וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשוט פשתן

יעל דרור

5.12.2005 / 6:51

זרעי הפשתן הם רגישים ומפונקים, אבל הם מהמזונות הכי בריאים שיש - מצוינים לעור, לדלקות ומפוצצים באומגה 3. הדיאטנית יעל דרור ממליצה להתחיל לטחון

הפשתן מוכר למרבית האנשים בייחוד מתחום הטקסטיל ומבגדי חתנים של המעצבת "דורין פרנקפורט", אך יתרונות הצמח לא מסתכמים רק בהלבשה ווילונות ויש להם ביטוי גם בתחום התזונה. זרעי הפשתן קיבלו לאחרונה מקום של כבוד ונחשבים לתורמים לבריאות ולמונעי מחלות. אז איך משלבים במזון זרעי פשתן ואיך מאחסנים אותם בתנאים הולמים כדי לשמור על טריות.

בוטניקה

הפשתן הוא צמח חד שנתי בעל סיבים מרובים הגדלים על גבעול ארוך. זרעי הפשתן מאוכסנים בתוך תרמילים עגולים שצבעם צהוב. הפשתן גדל בצורה מתורבתת לצרכי התעשייה אך ניתן למצוא בטבע גם זנים הגדלים בר. שמו הלועזי של הפשתן הוא flax-seed או linen ובקיצור ניתן לומר לפקסידס.

פעם בגד, היום תרופה

הפשתן היה הבד העיקרי בו השתמשו למלבושים בימי קדם. רוב הבגדים היו מחוטי פשתן וגםשקים והפתילים בעששיות היו עשויים מפשתן. כיום, הפשתן תופס מקום קצת פחות דומיננטי בתחום הלבוש, לצד הבדים הסינטטיים, אך מקומו מתחזק מאד בתחום התזונה והרפואה המונעת.

ערך תזונתי

הפשתן שייך למשפחת הזרעונים בעלי תכולה גבוהה יחסית של שמן וקליפה חזקה העשירה בסיבים תזונתיים.
ערכו התזונתי של הפשתן ב- 100 גרם: 407 קלוריות, 19 גרם חלבון, 13 גרם פחמימות, 31 גרם שומן, 210 מ"ג סידן, 7.7 מ"ג ברזל, 740 מ"ג אשלגן. הפשתן נחשב לעשיר בשומן, אך הוא בעל יתרונות בריאותיים ועשיר במיוחד בחומצת השומן החיונית אומגה 3. כמות האומגה 3 בפשתן גבוהה יותר מזו הנמצאת באגוזי מלך שגם הם מקור צמחי חשוב לחומצה חיונית זו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הפשתן ברפואה העממית

הפשתן או יותר נכון ה"פשתה" היה מוכר ברפואה עוד בימי קדם. זרעי הפשתן מוזכרים בתלמוד ואף בתנ"ך כתרופה טובה, אפילו הרמב"ם התייחס לתכונות המרפא של הפשתן והמליץ לשלבו בתפריט היומי. בנוסף לכך, הרמב"ם ציין כי הפשתן טוב במצבי הצטננות כשחולטים תה מזרעיהפשתן. תה זה גם מיועד למצבי חולשה, ודלקות בגרון כולל דלקות ריאה, ברונכיט ואף דלקת במיתרי הקול. הרמב"ם מייחס לתה פשתן תכונות מיטיבות בעת בעיות במערכת העיכול ולכן הוא ממליץ על תה לטיפול במצבים של קיבה עצבנית, עצירות ודלקות מעיים. זרעי הפשתן נחשבים לעשירים בשמן ולכן ניתן להפיק מהם שמן מרוכז (שמן פשתן). הרמב"ם התייחס לשמן הפשתן למריחה על העור במצבי נפיחות ובמצבים של עור מודלק. הוא אף הציע להשרות את הזרעים השלמים בחלב ולמרוח על תחבושות המיועדות לריפוי והרגעה של פצעים.

יתרונות בריאותיים

לפשתן יש שתי תכונות בריאותיות בולטות וחשובות:
1. נוכחות הגבוהה של חומצת השומן החיונית אומגה 3.
2. מכיל פיטואסטרוגנים היכולים לסייע לתופעות לוואי הקשורות בחוסר איזון הורמונלי.

חומצת השומן אומגה 3 ידועה בספרות המקצועית כאחת מחומצות השומן החשובות לשמירה על כלי הדם והגנה מפני מחלות לב, הפחתת מצבי דיכאון, סיוע בהתפתחות התקינה של תינוקות ופעוטות, איזון רמות שומנים בדם ועוד תפקידים ביולוגים חשובים בגוף. הפיטואסטרוגנים מוכרים יותר מתחום מוצרי הסויה. כאמור, הסויה הוא מזון צמחי המכיל כמות גבוהה של פיטואסטרוגנים, אך גם הפשתן מכיל כמות מכובדת. לפיטואסטרוגנים בפשתן מייחסים תכונות איזון והקלה של תופעות הנובעות מעודף אסטרוגן (למשל התופעות הטרום ויסתיות PMS) ואף שיפור תופעות לוואי בעת חוסר באסטרוגן הנוצר בגיל המעבר והבלות. לדוגמה: טיפול במצבים של אי סדירות במחזור, גלי חום ואף סיוע בספיגת הסידן בעצמות ועיכוב דלדולן.

תחום בריאותי נוסף בו מומלץ השימוש בפשתן הוא דרמטולוגיה. העור שלנו זקוק לאספקה קבועה של חומצות השומן החיוניות ובמיוחד חומצת שומן אומגה 3 שהכמויות שלה בתזונה המערבית נמוכות במיוחד. מכאן שצריכה קבועה של זרעי פשתן, יכולה לסייע בשמירה על בריאות העור תוך מתן דגש על שמירת גמישותו. זרעי הפשתן עשירים גם בסיבים תזונתיים ולכן מומלצים במצבי עצירות (בשילוב עם שתייה רבה). הפשתן הוא גם פתרון נהדר במצבי רעב במהלך היום כיוון שהוא נותן תחושת שובע האופיינית למזונות העשירים בסיבים תזונתיים.

איך מאחסנים פשתן?

כדי ליהנות מכל היתרונות התזונתיים של הפשתן, יש צורך לטחון או לגרוס את הזרעים. הגוף שלנו לא מסוגל לפרק את זרעי הפשתן בשלמותם והם יוצאים שלמים בצואה. בשל כך, אנו מפסידים בעצם את כל הרכיבים התזונתיים החיוניים לגופנו. כדי לאפשר לגוף לספוג את יתרונות הפשתן הנמצאים בתוך הזרעים, יש לטחון אותם לפני שאוכלים. אפשר לקנות זרעים שלמים ולטחון ממש בסמיכות לזמן האכילה או לקנות כבר זרעים טחונים. אם קונים טחונים, יש לשמור במקרר על מנת למנוע את ההרס של חומצת השומן אומגה 3. בנוסף לכך, מומלץ לא לשמור את זרעי הפשתן לאורך תקופות ארוכות מדי במקרר כדי לשמור על טריות המוצר ואבטחת נוכחות אומגה 3 (יש הממליצים להחליף כל חודש). יש להתחיל בצריכה הדרגתית, מומלץ לנסות 1-2 כפיות ביום במסגרת הארוחות.

עצה שימושית

את הפשתן ניתן לשלב במגוון רב של מאכלים למשל בתוך יוגורט, דייסה, גבינה, סלט, מרק, פשטידה ואפילו בתוך העיסה של הקציצות. חשוב לדעת שלאחר חימום, יש חשש להרס מסוים שלחומצת השומן אומגה 3 אך הסיבים התזונתיים והפיטואסטרוגנים נשארים אפקטיביים.

* יעל דרור היא דיאטנית קלינית במרכז הרפואי שניידר ומנחת
סדנאות הרזיה לילדים "קל על המשקל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully