מעליה לימונים ופלפל חריף ושוב זיתים. ממשיכים כך ליצור שכבות של זיתים ומעל לימונים ופרוסות פלפל חריף, אך לא עד הסוף הצנצנת.
  • 3
    ממיסים שתי כפיות מלח גס בשתי כוסות מים ויוצקים מעל הזיתים שבצנצנת עד שהזיתים מכוסים במים. אם צריך מוסיפים עוד מים עם מלח לפי עיקרון של כפית מלח גס על כל כוס מים.
  • 4
    מכסים בשכבה נדיבה של שמן זית ואוטמים היטב עם מכסה. הזיתים יהיו מוכנים אחרי שבועיים.
  • 5
    טיפ: אם רוצים להאריך את חיי הזיתים מוסיפים כמות כפולה של מלח. ניתן להוסיף גם עלה דפנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully