וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התגנבות יחידים

סמדר ולטר

21.3.2006 / 8:01

ריבועי סולת אסורים וסנדוויץ' שמתפוצץ מחצילים בזיתים - סמדר ולטר מתגעגעת למתכוני הדגל של הסבתות שלה ומשחזרת טעמי ילדות נשכחים

כמעט לכל זיכרונות הילדות שלי מתלווה ריח של אוכל של אמא ושל הסבתות שלי, מרסל וגילדה, זיכרונן לברכה. כל אחת מהן הפליאה לבשל ואצל כל אחת אהבתי במיוחד מנה מסוימת.

סבתי מרסל אחראית לאהבתי הגדולה לחצילים. אף אחד לא הכין מהם מטעמים כמוה. במיוחד אהבתי את החצילים בזיתים. היא תמיד כל כך שמחה לראות אותי והייתה מכינה לי, אפילו בלי לשאול, סנדוויץ' משתי פרוסות לחם שחור וביניהן הרבה חצילים. הייתי טורפת אותו ומחכה לשני. הוא תמיד הגיע. אחר כך היינו יושבות לשחק "רמי" ואני יודעת שהיא תמיד נתנה לי לנצח.

אבל אם הייתי צריכה לבחור את טעם הילדות שלי - הייתי בוחרת בריבועי הסולת של סבתא גילדה. ריבועים פשוטים, מסולת מבושלת, ששוטחה על מגש, התקררה עד לגיבוש ואז נחתכה לקוביות. הריבועים האלה היו אמורים להצטרף למרק העוף, יחד עם עיגולי השומן הזהובים ועיגולי הגזר, אבל אני, אחרי שהגעתי לביתה וקיבלתי חיבוק חם וחזק, הייתי מתגנבת למטבח ו"מקלפת" אותם מהמגש, עוד בטרם פגשו במרק. כל ניסיונות השכנוע העצמי להפסיק, ורגשות האשם שבגללי לא יישארו ריבועים לאחרים, לא עזרו מול הטעם שנותר כשהריבועים נמסו לי בפה.

בעזרת אמא שלי הצלחתי לשחזר את שני המתכונים. הטעם לא אותו טעם, כי אין את מגע הקסם המיוחד של סבתא, ועדיין, זה טעים ובעיקר מעורר געגועים.

המתכון השלישי הוא שלי ומשלב חצילים וסולת. אפשר להשתמש למתכונים בסולת שנשכחה בארון, רק שימו לב לתאריך פג התוקף, ושהיא נקייה ממזיקים. גם החצילים שקצת נבלו במגירה ישמחו להפוך לחצילים בזיתים או למאפה.
מוקדש באהבה לסבתות שלי.

חצילים בזיתים ורוטב עגבניות

אחרי ניסיונות רבים הבנתי שהחצילים של סבתא שלי היו כל כך טעימים ונימוחים, פשוט בגלל שהיא השתמשה בהמון שמן. ניסיתי וניסיתי אפשרויות אחרות ובסוף גיליתי שבישול ארוך של החצילים ברוטב נותן תוצאה דומה.

החומרים:
4 כפות שמן רגיל או שמן זית
1 בצל גדול
2-3 שיני שום
1 פלפל אדום
1 עגבנייה, אפשרי שתהיה רכה
1 חציל גדול או 2 בינוניים
1 קופסה בינונית (260 גרם) רסק עגבניות
1/2 כפית סוכר
מעט מלח (התחשבו במליחות הזיתים)
1/2 כפית פלפל שחור
1 כף פפריקה מתוקה
1/2 כפית פפריקה חריפה (אפשר יותר אם אוהבים חריף)
1/2 כפית סחוג אדום או טבסקו (לא חובה)
חצי כוס עד כוס זיתים ירוקים- מגולענים או טבעות

הכנה:
1. מחממים שמן במחבת גדולה. קולפים וקוצצים את הבצל והשום ומטגנים בשמן, על אש קטנה, עד להזהבה.

2. חותכים את הפלפל האדום והעגבנייה לקוביות בינוניות ומוסיפים למחבת. חותכים את החצילים לקוביות בינוניות (אפשר לקלף אותם ואפשר גם לא - לפי טעמכם) ומוסיפים למחבת. מטגנים תוך ערבוב כ-10 דקות.

3. מוסיפים את רסק העגבניות ואז ממלאים את הכלי של הרסק במים ומוסיפים את המים לסיר. מוסיפים את שאר החומרים - מהסוכר עד לזיתים. מערבבים, מביאים לרתיחה, מכסים ומנמיכים את האש.

4. מבשלים על אש קטנה חצי שעה לפחות. מדי פעם מסירים מכסה, מערבבים ובודקים שיש מספיק מים ושלא נחרך מלמטה. בתום הבישול הרוטב צריך להיות סמיך והחצילים רכים וספוגים בו. מגישים חם או קר עם לחם טרי.

ריבועי סולת

מתכון פשוט ונטול פלצנות, מהמתכונים הטובים של פעם.

החומרים:
3 כוסות מים
1 כפית שמן רגיל
1/2 כפית מלח (רצוי מלח בישול)
1 כוס סולת
(יש למדוד את הסולת והמים באותה כוס)

* מגש בינוני בעל דפנות גבוהות (לא שטוח)

הכנה:
1. בסיר גדול שמים מים, שמן ומלח ומרתיחים יחד. כשרותח, שופכים לאט תוך ערבוב את הסולת. מבשלים כמה דקות תוך ערבוב, עד שהעיסה נפרדת מהדפנות (כדאי לטעום כדי לבדוק אם זה רך).

2. מרטיבים קצת במים את המגש, משטחים עליו את הסולת המבושלת בעודה חמה ומחליקים. מצננים קצת ומכניסים למקרר עד שמתקרר ומתגבש. כשקר, חותכים לריבועים. מגישים חם או בטמפ' החדר.

מה עושים עם הריבועים? אפשר להגיש אותם כמו שהם, עם מרק עוף (זאת האופציה הקלאסית) או עם כל מרק אחר.
אפשר לצרוב אותם במחבת פסים משומנת מעט או לטגן בחמאה עד הזהבה ולהגיש ככה, בלי כלום, או במרק או עם רוטב (למשל עגבניות).

מאפה חצילים וסולת

לא שגרתי, אבל טעים ומעניין.

החומרים:
2 כפות שמן רגיל או שמן זית
2 בצלים גדולים
1 חציל גדול
1 ליטר חלב (פתרון מצוין אם נתקעתם עם קרטון או שקית חלב שפג תוקפם)
כוס וחצי (250 גרם) סולת
קצת אבקת צ'ילי, אם רוצים
2-3 בצלים ירוקים או כמה גבעולי עירית
2 ביצים
1 גביע (250 גרם) גבינה לבנה מכל סוג או קוטג', אפשר בטעמים או שילוב של כמה סוגים, אפשר קצת אחרי שפג תוקפם
1/4-1/2 כוס גבינה צהובה מכל סוג - אפשר קשקבל, פרמזן, מוצרלה, עמק, טל העמק, או שילוב של כמה סוגים (לא חובה)
מלח ופלפל שחור (או לבן) לפי הטעם והצורך

* תבנית בינונית, עגולה או מרובעת או מלבנית

הכנה:
1. מחממים שמן במחבת גדולה. קולפים וקוצצים את הבצל ומטגנים עד להזהבה.

2. חותכים את החציל לקוביות קטנות (אפשר לקלף אותו ואפשר גם לא - לפי טעמכם). מוסיפים לבצל ומטגנים תוך ערבוב, עד שהחציל רך, לפחות 10 דקות. מסירים מהאש ומניחים בצד.

3. בסיר גדול שמים את החלב ומרתיחים. כשרותח, מוסיפים בהדרגה את הסולת תוך ערבוב רצוף. מבשלים תוך ערבוב כמה דקות עד שכל החלב נספג והסולת מתרככת (כדאי לטעום כדי לבדוק אם זה רך). מתקבלת מעין דייסה סמיכה. מורידים מהאש. מוסיפים מלח ופלפל, ואם רוצים, קצת אבקת צ'ילי. מצננים מעט.

4. מחממים תנור ל-175 מעלות. משמנים את התבנית.

5. קוצצים את הבצל הירוק או העירית ומוסיפים לסולת המבושלת. מוסיפים את הביצים, אחת-אחת ומערבבים בזריזות, כדי שלא ייקרשו. מעבירים את התערובת לתבנית ומחליקים.

6. מעל הסולת שבתבנית מורחים את הגבינה הלבנה או הקוטג' בשכבה אחידה. זורים מעט מלח ופלפל. מפזרים מעל בצורה אחידה את החציל והבצל המטוגנים ומעליהם את הגבינה הצהובה (לא חובה).

7. אופים 45-50 דקות, או עד שהמאפה שחום ויציב. מצננים לגמרי לפני החיתוך, אחרת הכול מתפרק. אפשר להכין יום-יומיים מראש, לשמור במקרר, ולפני ההכנה לחתוך ולחמם מחדש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully