וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוס ובחורה

אפרת גונן

18.5.2008 / 10:34

מה עשית לה אמסטרדם שככה אפרת גונן משתגעת ממך

יש מקומות שונים בעולם בהם המושג בית קפה מתייחס למספר משמעויות, לרוב המשמעות היא של מקום בו אנשים מגיעים על מנת לשתות קפה, למרות שעם השנים התווספו שלל הצעות אשר נמצאות באותם בתי קפה שאם בוחנים אותם היטב אפשר להסיק כי המשקה השחור הוא אחד הדברים הזניחים יותר אשר אותו מקום מציע.

ישנם בתי קפה בעולם שמצליחים למשוך לקוחות מכל העולם בשל שלל ההצעות שמציע המקום, עד כדי כך כי בתי הקפה במדינתם הפכו להיות שם דבר בתחום ותתפלאו או שלא, הקפה שם הוא בעצם לא הנושא העיקרי שלשמו פוקדים בהמוניהם אותם אנשים את בתי הקפה. ואני מדברת כמובן על אמסטרדם.

הייתי שואלת למה בעצם ענף הקפה הישראלי הוא לא מושא תיירותי נערץ כמו בהולנד והתשובה תהיה מן הסתם, כי בבתי הקפה הישראלים אין תפריט נוסף המצורף לתפריט הראשי ואני לא מדברת על תפריט יינות אלא על תפריט חשיש, שבאמסטרדם הוא כמובן גם חוקי בהחלט.

אני מניחה שרוב הקוראים לא פוערים פה המום ותמוה מהמידע חסר התקדים שגיליתי כאן כי זוהי עובדה ידועה ומוגמרת מזה שנים רבות שעישון חשיש במקומות המוגדרים לכך באמסטרדם הוא חוקי, שקרן זה שיגיד שהיה בהולנד ולא נכנס לאחד מבתי הקפה האופייניים גם אם לא הזמין מהתפריט הסורר ואז אמר "יש כאן ריח קצת מוזר..".
אז היום על הפרק ,"הקופי שופס" האמסטרדמים הידועים, ולא, לא השתחררתי הרגע מהצבא ואני נורא מתרגשת לנסות להתנסות ואו לבדוק עד איזה רמה של עילפון אני מסוגלת להגיע תוך ישיבה באחד מאותם בתי קפה, כי כמו המשפט הידוע "הייתי, עשיתי, חוויתי".

הייתי באותם בתי קפה באמסטרדם מספר פעמים במצבים שונים בחיי, הפעם הראשונה הייתה לפני 6 שנים, הייתי אז עמוק בתוך מערכת יחסים ארוכה כשכולם היו בטוחים שנגמור יחד מתחת לחופה, נסענו יחד לטיול פריז-אמסטרדם, חלוקת התפקידים בינינו היתה ברורה, הוא היה אוחז במפות ומתכנן את המסלול בין מוזיאון אחד למישנהו ואני אחזתי בתפקיד זו ששואלת: "זה מעניין? זה הכרחי? זה רחוק? מתי נגיע? יש עוד הרבה ללכת? אוף!!".

אז אחרי שראינו את כל המוזיאונים, נסענו באופניים והצטלמנו ב"ואן גוך", נכנסנו לאחד מבתי הקפה, כי צריך לנוח קצת ואיך לא, לנסות קופי שופ אמסטרדמי מצוי, כשיצאנו משם כעבור שעתיים של בטן כואבת מרוב צחוק ניסינו למצוא את דרכינו אל בית המלון ובן זוגי שהיה החנון האחראי מבין שנינו ניסה להחזיק את המפה ישר ולכוון תוך כדי שאני מפריעה לו לחשוב, כי היה לי חשוב לתרגל את שלושת המילים שלמדתי בהולנדית.

בפעם הבאה בה ביקרתי באמסטרדם כבר הרגשתי למודת ניסיון ולא התרגשתי מביקור בקופי שופ, נסעתי כדי לראות את תערוכת הפרחים הבינלאומית השנתית שמתקיימת שם, חוויה שאין שניה לה וגם כדי לפגוש אהוב שוויצרי שנפגשתי איתו בעבר, מכיוון ששנינו כבר היינו לימודי ניסיון לא היה צורך לעבור שוב על מסלול המוזיאונים והתרכזנו בעיקר, עירפול חושים מהסוג שמתאפשר רק במקומות כאלה – סקס פרחים ועוגיות חשיש.

אתם בטח שואלים מה גרם לי להיזכר בסוף שנות ה20 לחיי בזיכרונות מהעיר האסורה, ובכן לפני מספר ימים קיבלתי מייל שבו נאמר כי באותה עיר בעוד כחודש וחצי עתידה להתקיים באמסטרדם הופעה של היוצר, הזמר והמשורר היהודי הכי מוכשר עלי אדמות אשר התנתק מן הבמה ב- 15 השנים האחרונות, זה תמיד היה כמו חלום בשבילי, לראות אותו על במה, כל כך הרבה שנים שהדיסקים שלו נשמעים אצלי שוב ושוב וכל פעם מחדש מצליחים לגרום לליבי להחסיר פעימה, לא האמנתי שזה חלום שיכול להתממש, הוא כבר עבר את גיל 70 והוא חוזר לסיבוב הופעות.
בו ברגע שנחו עיני על אותו מייל שמודיע על ההופעה, כמה רגעים אחרי שהצלחתי להוציא מעצמי צווחה חרישית, הרמתי טלפון היסטרי וקניתי לעצמי כרטיס טיסה לאמסטרדם במיטב הקרדיט שהתחננתי לבנק שיאשר לי, ואני מצפה בכיליון עיניים ובכל רמ"ח איבריי הרועדים מהתרגשות לרגע הטיסה המיוחל, לא קפה ולא חשיש, אני הולכת לראות את לאונרד כהן! אהבת אמת, אגדה בחייו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully