וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומוס מנביטים באהבה

נגה משל

3.12.2006 / 11:24

מתי בפעם האחרונה ניגבתם חומוס שגרגריו הונבטו לפני שנטחנו? ב"חומוס בנגלי" בקיבוץ אפיקים מגישים אותו יחד עם מרק נבטוטים, פיתות מקמח מלא ולחמי שאור ביתיים

חומוס הוא כנראה צלחת הניגוב האולטימטיבית כשרעבים ורוצים לרפד את הבטן במשהו פשוט ומשביע. לעומת הבטן, הדיון על החומוסיות הכי טובות בארץ, לעולם לא יידע שובע – אז קבלו גרגר זהוב חדש להתווכח ולטקבק עליו, הפעם בקיבוץ אפיקים לא רחוק מהכנרת.

'חומוס בנגלי' הוא מיזם של הגר גולדברג ולילך אוליאל-שלף, בנות דודות וילידות אפיקים, שהחליטו לפני חודשיים לעשות שינוי בחיים ולפתוח חומוסייה בפתח הקיבוץ. הגר, סנדלרית שייצרה נעליים אורתופדיות 15 שנה, תמיד בישלה ואפתה, אבל החולשה שלה לקטניות וטירוף הנבטתן הביא את בעלה להציע לה לפתוח חומוסייה מקומית. הגר גייסה את לילך למיזם ועכשיו שתיהן מנביטות, טוחנות ומבשלות חומוס וקטניות בצריף בו חיו פעם הסבא והסבתא שלהן. השאיפה היא להפוך למסעדת פועלים קטנה, שמגישה אוכל ביתי לתושבי האזור ולכל מי שעובר בדרך.

את הקטניות הן מנביטות עם הרבה אהבה, סבלנות ויחס אישי לכל סוג וגודל (חומוס, עדשים, מש). התהליך מתחיל בהשריה במים, ממשיך בשטיפה, סינון וערסול לנמנום קל עד שהזרע חוזר לחיים ומוציא זרועה ירקרקה ורעננה. מבחינה תזונתית זהו המצב בו הקטניות מספקות לגוף את הערך התזונתי הגבוה ביותר. גם גרגרי החומוס עוברים הנבטה לפני הבישול ורק אז נטחנים. הבנות אומרות שיש לזה השפעה על הטעם של העיסה הסופית, אבל אי אפשר להתעלם מכך שאת הטאץ' המשמעותי לטעמו של החומוס נותנות התוספות המשובחות כמו חציל קלוי, נענע עדשים וגרגרי חומוס.

את פעולת הניגוב עושים במקום עם פיתות 50% קמח מלא שנאפות בטאבון. וזה לא הכל, יש גם לחם שאור עם למשל, בטטה ואגוזי מלך או גרעיני דלעת ופרמזן והכל מוגש כמובן קומפלט עם ירקות, חמוצים וזיתים טעימים במחיר 20-25 ¤ למנה, כולל מרק קטניות על בסיס מש מונבט, בצל ותבלינים.

ודרך אגב, השם בנגלי ממש לא קשור בהודו, אלא בעץ הפיקוס הבנגלי הענק בכניסה לחומוסייה. בתל אביב הפירות שלו מטנפים לכם את האוטו, כאן הוא בהרבה יותר ידידותי ולא רק שאין בעיות חניה, גם לא תיאלצו להשאיר את האוטו תחתיו.

___________________________________________________________
"חומוס בנגלי", קיבוץ אפיקים. פתוח: א'-ו': 10:30-16:00, טל': 04-6754393. להשלמת האווירה בכניסה לקיבוץ יש גם פלאפל – ירוק או כתום (עם בטטה ותבלינים). פתוח א'-ו': 9:00-21:00, ו' עד כניסת השבת. טל': 04-6754829.
(שני המקומות משתתפים בפסטיבל 'טעם כנרת' שמתקיים בשני סופי השבוע הבאים בעמק הירדן ובכנרת)

מרק מש של הגר ולילך

חומרים ל-6 מנות:
500 גר' מש מותפחת ומונבטת
4 כפות שמן זית
2 כרשות
1 בצל לבן בינוני
1 בצל סגול
4 שיני שום קלופות
3 עגבניות בשלות קלופות וקצוצות
1 ציר עוף או ירקות
להגשה: 1 כוס יוגורט עזים+כוסברה, שום ומלח

הכנה:
1. מטגנים קלות בשמן את הבצלים והכרשה, מוסיפים קורט מלח, את המש המונבט ומערבבים קלות.

2. מוסיפים עגבניות, שום וציר. מרתיחים ומתקנים טעמים.

3. מרתיחים על אש קטנה עד שהמש מתרכך. אפשר לטחון קלות.

להגשה: מערבבים את היוגורט עם הכוסברה, השום והמלח. מעבירים לצלחת מרק, שמים במרכז כף גדושה מהיוגורט, מטפטפים מעל שמן זית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully