וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוט של קפה

רחל אינגבר

31.12.2007 / 12:15

איך נשארים חמים, מחוממים, שיכורים וערים עד אור הבוקר של השנה החדשה? שותים קוקטיילים של אלכוהול וקפה. ובונוס: איך מטפלים בהנגאובר?

סילבסטר הוא לא רק שמפניה מבעבעת, הוא פשוט אלכוהול, והרבה – רצוי חם (כי קר בחוץ), מחמם (כי יש אהבה באוויר) ומעורר (כי צריך להישאר ערים עד הבוקר) – מה שאומר ששילוב בין קפה ואלכוהול יכול להיות אידיאלי לערב של סוף השנה הנוכחית ופתיחת החדשה.

השילוב המוכר ביותר של קפה ואלכוהול, "אייריש קופי" – קפה מהול בוויסקי, וקצפת מעל – הפציע בעולם לפני 70 שנה. השף של שדה התעופה באירלנד, ג'וזף שרידן, רצה לפנק נוסעי טיסה לניו-יורק ששבה על עקבותיה. לדברי דוריאן קופיט, בעליו של בית הספר "בר מאסטר תדמור" לתרבות השתייה, החיבור בין המשקאות השונים כל כך לכאורה, החל עוד קודם – כתוצאה מאינטרס משותף של יצרני האלכוהול ושל בעלי בתי הקפה - אלו רצו לקדם את מוצריהם והאחרים חיפשו גיוון בתפריט המשקאות.

כך או כך, כבר עשרות שנים נפוץ בעולם יציר הכלאיים המשודרג, שזוכה לרבדים חדשים ועמוקים של ארומה וטעם. באיטליה מתקינים אותו עם גראפה וגליאנו, במקסיקו שופכים פנימה טקילה, בספרד ברנדי ובארץ יש המעלים דרגה את הקפה השחור שלהם בעזרת עראק.

כיצד מתרחש המיזוג בין שני הענקים הללו, שנמצאים כמעט בשני קצוות קשת השתייה? הקפה אינו מנטרל את האפקט של האלכוהול; כמו כן, כדאי לשמור על מינון נכון בין השניים: מאחר והאלכוהול מתאדה בטמפרטורה החמה בה הקפה מוגש, כדאי להיזהר ולא להוסיף יותר מדי, שכן האדים מזדרזים לעלות לראש, התחושה חריפה יותר והתוצאה עלולה להיות לא נעימה לשתייה.

האמור לעיל לא מבטל את העובדה שקפה אלכוהולי מומלץ דווקא למי שרוצה ללכת בלי ולהרגיש עם, שכן מינון הכהל הקטן במשקה (שמורכב לרוב משליש קפה, שליש אלכוהול ושליש קצפת) טוב במיוחד למי שלא רוצה להשתכר אך עדיין ליהנות מהאפקט של הטעם והטקס.

אגב, מי שבכל זאת רוצה להתמסטל, יכול לנסות את הטרנד החדש בלונדון, אספרסו מרטיני, שקופיט מכנה "אלכוהול עם קפה", ומורכב משליש וודקה, שליש ליקר קפה ואספרסו קר, מנוערים בשייקר. לדבריו זה השילוב המוצלח ביותר, והוא כבר בדרך אלינו.

לא צריך להגיע לברים או בתי הקפה כדי ליהנות מהקוקטייל של השניים. באמצעים פשוטים מאוד, בבית, אפשר לחמם את האווירה במשקאות שמתחשבים בכל טעם אישי, בערב הסילבסטר ובכל אחד מימי החורף האחרים. אפשר להשתמש בכל סוג קפה, כולל קפה נמס, ולהתפרע עם תוספות של פרנג'ליקו אגוזי, אמרטו משקדים, סמבוקה אניסי, אמרולה פירותי, דוליס בטעם טופי או ויסקי מעושן. לעדיני החיך ממליץ קופיט להוסיף למשקה 15 מ"ל של סירופ בטעמי וניל, פירות או קרמל.

למי שמפחד מניסויים, הנה כמה מתכונים מדוייקים וחגיגיים, באדיבות האקדמיה לקפה של בר מאסטר:

קופי בלנד

כוס קפוצ'ינו
15 מ"ל ליקר באטר שאט
15 מ"ל אמרטו
3 פרלינים של שוקולד לבן
3 פרלינים של שוקולד חלב
מוזגים את האלכוהול לתוך כוס הקפוצ'ינו ומוסיפים את הפרלינים

ונילה קרים

45 מ"ל בייליס
20 מ"ל סירופ מונין בטעם וניל
30 מ"ל חלב
1 כדור גלידת וניל
מנת אספרסו חם
מנערים את כל המרכיבים בשייקר עם קרח ומסננים לכוס מרטיני

הוט שוט גליאנו

בכוס שאט מוזגים שליש גליאנו, שליש אספרסו ושליש קצפת

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

צ'וקולט קופי

כוס קפוצ'ינו
15 מ"ל ליקר פרנג'ליקו
15 מ"ל ליקר אמרולה
1 מקופלת
מוזגים את האלכוהול לכוס קפוצ'ינו ומוסיפים את המקופלת

באטרוויס

30 מ"ל ליקר בננה
30 מ"ל ליקר קקאו שקוף
30 מ"ל סירופ מונין בטעם מקדמיה
15 מ"ל שמנת מתוקה
מנת אספרסו חם
מנערים הכל בשייקר עם קרח, מסננים ומעבירים לכוס מרטיני

ואיך מטפלים בהגאובר?

אגב, אם חשבתם לגייס את הקפה גם לבוקר שאחרי, כשההנג-אובר דופק לכם במצח – תחשבו שוב. רבים אמנם שותים קפה חזק (למען האמת, אני מכירה כמה אנשים שהתרופה עבורם היא וודקה בקפה שחור), אבל דוריאן קופיט מנפץ את המיתוס: לדבריו, הפעולה הממריצה של הקפה לא תסייע להרגיע את כאב הראש, אלא להפך. מיחושי הראש הם בעצם סימפטום להתייבשות, וקופיט אומר כי הפתרון האולטימטיבי הוא פשוט לשתות 1.5-2 ליטר מים. שתיית מים במקביל, תוך כדי שתיית האלכוהול, תמנע את אי הנעימות מראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully