וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריא או בעייתי?

יעל דרור

16.5.2005 / 8:25

שוק המזון מוצף היום בממתיקים מלאכותיים רבים אבל לרובם יש טעמי לוואי ותופעות לוואי. הסוכרלוז, שחקן יחסית חדש בתחום, מתוק פי 600 מסוכר, ערכו הקלורי אפסי ואין לו טעם לוואי

נושא בטיחות השימוש בממתיקים מלאכותיים עומד בסימן שאלה כבר שנים רבות. מצד אחד קיים יתרון ברור בנוגע להפחתה במספר הקלוריות ולהורדת כמות הסוכר הזמין לספיגה (חשוב למניעה וטיפול בסוכרת ובעיות השמנה) ומצד שני עולות שאלות רבות בהקשר לבטיחות השימוש בממתיקים, השפעתם על המוח ותופעות לוואי שעלולות להופיע בסמוך לצריכתם.

משפחת הממתיקים המלאכותיים

מזונות רבים כיום משווקים בגרסה דיאטטית וכוללים מגוון ממתיקים מלאכותיים. מוצרי הדיאט כוללים גלידות, מסטיקים, סוכריות, מיצים, תרכיזים, יוגורטים ומעדני חלב, עוגיות, עוגות ועוד. את הממתיקים המאלכותיים משווים מבחינת רמת המתיקות לסוכרוז, הסוכר הלבן המוכר לנו, המורכב מגלוקוז ופרוקטוז ביחס של 1:1 (גם סוכר חום מכיל את אותם הסוכרים כמו הסוכר הלבן). חלק מהממתיקים בנויים על שלד של פחמימה שעברה שינוי כימי המפחית את ספיגתה בגוף, אחרים בנויים על שלד של חומצת אמינו או שהם בעלי סיומת כהלית. המשותף לכולם הוא תחושת המתיקות שהם יוצרים בפה וערכים קלוריים נמוכים בהשוואה לסוכרוז.

תופעות לוואי במערכת העיכול

אחת מתופעות הלוואי הקשורות לצריכת מזונות עם ממתיקים מלאכותיים היא תחושה לא נוחה במערכת העיכול. התופעות יכולות להיות מינוריות או חריפות כמו נפיחות, גזים, שלשולים, כאבי בטן, טעמי לוואי הנשארים בפה לאורך זמן והרגשה כללית רעה. הסיבה לתופעות הללו נעוצה בדרך כלל בשימוש בממתיקים מלאכותיים המתבססים על סוכר עם מבנה של אלכוהול. הכוונה היא לכל אותם ממתיקים המסתיימים ב"טול" כמו סורביטול, מלטיטול, מנטול, לקטיטול. המבנה האלכוהולי של מולקולת הסוכר גורם למרבית התחושות הלא נעימות במערכת העיכול בעת צריכה גבוהה (מעל 10-50 גרם ליום). התופעה יכולה לבוא לידי ביטוי אחרי אכילת מסטיקים ללא סוכר, סוכריות ללא סוכר, גלידות דיאטטיות ועוד. מרבית האנשים שעושים דיאטות נתקלים בתופעות מדי פעם, אך לא תמיד מקשרים בין התחושות הרעות לבין הצריכה המוגברת של הממתיקים המלאכותיים. את תופעת טעם הלוואי בפה, יוצר בדרך כלל עודף של אספרטיים הנצרך בכמויות גדולות במשקאות המוגזים הדיאטטיים.

סוכרלוז - מתוק פי 600 מסוכר ובלי טעם לוואי

לפני מספר שנים נכנס שחקן חיזוק חדש לתחום הממתיקים המלאכותיים בארץ: סוכרלוז שהיה מוכר כבר מסוף שנות השבעים אך השימוש בו תעשיית המזון בארץ החל רק בשנים האחרונות. הסוכרלוז בנוי משלד של סוכרוז שעבר שינוי כימי שגרם להעצמת המתיקות של המולקולה ומונע את ספיגתה במערכת העיכול. בפועל מתקבל ממתיק מלאכותי עם מתיקות גדולה פי 700-600 מאשר זו של הסוכר הלבן אך ללא קלוריות משום שמרביתו אינו נספג בגוף. בנוסף לכך, הסוכרלוז עמיד בחום ולכן ניתן להשתמש בו בתהליכי בישול ואפייה (דבר שלא ניתן לעשות עם מרבית הממתיקים).

לסוכרלוז אין טעם לוואי כמו שאר הממתיקים ולכן נכנס לשימוש נרחב בקרב חברות המזון בארץ. מכיוון שהוא אינו מתפרק ואינו נספג בגוף, אלא מופרש החוצה דרך מערכת העיכול, הוא נחשב לממתיק בטוח לשימוש (למרות שנערכים עדיין מחקרים על השפעותיו והתוצאות אינן חד משמעיות) וגם חולי סוכרת יכולים להשתמש בו בבטחה לאחר אישורו על ידי אגודת "א.י.ל".

מדפי החנויות עמוסים במוצרים עם סוכלוז (ניתן לקרוא על האריזה איזה ממתיק המוצר מכיל). הסוכרלוז נמצא באבקה להמתקת שתייה חמה תחת שם המוצר "סוכרה דיאט" של חברת למפדוס. הסוכרלוז המגיע בשקיות כאבקה וניתן להשתמש בו כאמור גם לבישול ולאפייה. בנוסף לכך, המסטיקים ללא סוכר מסדרת " MUST" של עלית מכילים סוכרלוז וגם הסוכריות החדשות מסדרת "MUST". גם בתחום מוצרי החלב, בעיקר יוגורטים, ניתן למצוא את הסוכרלוז, למרות שבמרבית המקרים הוא נמצא בנוסף לממתיקים אחרים.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

עצה שימושית

נסו את הממתיק החדש כתוספת לשתייה החמה או במוצרי המזון שאתם רוכשים. ברוב המקרים תוכלו ליהנות ממוצר בטוח לשימוש, לא תרגישו בטעמי הלוואי המוכרים ותוכלו להרוויח גם מהטעם וגם מההפחתה בקלוריות.


* יעל דרור היא דיאטנית קלינית במרכז הרפואי שניידר ומנחת סדנאות הרזייה לילדים "קל על המשקל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully