וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא

גיא גיסר

12.8.2005 / 6:25

בעלים שהוא לא אחר מאשר לואי ויטון, יותר מ-40 מיליון בקבוקים בשנה והיסטוריה שהתחילה בגלל חייל אירי שהוצב בצרפת - גיא גיסר עם סיפורו של הקוניאק הנסי

בכל הקשור לאלכוהול, אירלנד נתפסת כמעצמה עולמית ב-2 תחומים: בירה ו-וויסקי. הבירות האיריות השחורות והמרירות כמו גינס ומרפי'ס עשו לעצמן שם וכיום הן משווקות בכל רחבי תבל. הוויסקי האירי, כגון ג'יימסון ובושמילס, אף הוא נמכר כמעט בכל מדינה בעולם המערבי. העם האירי אוהב אלכוהול, וככל הנראה האלכוהול אוהב אותו בחזרה.

אך מה שרבים לא יודעים הוא שללא האירים, דווקא הקוניאק - אותו משקה צרפתי מסורתי - לא היה נראה כמו שהוא נראה בימינו. נשמע מוזר? תתפלאו אבל לא. הקוניאק חב חוב גדול מאוד לבחור אירי אחד, שהודות לו נולדה שיטת דירוג הקוניאקים ובזכותו קיים מותג הקוניאק הנמכר ביותר בעולם ובודאי אחד המפורסמים - הֶנֵסִי.

לחפש וויסקי בקוניאק

סיפורו של ההנסי מתחיל ב-1720, כשריצ'ארד הנסי (Richard Hennessy), קצין בן 20 בצבא האירי, שירת בגדוד שנשלח לצרפת כחלק ממשלחת צבאית שהגנה על המלך לואי ה-15. הגדוד הוצב על גדות נהר השָרְנֶה, אותו נהר שזורם בחבל קוניאק. הנסי, שהיה חובב וויסקי, ניסה למצוא מזקקת וויסקי באזור כדי לקנות כמה בקבוקים, אך הבין מהר מאוד שוויסקי הוא לא ימצא בקוניאק. מה שהוא כן מצא הוא המשקה האזורי -הקוניאק. הנסי הצעיר טעם והתאהב ולמרות שאזור קוניאק שונה במקצת מקורק (Cork), עיר הולדתו, החליט לעזוב את מולדתו ולהשתקע בקוניאק.

עם השנים שינה ריצ'ארד את שמו לרישאר, וב-1765 לאחר ניסיונות רבים הקים מזקקת קוניאק משלו. הקוניאק של הנסי נחשב למשובח ביותר והעם הצרפתי הצביע בכבד. העובדה שרישאר עצמו היה אירי במקור עזרה למותג להימכר בבריטניה, והבריטים, שחיפשו משקה שיחליף את הג'ין המאוס, אימצו את הקוניאק באהבה גדולה.

ב-1794 היה הנסי לקוניאק הראשון ששווק במדינה החדשה שמעבר לים, ארה"ב. בשנת 1800 נפטר רישאר בגיל 76 ובנו ג'יימס (שנקרא ז'אס בצרפת) הפך לבעלים החדש. אותו ז'אס עשה מעשה קצת אגואיסטי, כשבשנת 1813 החליט לקרוא לחברה על שמו: Jas Hennessy & co."", ולא הזכיר את אביו על התווית. לא יפה, אבל מילא.

מיוחד, ישן וחיוור

בשנת 1817 קרה מאורע היסטורי. המלך העתידי של אנגליה, ג'ורג' הרביעי, טעם מהקוניאק של הנסי, ושלח לז'אס מכתב ובו ביקש בקבוק של קוניאק "מיוחד מאוד, ישן וחיוור"(Very Superior Old & Pale), כשהוא מתכוון לצבעו העדין של הקוניאק ששתה. ז'אס, איש שיווק ממולח ואחד שמבין קצת בעסקים, החליט שהקוניאק של הנסי ידורג על פי ראשי התיבות של דברי המלך. כל קוניאק שיושן בחביות מעל 4 שנים ייקרא V.S.O.P, וקוניאק שיושן שנתיים בלבד ייקרא V.S. המהלך תפס יפה מאוד, וכעבור זמן מה כל יצרניות הקוניאק החלו להשתמש בשיטה הזו.

ב- 1865 הגדיל לעשות מוריס הנסי, בנו של ז'אס, כאשר ישב בצהריים קרירים במשרדו ובהה בשמיים. תוך כדי בהייה שם לב לידית בצורת כוכב שקישטה את מסגרת החלון, והחליט כי מעתה הקוניאק יחולק ל-3 קטגוריות איכות: קוניאק שיושן שנתיים יסומן בשלושה כוכבים, קוניאק שיושן 4 שנים יסומן בחמישה כוכבים, וקוניאק שיושן לא פחות מ-6 שנים יסומן בשבעה כוכבים. עד היום ישנם מותגי קוניאק המסומנים גם בכוכבים, אך שיטת האותיות היא הנורמה כיום. ב-1870 הומצאה קטגוריה חדשה על ידי מוריס הנסי שנקראה "XO" (Extra Old), וסימנה דרגת יישון של 6 שנים ומעלה.

בקבוק בתיק

בשנת 1987, יותר מ-220 שנה לאחר שרישאר הנסי החל לייצר את הקוניאק, הפסיקה הנסי להיות חברה משפחתית כשנרכשה על ידי חברת לואי ויטון העולמית (כן, זו עם התיקים היקרים) ושם התאגיד שונה ל- LVMH (-Moët Hennessy- Louis Vuitton). מאז גדלו המכירות של הנסי ביותר מ- 20%, וכיום, כאמור, הנסי הוא הקוניאק הנמכר ביותר בעולם, עם מכירות של יותר מ-40 מיליון בקבוקים בשנה.

סמלה המסחרי של חברת הנסי הוא איור של זרוע המחזיקה גרזן, ומתחתיה רשום בצרפתית "אני חי על החרב" (Vi vivo et armis), זכר לראשית דרכו של רישאר כחייל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מותגים:

הנסי V.S Hennessy - V.S
המותג הבסיסי של החברה. קוניאק המכיל בלנד של קוניאקים משנים שונות, כשהצעיר בהם יושן שנתיים בחביות עץ אלון. קוניאק פשוט וטוב והחברה אף ממליצה ללגום ממנו על קרח או כחלק מקוקטייל. 40% אלכוהול.

הנסי V.S.O.P Hennessy - V.S.O.P
מותג טוב יותר, המכיל בלנד של קוניאקים בני לפחות 4 שנים. זהו אותו מותג שנשלח למלך ג'ורג' הרביעי לאחר מכתבו המפורסם. 40% אלכוהול.

הנסי X.O Hennessy - X.O
מותג הפרמיום של החברה. קוניאק מדהים, המכיל למעשה קוניאקים בני 8 שנים לפחות יחד עם קוניאקים בני 40. ה- XO של הנסי הוא סמל ידוע לקוניאק מוצלח, יוקרתי ואיכותי, והבקבוק הייחודי שלו משדר את אותו המסר. 40% אלכוהול.

הנסי פראדי - Hennessy Paradise
אחד ממותגי הקוניאק היוקרתיים שיש. קוניאק המשלב קוניאקים "צעירים" בני 10 עם קוניאקים מבוגרים יותר, כשהקוניאק הזקן ביותר שכב בחבית 45 שנה. רוב הקוניאקים הם בני 35, ולכן מחירו עשוי להגיע ל 500$ לבקבוק. 40% אלכוהול.

רישאר הנסי - Richard Hennessy
במזקקת הנסי יש מחסן מיוחד שרק אחדים מהעובדים רשאים להיכנס אליו. המחסן נקרא " Founder's Warehouse" (המחסן של המייסד), ומאוחסנות בו חביות המכילות קוניאקים מהשנים הראשונות של המותג, עוד מימי רישאר הנסי עצמו. למתקשים במתמטיקה: קוניאקים בני יותר מ-200 שנה!

בכל בקבוק של רישאר הנסי, כך מתחייבים במזקקה, ישנה כמות מסוימת של קוניאקים מאותן שנים. מהי הכמות? זהו סוד שמור, אך זה לא באמת משנה: כל לגימה מהרישאר הנסי תכניס לגוף שלכם היסטוריה עתיקה, וזה כבר מרגש.

פרט לאותם קוניאקים, מכיל הרישאר קוניאקים שהצעירים שבהם בני 40 שנה, והממוצע הוא 70. מחירו מאמיר ל- 1,200$ והלוגמים ממנו טוענים כי הוא שווה כל סנט. אמת או שקר? כשאני אטעם אתם תהיו הראשונים לדעת, הבטחה שלי. 40% אלכוהול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully