וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוד-טיים

יעל דרור

17.6.2008 / 19:13

יעל דרור על דובדבנים וגודגדנים - שאם אתם שומרים על דיאטה מאוזנת אין סיבה שלא תיהנו מהם

הדובדבן הופך כל קינוח למושלם, כשהוא מתנוסס ברוב אודם בקצה העליון של הקצפת, ובהתאמה הביטוי 'הדובדבן שבקצפת' הוא תיאור שגור לטופ של הטופ ולמנעמי העולם הזה. עונת הדובדבנים קצרה יחסית מאמצע חודש מאי ועד אמצע-סוף חודש יולי. השתלטות הדובדבנים על המכולות, הירקנים והשווקים מעוררת את הרצון להושיט יד ולטעום ואז לקנות קופסה שלמה ולחסל אותה באחת.

דובדבן אחד - שני סוגים

הדובדבנים מתחלקים לשני סוגים עיקריים. הראשון הוא הדובדבן החמוץ והשני הוא המתוק ששמו בעברית תקנית הוא "גודגדן". בשל יכולת ההסתגלות הגבוהה של זן הדובדבן החמוץ, הוא נפוץ יותר וקל יותר לגדלו בתנאי שטח שונים. פירות הדובדבן מוצקים יותר מפירות הגודגדן שהוא רגיש מאד ודורש תנאי אקלים וגידול מיוחדים.

שני סוגי הדובדבנים שייכים למשפחת הוורדיים, אליה משתייכים גם השזיפים, האפרסקים המשמשים והשקדים. צבעם של הדובדבנים נע בין לבן לאדום ועד סגול חזק.

הרכב תזונתי

דובדבנים מספקים 55 קלוריות ל- 100 גרם והגודגדנים - 75 קלוריות ל- 100 גרם. בשני הזנים סידן, ויטמין A, מגנזיום, זרחן ואשלגן. כשאוכלים את הפרי מיובש ומסוכר ערכו הקלורי עולה ל- 95 קלוריות ל-100 גרם.

מאכלים וקטיף עצמי

התענוג הכי גדול הוא לאכול את הדובדבנים טריים, אך חשוב להיזהר בכמויות (עולל להשפיע על פעילות מערכת העיכול). ניתן להוסיף את הדובדבנים לתבשילים רבים ומגוונים כמו תבשילי-בקר, עופות, ברווז וכתוספת לאורז. הדובדבנים משתלבים במאפים רבים ואף בפודינג ומכינים מהם גם משקאות אלכוהוליים שונים. כמובן שגם ריבות ניתן להכין מהדובדבנים או לשלבם בריבות עם פירות אחרים.

הדובדבן המסוכר נחשב לקישוט מוביל בכל עוגה, גלידה וקינוח. את הדובדבנים אפשר גם לייבש או לשמר בסוכר. כיום ניתן לקנות במרכולים ובחנויות הטבע מגוון של דובדבנים מיובשים, מצוננים או משומרים בקירור. בנוסף לכך, ניתן לקנות לפתני דובדבנים, ללא תוספת סוכר, המאפשרים ליהנות מטעמו של הדובדבן המשומר ללא מחיר קלורי גבוה.

גידול הדובדבנים בארץ ובעולם הוא בעיקר לשימושים בתעשיית המזון ופחות לשוק הביתי. בארץ מגדלים דובדבנים וגודגדנים בסביבות ירושלים, בגליל העליון ובגולן (במקומות גבוהים) וענף קטיף הדובדבנים לצרכים פרטיים גדל מאד בשנים האחרונות כולל אפשרויות קטיף עצמי ופסטיבלים עונתיים סביב הדובדבן. מומלץ לא לקטוף באמצע היום כשחם מאוד ולברר לפני שנוסעים אם נשאר מה לקטוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully