Primary Advertiser

טעימת שלוה: יין למען הזדמנויות שוות לאנשים בעלי צרכים מיוחדים

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 17.2.2022 / 17:22

אורית גרינבוים-לירון הצטרפה לטעימת יין מיוחדת עם יוסי סמואלס, איש יין עם צרכים מיוחדים, וגישה מיוחדת לחיים, וחזרה אופטימית במיוחד

מי לא מכיר את שדרת הגפנים הישנה בכניסה ליקב בנימינה. הרי כל סיור גן, בית ספר, או צבא במושבה בנימינה כולל ביקור ביקב ההיסטורי, שהוקם על ידי הברון רוטשילד כמפעל לתמציות בשמים והפך להיות אחד מעמודי התווך בתעשיית היין בישראל. לכן, אולי, כשצעדתי שוב באותה שדרה אחרי שנים רבות שבהן לא ביקרתי ביקב, הרגשתי שאני מגיעה למקום מוכר ואהוב. יקב בנימינה עבר המון תהפוכות ושינויים בשנים האחרונות אך נדמה שמתחת לרדאר, בלי הרבה רעש וצלצולים, קורים שם הרבה דברים טובים. הפעם הגעתי ליקב לכבוד טעימת יין מיוחדת במינה, שאורגנה עבור יוסי סמואלס, אדם מיוחד במינו.

יוסי הוא בנם של קלמן ומלכי סמואלס, מיסדי עמותת שלוה שהוקמה בשנת 1990 בירושלים, במטרה ללוות, לקדם ולשלב אנשים עם מוגבלויות ומשפחותיהם, מינקות ועד שילובם כבוגרים שווים בחברה.

שפת סימנים ייחודית

בשנת 1977 נולד יוסי, תינוק בריא ולגמרי רגיל, אך כשהגיע לגיל 11 חודשים חייו וחיי משפחתו השתנו לנצח. יוסי קיבל מנת חיסון תקולה וכתוצאה איבד את ראייתו, שמיעתו ופיתח לקויות קוגניטיביות קשות. אימו, מלכי, לא ויתרה עליו למרות עצות הרבנים, וכשהיה בן 8 פגש במטפלת ששינתה את חייו ולימדה אותו שפת סימנים ייחודית עבור בעלי לקויות ראיה ושמיעה, שפה בה התקשורת נעשית על ידי לחיצת אצבעות על כף היד.

יקב בנימינה ועמותת שלוה. אורית גרינבוים-לירון,
יוסי סמואלס. חוש ריח וטעם יוצאי דופן/אורית גרינבוים-לירון

חושים יוצאי דופן

עם יכולת להבין ולהתבטא, בעזרת משפחה חזקה שמאמינה בו וביכולותיו, יוסי גדל להיות איש שמח, אוהב ונאהב, בעל טעם טוב ותחביבים עשירים ומגוונים. הוא פיתח חוש טעם וריח יוצאי דופן שמחפים על חירשותו ועיוורונו ובגיל 25 החל להתעניין בעולם היין. בעזרתו המקצועית של איש היין ג'סי בודק חידד יכולות טעימה וניתוח יינות ובשנת 2017 החל לשתף פעולה עם יקב הרודיון והגשים חלום - יין משלו הקרוי Handshake. לאחרונה נוספו שני יינות, אדום מסירה, מורבדרה ומרלו ויין לבן משרדונה, סוביניון בלאן, ויונייה וגוורצטרמינר. יינותיו של יוסי יצאו במהדורה מוגבלת בלבד וניתן להשיגם במרכז שלוה בירושלים ובחנויות הדיוטי פרי ג'יימס רוצ'רדסון.

המפגש בין יוסי לאנשי יקב בנימינה התקיים במרכז המבקרים של היקב ומשם יצאה סנונית ראשונה של שיתוף פעולה עם ארגון שלוה, במטרה לקדם שוויון הזדמנויות לאנשים בעלי מוגבלויות ועזרה בשילובם בחברה. כחלק משיתוף הפעולה, יקב בנימינה ורשת חנויות יין בעיר תורמים לעמותה כ- 10 ₪ מכל קניית בקבוק יין מסדרת רזרב שמחירו 60 ₪. לטעימה הגיע יוסי עם המלווה המקסים אורי שמתרגם עבורו את כל שנאמר ומדבר את קולו עבורנו ויחד עם צוות הייננים יונתן שוטס וחגית אלמלח טעמנו את היינות הבאים:

יקב בנימינה, סדרת יוגב. אורית גרינבוים-לירון,
יקב בנימינה, סדרת יוגב/אורית גרינבוים-לירון

יוגב - שרדונה סוביניון בלאן 2020 מול 2021

50% שרדונה 50% סוביניון בלאן בשני היינות אך 2020 יותר מאופק ואלגנטי, 2021 בעל אופי "סוביניוני" ארומטי והסיבה לדברי יונתן היא מיקומו של הכרם באזור כרם בן זמרה, שם מעט יותר חם מרמת הגולן משם הגיעו הענבים בבציר הקודם. שני היינות מאוזנים ובעלי חומצה טובה שתומכת בעושר הפרי. יוסי נהנה מהיין ולדעתו ילווה סושי בצורה מושלמת ובמחיר של 45 ₪ זאת חגיגה אמיתית.

עוד בוואלה! סנהדרינק

האייקון בקצה המערה

לכתבה המלאה

יוגב, קברנה סוביניון פטי ורדו 2020 מול 2021

גם כאן נשמר יחס של 50-50 בין הזנים. פטי ורדו שמקורו בצפון הנגב מעניק ליין גוף, ניחוחות וטעמי פרי בשל והקברנה נותן אורך ורעננות, ברקע מעט טעמי וניל וקוקוס משימוש עדין בלוחות עץ. לשני היינות מבנה טאני טוב וגוף מלא תוך כדי שמירה על מרקם קטיפתי ורעננות. לדברי עומר, מנהל השיווק של היקב, הקברנה פטי ורדו הוא סופרסטאר אמיתי ובחלט אפשר להבין מדוע. במחיר של 45 ₪ לבקבוק היין מעניק חווית שתייה נהדרת. יוסי עומד בקצב הטעימה וגם הוא נהנה מאוד מהיין למרות עייפותו המצטברת מלילה ארוך של בילוי עם חברים בירושלים.

יקב בנימינה ועמותת שלוה. אורית גרינבוים-לירון,
יוסי סמאולס טועם את יינות בנימינה/אורית גרינבוים-לירון

רוזה, Parfum de Binyamina 2020

88% ענבי גרנאש, 12% ברברה מרמת סירין, בגובה 350 מטר מעל פני הים עם מיקרו אקלים קריר (יחסית) לאורך כל השנה. שם היין הוא כמובן מחווה למפעל תמציות הבשמים ההיסטורי, גם צורת הבקבוק והאריזה המהודרת תומכות באפיל בקבוק בושם. הגרנאש נותן ליין המון פירות אדומים ודובדבנים לבנים והברברה מוסיף חומצה גבוה וניחוחות יסמין. 10% מהיין נכנס לחבית ובאמת ניתן להריח ולטעום מעט וניל שמוסיף עוד רובד עדין לבושם. בשל מחסור בענבים השנה לא יצרו את היין אבל הבטיחו להמשיך ביצורו בשנה הבאה כי הוא כל כך טעים ומוצלח. המחיר: כ- 90 ₪.

אבני החושן, ספיר 2018

75% קברנה פרנק, 25% שירז מכרמים באזור הגליל העליון. אף אופייני לקברנה פרנק עם שלל פלפלים ירוקים ושחורים, מנטה, תבלינים ים תיכוניים ושזיף שחור. משחק עם חביות עץ צרפתי ואמריקאי, ישנות וחדשות נותן עוד נפח ועומק. בפה מאוד מעודן עם 14% אלכוהול אבל אינטגרלי ולא שורף. המחיר: 89 שקלים.

יוסי הבחין בטעמי העץ ואהב באופן כללי את הבלנד. תוך כדי טעימה סיפר שהוא עובר בטיפולים פיזיותרפיים מפרכים על מנת להגשים חלום נוסף שלו - לחזור ללכת. הוא מתנייד באמצעות כיסא גלגלים מאז שעבר ניתוח שתל באוזן שפגע ביכולת ההליכה שלו וכל יושבי השולחן נפעמים מהנחישות וכושר העמידה שלו באתגרי החיים מבלי לאבד את הרצון והתשוקה לטרוף אותם. הוא מקפיד להתאמן פעמיים בשבוע בחדר כושר, חי חיים כמעט עצמאיים בבית שלוה, עטוף באנשים שאוהבים אותו ומתכנן נסיעה קרובה ללונדון. 89 ₪.

יקב בנימינה סדרת אבי החושן. אורית גרינבוים-לירון,
יקב בנימינה, סדרת אבני החושן/אורית גרינבוים-לירון

אבני החושן, אודם 2016

88% סירה, 12% ויונייה, יש מצב שהגענו לצפון עמק הרון. סליחה, צפון רמת הגולן והגליל העליון. אכן יש ביין איכויות "קרות", עם חומצה גבוה ופרי מאופק אבל יש כאן טוויסט ים תיכוני. מעבר לייצוב הצבע, הויונייה מעניק פירחוניות ליין ולמרות האופי הקריר הוא עדיין מאוד מלא וקולינרי.

תוך כדי הטעימה, דפנה מחברת אג'נדות השותפה למהלך, מספרת בעיניים נוצצות מהתרגשות על פרויקט משותף של ארגון שלוה עם צה"ל שמטרתו לשלב נערים ונערות על הרצף האוטיסטי בשורות הצבא, שם הם משובצים בתפקידים משמעותיים התואמים את כישוריהם. זאת בדיוק המטרה לשמה משפחת סמואלס הקימה את שלוה, היא אומרת ומוסיפה, כדי למצוא את החוזקות של כל ילד וילדה, להעצים אותם ולהפוך אותם לאנשים משמעותיים עבור עצמם ועבור החברה. גם אני, הצינית הבלתי נלאית, התחלתי להתרגש.

אבני החושן, תרשיש 2019

100% קברנה סוביניון מעמק קדש, יין מאוד מאוד צעיר וסגור שיהפוך לאבן חן זוהרת, רק תנו לו קצת זמן. עם חומצה גבוהה, המון פרי שחור, טעמי חבית מעודנים וגוף מלא היין הזה יתחיל להתמסר בעוד שנה שנתיים ויחזיק מעמד עוד הרבה קדימה. וכמו היין, גם אורי, המלווה של יוסי התגלה כאבן חן נדירה. בשקט ובצניעות, אורי, צעיר כבן 23 סיפר כיצד הגיע כמתנדב לבית שלוה עוד בהיותו בכיתה י"ב והתאהב ביוסי. אורי למד את שפת הסימנים ובתום שירותו הצבאי חזר לבית שלוה והפך לאחד המלווים הנאמנים והסבלניים שלו.

עם אינטליגנציה רגשית של איש בן 80, ענווה ושקט פנימי, אורי הוא צינור המקשר בין העולם הגדול לעולמו של יוסי כשהוא יודע לחוש את הלך רוחו ומצבו הפיזי בכל רגע נתון. לא יכולתי להתעלם מרגשות האמא הפולנייה שבי ולהבין שהשילוב בין יוסי לאורי הוא שילוב מיוחד, רגע בו כל מה שמלכי סמואלס איחלה וציפתה שיוסי יהיה מתחבר לכל מה שאמא מאחלת ורוצה שילדה האהוב יהפוך - אדם תורם ונתרם, מעצים ומועצם על ידי נתינה, רגישות, חמלה ואהבה אין סופית.

רבות מדובר על התבגרות ענף היין הישראלי, איך מייצור יינות קידוש צמחה והתחוללה מהפכת איכות אותה הובילו ללא ספק יקבי הבוטיק. היום, כשהיקבים הגדולים הם חלק משמעותי ומובילים תהליכים אותם ניתן להרגיש בכיס ולטעום ביין, הגיע הזמן לפרוץ את גבולות הכוס ולקחת אחריות, להסתכל ימינה ושמאלה ולתפוס חלק בעשייה חברתית.

שמחתי לקחת חלק בטעימת יין מיוחדת במינה, כזאת שמדברת יין אבל גם הרבה מעבר לו. יצאתי מיקב בנימינה דרך אותה שדרת גפנים ישנה, עם אותם זיכרונות ילדות אבל קצת פחות צינית והרבה יותר אופטימית.

אזהרה: מכיל אלכוהול - מומלץ להימנע משתיה מופרזת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully