וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפחמימות של הצפונים

נגה משל

8.12.2006 / 11:02

תנור הלבנים של 'אגדת לחם' בעמק הירדן עובד כבר 82 שנה ולא יתקרר בקרוב. עוגיות הטחינה ממכרות והלחמים מגוונים. גם בתל קציר יש מאפייה+קונדיטוריה עם לחמים מיוחדים

היום בניגוד לפעם זה לא קשה למצוא כיכר לחם טובה. בכל סופר יש מגוון לחמים לבנים, שחורים ומגורענים וזה לא מפריע למאפיות הבוטיק ללכלך ידיים בקמח ולהמשיך לפתות סניפים בכל הארץ. עם ישראל אוהב לחם – בבוקר, בהפסקת העשר ובערב. למרבה השמחה, אם אפשר להתווכח על הטעם הנפלא של אורז מלא, דווקא בלחמים רבים יסכימו שהבריאות לא גורעת מהטעם, אלא בדרך כלל מוסיפה ומעשירה.

מי שגר באזור תל אביב יכול להתלבט איפה לקנות את הלחם שלו – 'לחם ארז', 'לחם תושיה', 'לחם הארץ', 'לה פנרייה' – אבל מה קורה למשל בצפון הרחוק? אז נכון, 'ארז' כבר הגיע לראש פינה, אבל אנחנו בעד קידום מאפיות מקומיות, כמעט ביתיות, שאינן נתמכות במערך יחסי ציבור משומן.

מאפייה אחת כזו, שיש לה גם ערך היסטורי בנוסף ללחמים ודברי מאפה טעימים היא 'אגדת לחם' בחצר גשר הישנה (קיבוץ גשר בעמק הירדן). מחוץ למאפייה ניצב מערבל הקמח ההיסטורי ובפנים פועל תנור לבני השמוט המקורי בן ה-82 שנה, שעדיין מנפק דברי מאפה מדי יום.

מאיה שלום, האופה, היא ירושלמית לשעבר שעשתה מספר שנים בקיבוץ אלמוג ואז חיפשה עבודה ומגורים בקיבוץ אחר. ניסיון באפייה לא היה לה, אבל ב'אגדת לחם' חיפשו אופה אוטודידקטית ולה לא היה אכפת להתנסות וללמוד לבד. כך נולדו להם לחם בטטה, עוגיות טחינה ממכרות, עוגיות לימון ומאפים נוספים מבוססי קמח מלא.

הביקור במאפייה הוא גם חוויה לימודית – כל בוקר מבעירה אותו מאיה באמצעות להביור משך שעה, בודקת את מצב החום עם היד ואז מכניסה בצקים לאפייה ושיזוף של בממוצע 15 דקות. במאפייה נמכרים דברי המאפה השונים בקופסאות ארוזות כמו גם מוצרים משלימים: ריבות ורטבים.

את המאפייה אפשר לשלב בפעילות לכל המשפחה באתר המורשת של גשר הישנה הכולל מיצגים אורקוליים, בונקר לוחמים, טיול לגדת הירדן, גשר רומי בן 2000 שנה ואת סיפורו של מפעל החשמל בנהריים. חובבי הגורמה יוכלו לקנח ב'רוטנברג', מסעדת הגורמה של השף רן שגיא בכניסה לקיבוץ, שגם היא ממוקמת במבנה היסטורי משופץ שבשנות ה- 20 היה תחנת ביקורת הגבולות של רכבת העמק (מנות לדוגמה המוגשות במהלך הפסטיבל: נתחוני דג נהרות מטוגן על סלט אבוקדו פיקנטי, סלט עולש ועלי בייבי עם אגוזים ורוטב רוקפור, פרפה חלבה ובננות בקרמל)

קונדיטוריה צפונית נוספת שצומחת כעסק משפחתי של משפחת קייקוב היא 'לחם נגבה' בקיבוץ תל קציר (גם כן בעמק הירדן), קרוב לכנרת. בימים אלה התרחבה הקונדיטוריה למאפייה לאחר שאחד האחים חזר משהות בת 25 שנה באטלנטה, ארה"ב, שם היה בעל מאפייה. בקונדיטוריה עובדים בני המשפחה וחברי קיבוץ. וכעת היא מציעה, בנוסף לעוגיות ועוגות עבודת יד, גם לחמי שיפון, דגנים, בריושים, חלות מיוחדות לשבת, בגטים צרפתיים כפריים ועוד. מומלץ: עוגיות סהרונים שאי אפשר להפסיק לנשנש ובייגל עם גרעינים פציח במיוחד.

___________________________________________________________
'אגדת לחם', קיבוץ גשר, פתוח: א'-ה': 10:00-16:00, ו': 10:00-14:00, טל': 04-6752685. בימים אלה מתקיים בעמק הירדן ובטבריה פסטיבל 'טעם כנרת'. בימי הפסטיבל מציעה 'אגדת לחם' סדנאות אפייה לכל המשפחה בשעות 10:00 , 12:00 , 13:00 ו - 14:00 בימים א'-ו'.
__________________________________________________________
'רוטנברג', מסעדת שף בגשר, טל': 04-6752237
_____________________________________________________________
'לחם נגבה', קיבוץ תל קציר, טל' להזמנות 050-8890269, 04-6756991. פתוח כל יום עד שעות אחה"צ, ו' עד 15:00. את דברי המאפה אפשר להשיג גם בחנויות 'תמרים פלוס' ו'תמר בכפר' ומסעדות באזור הצפון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully