וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא נכנע לקונבנציות

תמר ביאליק

8.9.2007 / 8:41

תחושת הפאן הטהור שחש דורעם גונט כלפי מלאכת הבישול עולה מכל שורה ב 'איש גבוה מבשל'. דוח קריאת ביאליק קובע שקל וכדאי להידבק בלהט

כותרת המשנה של הספר "איש גבוה מבשל", היא "אוכל שמכינים בבית". כותרת זו עלולה להטעות קצת, כי למרות שהקונספט הוא שגונט מכין את הכל בעצמו במטבח הביתי שלו (ואפילו מגדיל לעשות ומצלם בעצמו) הרי רובנו המכריע – גם אם יסבירו לנו יפה ובסבלנות שזה קלי קלות והתעסקות היא לפעמים תרפיה – בכל זאת לא יכינו לבד בירה בבית ו/או יקלו פולי קפה ו/או יעשנו בעצמם פסטרמה ו/או ירקחו מרציפן או מיץ מגרעיני מלון (!). נכון, מפיו של גונט זה נשמע פשוט כמו להכין פתיתים ובכל זאת, תאמינו לי, זה לא.

צריך סבלנות, זמן והשקעה לא מעטה בשביל לפתח משק אוטרקי כמו שמתנהל כנראה בבית משפחת גונט. מצד שני, אין כל צורך להיבהל מההקדמה. המתכונים המוצעים בספר מדליקים. מי שמכיר את המדור המקסים של גונט בעיתון הארץ, כבר יודע פחות או יותר למה לצפות מאסופת המתכונים הזו.

אופנתי במידה, קלאסי במידה ומתוחכם במידה

הדבר המשותף היחיד למתכוני הספר הוא שגונט מבשל אותם. ב"איש גבוה מבשל" לא תמצאו מתכונים שמסתדרים יפה במסגרות או לפי קונבנציה רגילה. זה איננו ספר בישול של מטבח מסוים, של מנות מסוימות או סביב מרכיב מסוים. המתכונים בספר מאוד מאוד אקלקטיים. כולם ידידותיים במידה ומצד שני מתוחכמים במידה, אופנתיים במידה, קלאסיים במידה, בריאים במידה, ובעיקר מגוונים. גונט לוקח מפה (המזרח התיכון) ומשם (המזרח הרחוק וגם בלגיה ואנגליה) ומציע לא מעט רעיונות חדשים, מקוריים ומלאי תעוזה לצד מנות מוכרות ואהובות.

רוב המתכונים ככולם מפתים מאוד וביניהם משובצים סיפורים משעשעים ביותר, למשל הסיפור על עוגיות חג המולד השוויצריות, או הסיפור המבדח על השניצל המיוחד שאיננו בצורת דינוזאור, לצד סיפורים מלאי אינפורמציה מרתקת, כמו הסיפור על גילוי האנדיב הבלגי. תחושת הפאן הטהור שחש גונט כלפי מלאכת הבישול עולה מכל שורה בספר, מדבקת ומעוררת חשק לרוץ אל המטבח ולנסות, אם לא להנביט לבד עדשים או לגבן לבד גבינה – אז לפחות להכין צ'טני מנגו חריף ביתי ואולי גם עוף ממולא בכוסמת בניחוח לימון ושומר.

המתכונים נוחים מאוד לתפעול,מפורטים ומדויקים מבלי להיות טרחניים. הצילומים שצילם גונט בעצמו יפים, והספר נאה לעין ועושה חשק לקטוף אותו מהמדף ולקנות מתנה לחגים לכל מי שאוהב באמת לבשל ומרגיש, כמו גונט, שהמטבח הוא זירה יצירתית ובישול איננו מטלה מעיקה כי אם הרפתקה מרגשת.

עלי מנגולד ממולאים חיטה ברוטב רימונים

מנה חמצמצה ומפתיעה, שמתאימה כארוחה קלה או כמנה ראשונה.

1 ק“ג מנגולד
5 כפות שמן זית
2 כרישות, החלק הלבן והירוק בהיר, קצוצות לטבעות דקות
1 כוס חיטה
1/2 כפית מלח פלפל שחור

לרוטב: 2 כוסות מרק עוף
1/4 כוס רכז רימונים (או רכז שזיפים חמוץ)
1 כף סוכר מלח ופלפל

1. בסכין חדה מפרידים את גבעולי המנגולד הלבנים מהעלים. פורסים את הגבעולים לעובי כחצי ס“מ. חולטים את העלים במים רותחים עד שיתרככו (כ-5 דקות).

2. מכינים את המילוי: בסיר רחב מחממים את שמן הזית ומטגנים את הכרישות 2 דקות. מוסיפים את גבעולי המנגולד הלבנים ומטגנים 2 דקות נוספות. מוסיפים את החיטה ומטגנים עוד דקה. מסירים מהאש, מתבלים במלח ופלפל ומצננים.

3. ממלאים את העלים: פורשים עלה מנגולד על משטח העבודה, חלקו הפנימי (זה שעורקיו לא בולטים) כלפי מעלה. מניחים, סמוך לקצה המרוחק (החיבור לגבעול) 2 כפות מהמילוי. מגלגלים את העלה על המילוי (כמו שממלאים עלי כרוב). מסדרים את העלים הממולאים בשכבה אחת בסיר רחב (אפשר באותו סיר שבו הוכן המילוי, אין צורך לשטוף).

4. יוצקים מעל העלים הממולאים את כל מרכיבי הרוטב. מביאים לרתיחה, מכסים ומבשלים על אש קטנה מאוד כשעה, עד שהחיטה מוכנה. אוכלים חם או פושר.
[4 מנות]

שורה תחתונה

מתאים ל: הרפתקנים
מתכון מנצח: אטריות ביצים עם עוף, פרג ולימון (עמוד 18)
ידידותי למשתמש: מאוד. נוח, נהיר ובהיר
יש חדש תחת השמש: כן. המון מתכונים רעננים ומפתיעים לצד קלאסיים ומוקפדים עם שפע טיפים טובים.
מתכון לחג : מנה ראשונה נהדרת לארוחת החג: עלי מנגולד ממולאים חיטה ברוטב רימונים (עמוד 55)

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

'איש גבוה מבשל – אוכל שמכינים בבית '. הוצאת מודן. צילומים: דורעם גונט, עריכה קולינרית: איילת לטוביץ', עיצוב: סטודיו מיכל ודקל. מחיר: 98 שקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully