וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוגה בלונדינית

סמדר ולטר

28.2.2006 / 9:35

סמדר ולטר מתפעלת מיכולתן המולדת של אמהות לבשל מהראש, ולהכין בוירטואוזיות 20 תבשילים במקביל, ועוד משאריות

לכבוד יום האם שחל ממש היום, הטור הזה מוקדש באהבה לאמא שלי, מרים. אם הצלחתי להסתדר במשהו בימיי הראשונים במטבח, זה רק בזכותה. אחרי ששנים ראיתי אותה מבשלת, בכל זאת למדתי משהו. ומה שלא ידעתי, תמיד היא זמינה בטלפון, לכל שאלה, לא רק על מה שקשור למטבח, אלא בעצם לכל התייעצות, קטנה כגדולה.

ממנה ירשתי כנראה את כושר האלתור במטבח, את היכולת לבשל ממה שיש, ושלא כדאי לזרוק אוכל אם אפשר לנצל אותו לשימוש אחר. לאמא שלי יש מדף שלם באחד מארונות המטבח, שמוקדש למתכונים, עם מחברת מתכונים ישנה בכתב קטן ומסודר, והרבה פתקים וגזרי עיתונים ישנים שאספה פעם. יש לה גם כמה ספרי בישול, אבל כל זה בקושי זוכה ליחס, כי היא מבשלת הכל מהראש, ובמהירות שיא.

תמיד מדהים אותי מחדש, איך היא קולפת ירקות וקוצצת אותם באוויר, ישר מעל הסיר, לשה בצק תוך שניות, מאלתרת ממה שיש בארון או במקרר, ותוך דקות יש מרק, סיר קציצות, מאפים ועוגות, והכל כמעט תמיד בלי ספר בישול או מתכון לפניה. אם היא נתקלת על הדרך באיזה מתכון טוב, הוא מיד משורבט על פיסת נייר מקרית ונתלה על המקרר או על ארון המטבח, לזמינות מיידית. הנה 2 עוגות הדגל של אמא שלי: עוגת תפוזים ועוגת פירורים.

עוגת תפוזים

אמא שלי קוראת לעוגה הזאת "עוגה בלונדינית" (נגטיב של עוגה כושית, כנראה). זאת עוגה קלה, רכה וטעימה, שחיש מהר נעלמת כלא הייתה.

החומרים:
4 ביצים, מופרדות
1 כוס (200 גרם) סוכר לבן
1/2 כוס שמן
1 שקית סוכר וניל
1 כפית אבקת אפיה
2 כוסות (280 גרם) קמח רגיל
3/4 כוס מיץ תפוזים

*תבנית עגולה בקוטר 24, או סיר פלא, או 2 תבניות אינגליש קייק.

אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-175 מעלות ומשמנים את התבנית.

2. בקערה אחת (במיקסר או עם מיקסר יד) מקציפים חלמונים עם חצי כוס מהסוכר, עד שהתערובת תפוחה ובהירה.

3. מוסיפים, תוך הקצפה, את השמן, סוכר וניל, אבקת אפיה ואז קמח ומיץ לסירוגין. מקציפים רק עד שהתערובת אחידה.

4. בקערה נפרדת מקציפים חלבונים תוך הוספה הדרגתית של חצי כוס הסוכר הנותרת, לקצף יציב. מקפלים את הקצף לתערובת המוכנה.

5. מעבירים את התערובת לתבנית ומכניסים לתנור. אופים כ-45 דקות, או עד שהעוגה שחומה ותפוחה, וקיסם המוחדר למרכזה יוצא יבש.

עוגת פירורים

עוגה קלה וגאונית, עם אינסוף אפשרויות ופנים. זאת העוגה האולטימטיבית לניצול כל מה שיש לכם בבית, והיא תמיד מעולה- רכה, נימוחה וטעימה להפליא. היא יכולה להיות פרווה או חלבית.

החומרים:
200 גרם חמאה/מרגרינה, רגילה או בטעם חמאה, רכה, חתוכה לקוביות
350 גרם (2.5 כוסות) קמח תופח או 2.5 כוסות קמח רגיל +2.5 כפיות אבקת אפיה
1 כוס (200 גרם) סוכר לבן
1 ביצה
1 כפית תמצית וניל או 1 שקית סוכר וניל
להרטבת הבצק: גביע שמנת חמוצה/ אשל/ גיל/ יוגורט (אפשר בטעמים)
או 1 כוס של מיץ תפוזים/ מיץ פירות אחר (אננס, אפרסקים וכו'), אפשר שעד 1/4 כוס מהנוזל יהיה ליקר כלשהו שאהוב עליכם או ברנדי.
תוספות: אחד או יותר מהבאים: שוקולד צ'יפס מכל סוג, או שוקולד חתוך לקוביות או מגורר / אגוזים מכל סוג או שקדים, חתוכים גס / קוקוס / צימוקים / דובדבנים מסוכרים / פירות טריים/ יבשים/ משומרים, חתוכים לקוביות / ממרח שוקולד או נוטלה או ריבה מכל סוג (שמים עם כפית).

* סיר פלא או תבנית 24 עגולה. אני אפיתי בתבנית סיליקון עגולה עם חור.

הכנה:
1. מחממים תנור ל-175 מעלות ומשמנים את התבנית.

2. שמים בקערה חמאה/מרגרינה, קמח וסוכר. מערבבים בידיים עד לקבלת פירורים שנראים כמו קוסקוס. מוציאים כוס מהפירורים ושומרים בצד.

3. מוסיפים לפירורים שנותרו בקערה ביצה, וניל ואת מה שבחרתם כדי להרטיב אותם. מערבבים עד לקבלת בצק אחיד ונוזלי.

4. עם כף יוצקים לתבנית שכבת בצק דקה ומפזרים מעליה תוספות. כך ממשיכים לסדר בתבנית שכבות של בצק ותוספות. אפשר לסיים עם בצק או תוספות- זה לא משנה. מעל מפזרים את הפירורים ששמרנו בצד.

5. מכניסים לתנור ואופים 50-60 דקות, או עד שהעוגה זהובה, תפוחה ויציבה, וקיסם המוחדר למרכזה יוצא יבש (או כמעט יבש, עם כמה פירורים). זמן האפייה הוא לא טעות! הבצק נוזלי וצריך זמן להתייבש. אם העוגה משחימה ועדיין רטובה מבפנים, מכסים בנייר אלומיניום וממשיכים לאפות.

מוציאים ומצננים לגמרי לפני החיתוך- העוגה מתפרקת כשהיא חמה.

*אפשר להשתמש בפירות משומרים למילוי ובנוזלי השימור שלהם להרטיב את הבצק. בעוגה שבתמונה השתמשתי בקופסת אננס משומר, לבצק השתמשתי ב- 1/2 כוס מיץ מהקופסה, 1/4 כוס מיץ תפוזים ו-1/4 כוס ליקר פינה קולדה. הרכבתי כך: שכבת בצק, כ-1/3 כוס אננס משומר, שכבת בצק נוספת, 50 גרם שוקולד צ'יפס רגיל, שכבת בצק, עוד כ-1/3 כוס אננס משומר, שכבת בצק אחרונה, מעל פיזרתי כ-2 כפות קוקוס ומעליו את הפירורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully