וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תחמיצו

יעל דרור

28.11.2005 / 10:00

חרצני לימון יועילו לריבה הביתית שלכם, מיץ לימון טוב גם לקלקולי הקיבה ובציפה הלבנה מתחבאים ידידים מועילים. הדיאטנית יעל דרור על הלימונים

כולם יודעים ש"לימון מוסיף המון", אבל מה הם היתרונות הנוספים של הלימון והאם מצב הצבירה הסחוט הוא הטוב ביותר מבחינת יתרונות תזונתיים ואילו שימושים נוספים יש לו?

משפחת הדר

הלימון מתאפיין בטעמו החמוץ והוא בעל ארומה חזקה. מיץ הלימון הוא אולי השחקן המוכר ביותר בתחום המשקאות העממיים, אבל ללימון יש עוד מגוון רב של יתרונות תזונתיים ושימושים מעניינים. בכל אופן אם במקרה אתם חולים על לימונים ונוהגים למצוץ אותם כמו שהם, כדאי לדעת שלאורך זמן זה אינו מנהג מומלץ כי הוא פוגע בציפוי המגן על השיניים.

הלימון שייך למשפחת ההדרים הכוללת מספר רב של פירות כמו תפוז, אשכולית, קלמנטינה ופומלה והוא אחד האחים הדומיננטיים במשפחה ומשתלב על השולחן הישראלי לא רק בעונת החורף המאפיינת את מרבית פירות ההדר.

יתרונות תזונתיים

הלימון עשיר מאד בוויטמין C וגם בפיטו-כימיכלים נוספים הידועים בשם ביו-פלבנואידים ונפוצים במשפחת פירות ההדר. הביו-פלבנואידים נמצאים בעיקר בליבה ה"בשרית" העסיסית של פירות ההדר (לא במיץ עצמו) ובציפה הלבנה הנמצאת מתחת לקליפה. יתרונם הוא בכך שהם מעלים את יעילות הפעולה של ויטמין ה- C בגופנו. באופן זה, גם כמות קטנה של ויטמין C תהיה בעלת השפעה מגנה גבוהה בפני חמצון.

המלבין

הלימון עשיר מאד בחומצה ציטרית המוגדרת בשפת העם בשם "חומצת לימון". לחומצה זו יש יכולת ניכרת של ניכוי והלבנה והיא מונעת השחרה של מזונות (אבוקדו למשל). ההשחרה נובעת מהרס ויטמין C והחומצה הציטרית מונעת את ההרס זה. בנוסף לכך, מיץ הלימון או החומצה הציטרית בצורתה הסינטטית יכולה לסייע בהסרת אבנית בקומקומים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הלימון ברפואה העממית

לפי הרפואה העממית מייחסים ללימון תכונות רפואיות רבות, למשל ממליצים לצרוך לימון בעת קלקול קיבה עקב אכילת מזון מקולקל או וירוס. הוא מסייע בטיפול בסכרת (ללא הוכחה מדעית), דלקת הגרון, שיעול עם ליחה. יש גם הגורסים כי הלימון שומר על העובר בשלבים הראשונים של התפתחותו. חלק מרופאי העור ממליצים על שטיפת הקרקפת במיץ הלימון לטיפול בבעיית קשקשים. יש כאלה שמשתמשים במיץ לימון, בשילוב עם מזונות נוספים כמו דבש, שמן זית או ביצה למסכות ומרקחות להבהרת הכתמים בעור והעשרתו.

פריט חובה במטבח

השימוש הנפוץ ביותר בלימון הוא לתיבול ירקות, דגים, עוף ובשרים. אך הלימון משתלב גם בהחמצת ירקות ומוסיף הרבה למשקאות אלכוהוליים. קליפת הלימון היא מוטיב חזק מאד בעולם הבישול והאפייה ומוסיפה ארומה וטעם למאפים ועוגות רבות. חרצני הלימון עשירים מאד בפקטין שהוא סיב תזונתי בעל תכונות של "דבק" ובשל כך נחשב לחומר מייצב טבעי המתווסף למזונות רבים. ניתן להוסיף חרצני לימון לריבות ביתיות על מנת להעשיר את המרקם האחיד שלהן ולאפשר שמירה ממושכת יותר של הריבה.

הלימונדה

אחד המשקאות הקלים המרעננים ביותר הוא הלימונדה אותה מכין כל אחד בהתאם לטעמו האישי. לימונדה משודרגת היא לימונענע בה משייטים עלי נענע בגרסה רגילה או קפואה. פלחי לימון משתלבים יפה בכל כוס מים ועל שפתה של כל כוס קולה, בירה "קורונה" או קוקטייל.

איך לשמור מיץ לימון טרי?

יש תקופות בהן עצי הלימונים נותנים יבול רב בזמן קצר ואפשר לנצל את העונה הקצרה לטובת כל השנה. ניתן לקנות שקיות ניילון המיועדות לקוביות קרח, לסחוט לתוכן את מיץ הלימונים הטרי ולהקפיא. כך ניתן לשמר את מיץ הלימון במשך חודשים רבים במקפיא ולהכין לימונדה בכל עת.

עצה שימושית
אם אתם נוהגים לשתות מים בצורה קבועה, נסו לסחוט מעט מיץ לימון טרי לבקבוק שתייה ולשתות ממנו במהלך היום. הוספת החמוציות למים יכולה להקל בצורה משמעותית על התמודדות עם שתייה מרובה לאורך היום. כך גם תשתו יותר מים וגם תרוויחו כמה יתרונות של ויטמינים ומינרלים במכה אחת.


* יעל דרור היא דיאטנית קלינית במרכז הרפואי שניידר ומנחת
סדנאות הרזיה לילדים "קל על המשקל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully