סיור אוכל בוואדי נינאס. דרור עינב, דרור עינב
סיור אוכל בוואדי נינאס/דרור עינב, דרור עינב

סיור אוכל בוואדי ניסנאס

21.5.2019 / 14:00

שכונת ואדי ניסנאס החיפאית היא סיור האוכל האהוב על נעמה סובול, חיפאית מלידה ובעלת הבלוג תרבות אכילה. אחרי בילוי במחיצתה של יום שלם, בשכונה הכי שווה בחיפה, אנחנו לגמרי מבינים למה, קבלו הצצה לאזור הקולינרי הכי שווה שלא הכרתם

וואדי ניסנאס הוקם בסוף המאה ה-19 בתור שכונת פועלים עירונית, ותמיד היה מקום אורבני למרות הבניה הנמוכה והאופי הכפרי. וואדי נינאס הוא אחד משלושת המרכזים החשובים של האוכלוסיה הערבית בחיפה לצד וואדי סלים וחיפה אל עתיקה. תמיד היה במקום רוב נוצרי, שרובו אורתודוקסים יוונים, ולכן חוגגים את כריסמס ב-7 בינואר, אחת הסיבות שהוואדי עוטה חג עד אמצע ינואר כמעט. למרות הרוב הנוצרי, חוגגים כאן את החגים של כל העדות, ואפשר להרגיש את זה לקראת הרמאדן עם קינוחים מסורתיים. אחרי 1948, נפסק תהליך העיור והתיעוש של השכונה וכך נשמר האופי הפסטורלי של המקום.

שכונת ואדי ניסנאס היא הסיור האהוב על נעמה סובול, חיפאית מלידה שבכלל מתגוררת בשכונת נווה שאנן. מזה כמה שנים שהאהבה של נעמה לאוכל ולתרבות מושכת אותה לשוטט בחלקים המעניינים של חיפה, לפגוש אנשים, לטעום מאכלים ולקחת איתה גם אחרים בסיורים מלאי להט בעקבות הטעמים של חיפה. נעמה, חוקרת עירונית עצמאית, חובבת אוכל ואמנות, מציפה את כל התשוקה הזאת בבלוג האוכל שלה - תרבות אכילה, שהוא בלוג האוכל היחיד של העיר חיפה. נעמה מעודכנת בכל שינוי או התפתחות בעיר, ומקדמת את הקולינריה החיפאית מתוך ההבנה שזהו כרטיס הביקור הטוב ביותר שיש לעיר להציע.

בסיורים שלה, כמו זה שערכה עבורנו בואדי ניסנאס, מציעה נעמה הצצה למקומות הנסתרים של השכונה, אלה שמתחת לרדאר, מקומות שרבים עוד לא שמעו עליהם שמתקיימים על כוח האינרציה של תושבי השכונה הנאמנים, ועד עכשיו השמועה על מה שיש להם להציע עברה רק מפה לאוזן. קבלו הצצה טעימה במיוחד.

עייש אלסראיא

סיור אוכל בוואדי נינאס. דרור עינב, דרור עינב
מסחאן וספיחה/דרור עינב, דרור עינב

סמי וכריסטין שמנהלים את המקום, פתחו אותו לפני שמונה שנים כשבהתחלה זה היה רק טאבון קטן עם כל מיני מאפים. כשראו כי טוב הרחיבו את העסק למין מסעדת פועלים ביתית שמגישה כמה דברים מיוחדים, בינהם מחמר - פיתה עם תבלינים, פלפלים ובצל, מסחאן - מאפה פתוח עם עוף סומק ובצל, וספיחה ארמנית עם בשר בקר טחון ותבלינים מיוחדים. יש להם גם פאטייר יוצא דופן, ארוך בצורתו, ממולא בבשר מתובל בעוקצנות. הם עושים גם תבשילים ביתיים שלכאורה נשמעים מאוד רגילים אבל הם עשויים כל כך טוב שחלק מתושבי השכונה מגיעים באופן קבוע לקנות אותם הביתה כמו עוף עם תפוחי אדמה, תבשיל מלוחייה בעונה, או חאשווה, אורז עם אגוזים, צנוברים וקינמון.

עייש אלסראיא, י.ל פרץ 11 חיפה

כנאפה אלסראיא

סיור אוכל בוואדי נינאס. דרור עינב, דרור עינב
אמנות הכנאפה/דרור עינב, דרור עינב

צמוד לעייש יש חנות קטנה של כנאפה מבריקה שעושה בידיו המיומנות יעקב, בן דודו של סמי. יעקב עבד בקונדיטוריית המזרח גם היא בוואדי לא רחוק משם, ולאחר שהכין הרבה כנאפה, חשב שהוא יודע מה צריך לשנות במתכון כדי להכין אותו טוב יותר. בעוד ברוב המקומות מכינים את הכנאפה עם גבינה מתוקה, באלסראיא מכינים עם גבינה מלוחה שמוציאים ממנה את המלח בהשרייה ארוכה במים. לאחר מכן, בתנועות עדינות של נגן פסנתר, מפזר יעקב את שערות הקדאיף בתבנית, את הגבינה ואת הפיסטוקים, כמעט במרווחים שווים ביניהם מבלי להתכוון. ולבסוף, לאחר האפייה גם מוסיף את הסירופ (רק למי שרוצה), שהופך את הכל למעדן חמים ומתוק.

כנאפה אלסראיא, י.ל פרץ 11 חיפה

אלבית ביתק

סיור אוכל בוואדי נינאס. דרור עינב, דרור עינב
הקטייף של פאטמה/דרור עינב, דרור עינב

פאטמה שחאדה, בהכשרתה חובשת ונהגת אמבולנס, קיבלה את המקום כמתנת יום הולדת מבעלה לורנס לפני כשלוש שנים, מכיוון שאהב את בישוליה ומאפיה כל כך, וידע שהיא חולמת על מקום משלה. את כל אורח החיים של משמרות עסוקות ועמוסות שינתה והיום היא מתעסקת בעיקר במגוון מאפים שיוצאים מהטאבון במקום הקטן, היכן שהיא חולקת קיר עם הבית שבו היא ולורנס מתגוררים, לכן קראה למקום אלבית ביתק, בעברית הבית ביתך. היא מוסלמית מפוראדיס ולורנס הוא חצי נוצרי וחצי מוסלמי שגדל בוואדי. היא מכינה פאטייר עבודת יד, מאפה בצק מקמח מלא עם זעתר ושמן זית, עלי גפן ממולאים זהים זה לזה בדיוק מפליא, וקאטייף מסורתי. יש לפעמים גם כרוב ממולא, שושברק, ומועג'נאת, שם כולל לכל משפחת הכיסונים הערבים, לעיתים עם זעתר, לעיתים עם זיתים או עם מילויים אחרים.

אלבית ביתק, יוחנן הקדוש 34 חיפה

מיזם סבתוש

סיור אוכל בוואדי נינאס. דרור עינב, דרור עינב
המון תבשילים טבעוניים/דרור עינב, דרור עינב

סמירה ובנותיה סוהא, סמיא וסנא, והאח סמי שעוזר לפעמים, מחזיקות בדוכן קטן ברחוב הוואדי, בו הן מרוקנות כל מיני ירקות כמו קישואים, חצילונים וארטישוקים בעונה וממלאות אותם במילויים שונים ובאהבה גדולה. סוהא היא טבעונית, אז יש גם מגוון גדול של תבשילים וממולאים טבעוניים. בסירים שהן מניחות על השולחן אפשר למצוא גם תבשיל במיה, תפוח אדמה ממולא בשר, מאפים עם תרד, קובה צמחונית, כרוב ממולא, מג'דרה ומקלובה, הכל עבודת יד מושקעת. בין האחיות (סמיא וסוהא תאומות) מתקיימת תחרות ידידותית לגבי הסירים של מי מתחסלים קודם, כך שגם האווירה מצחיקה וידידותית.

מיזם סבתוש, יוחנן הקדוש 30-32 חיפה

פלאפל ג'ורג'

סיור אוכל בוואדי נינאס. דרור עינב, דרור עינב
פלאפל הזקנים המקורי/דרור עינב, דרור עינב

פלאפל הוא אישיו חיפאי ידוע ולכל חיפאי יש דעה בנושא, רבים מהם יושבים אצל ג'ורג'. ג'ורג' הוא בעצם מקימו של פלאפל הזקנים המקורי, פלאפל חיפאי מיתולוגי שנמצא לא רחוק משם. ג'ורג' פתח את הפלאפל בשנות החמישים וב-1986 קיבל הזדמנות שאי אפשר היה לסרב לה בארצות הברית, מכר את העסק המצליח שלו ונסע. הוא חזר כעבור כמה שנים, עדיין עם התשוקה לעשות פלאפל, ופתח את פלאפל ג'ורג'. קציצות הפלאפל שלו מערבבות בין שתי אסכולות של פלאפל, זה הירוק והעדין, לבין זה הזהוב, הגס, עמוס הכמון, ג'ורג' ממוקם איפה שהוא באמצע בגאונות. מלבד הקציצות, הוא גם מציע מגוון אדיר של רטבים חריפים לפלאפל שלא תמצאו בשום מקום אחר, החל מחציל מוחמץ טחון, דרך רוטב שיפקה, או רוטב שום חמצמץ. חוויה של פלאפל.

פלאפל ג'ורג', יוחנן הקדוש 26 חיפה

חומוס אלשאם

סיור אוכל בוואדי נינאס. דרור עינב, דרור עינב
פאטה חומוס/דרור עינב, דרור עינב

חומוס שנפתח רק לפני שנתיים וקצת, תינוק במונחים של חיפה, אותו הקים סטפן, תושב הוואדי חצי שוויצרי חצי ערבי. לסטפן, שף בהכשרתו הפורמלית והרפתקן קולינרי, יש רעיונות מקוריים על איך להגיש חומוס, כמו למשל מנה של פאטה חומוס, מנה מוכרת במרחב השאמי, לבנון, סוריה ופלשתין, שהיא בעצם ארוחת בוקר מסורתית שכוללת גרגירי חומוס חמים, טחינה, יוגורט עיזים, סלט ירקות ופאטוש, קרעים של פיתה קלוייה. סטפן לקח את המנה ושינה אותה, הכניס קרוטונים במקום פיתות קלויות, שם בצל מטוגן, ועל השולחן מול עיני הסועדים יוצק מעל הכל סמנה, חמאה מזוקקת. מדובר בחומוס עילוי, שאמנם מלבדו בתפריט יש גם מרקים, תבשילים ומאפים, אבל הוא בולט מעל כולם.

חומוס אלשאם, הוואדי 21 חיפה

איטליז אבו שקארה

סיור אוכל בוואדי נינאס. דרור עינב, דרור עינב
פלטות בשרים מרהיבות/דרור עינב, דרור עינב

משפחת אבו שקארה היא אחד מעמודי התווך הקולינריים של השכונה עם חנות ירקות, פלאפל ג'ורג' שגם שייך למשפחה, מסעדת מקסים, מעדניית אבו שקארה, וקונדיטוריית סארו, שגם היא של המשפחה ועסקים נוספים. האיטליז קיים כבר מעל 30 שנה, אבל בחצי השנה האחרונה נעשה שיפוץ מאסיבי במסגרתו הקימו ויטרינה משגעת שנראית כמו חנות נקניקים בספרד או איטליה, עם מלא סוגים של בשרים משומרים ומיובשים וטריים שאיתם מכינים כריכים מושקעים בלחם מחמצת, ופלטות בשרים מרהיבות. מרוואן, הבעלים של המקום, הוא כוכב אינסטגרם בתחום הבשר, שם, עם מעל ל-20 אלף עוקבים, הוא משתף תמונות וסרטונים של בשרים ותהליך הכנתם, לצד לא מעט חגיגות בשרים ואלכוהול מאולתרות שהוא עורך באיטליז, אליו מגיעים המוני חיפאים לקנות בשר טרי הביתה.

אטליז אבו שקארה, ח'ורי 38 חיפה

שווארמה סבאח

סיור אוכל בוואדי נינאס. דרור עינב, דרור עינב
מנת הבית של ניזאר/דרור עינב, דרור עינב

את שווארמה סבאח הקים אביו של ניזאר ב-1987, אבל ניזאר, שכבר מאז שסיים תיכון עובד במקום, לקח את המושכות לידיים ב-2002 ומאז הוא מנהל את המקום. אביו התחיל את הקריירה שלו עם בשר באיטליז המשפחתי, ועם המומחיות הזו הקים את השוארמה כאשר מאז הפתיחה, מדי יום, מכינים שם שיפוד שווארמה ענק ומרשים מבשר עגל וכבש, לצד מגוון סלטים ותוספות תוצרת בית, כמו חומוס גלילי נפלא, חמוצים ביתיים, סלטי כרוב מבריקים בטריותם, חצילים ריחניים, כרובית מוחמצת, בצל בסומק ועוד. מנת הדגל של ניזאד היא נתחי שווארמה מעורבבים בלימון, עמבה ושום, ופרוסות בצל ועגבניה שישבו מתחת לשיפוד השווארמה, גם נשרפו באש וגם ספגו את מיצי הבשר והשומן. לא כדאי לוותר על רוטב שום הלימון ועל חריף הביתי שניזאד מכין בעצמו.

שווארמה סבאח, דרך אלנבי 37 חיפה

הדוכן של זיאד

סיור אוכל בוואדי נינאס. דרור עינב, דרור עינב
תבלינים משובחים/דרור עינב, דרור עינב

ואדי ניסנאס מפורסמת בתבלינים שלה. יש לא מעט חנויות תבלינים והן מציעות מגוון משוגע. החנות של זיאד היא קטנה ומציעה דווקא מבחר מצומצם אבל אי אפשר להתעלם מהאיכות של המוצרים שלו. חוץ מביצים אורגניות שהוא מביא מהמשק המשפחתי, יש גם שמן זית משובח שעושה חבר שלו, דבש מקומי שהוא תענוג לחיך, פירות מהפרדס האישי שלו, תבלינים מיובשים שהוא מייבש בעצמו, חלקם על הגבעול עדיין ולא בצורתם התעשייתית המוכרת כמו מרווה, פרחי סומק או צמח הפיגם. יש גם כדורי לבאנה ביתיים בשמן זית, תערובת זעתר, וגם כמה צמחים רפואיים שיעזרו לכם בכל מיני מיחושים, רק תגידו לזיאד מה יש לכם והוא ידע להפנות אתכם אל הפתרון.

הדוכן של זיאד, בסמטה שמחברת בין רחוב יוחנן הקדוש לרחוב הוואדי

קונדיטוריה עבד אלהאדי

סיור אוכל בוואדי נינאס. דרור עינב, דרור עינב
תילים על תילים של ממתקים/דרור עינב, דרור עינב

אי אפשר לסיים סיור אוכל בלי משהו מתוק. מיד כשתיכנסו לקונדיטורית עבד אלהאדי תהיו המומים מההיצע, תילים על תילים של באקלאוות מכל הסוגים האפשריים ובמבחר אינסופי של צורות. זהו לא רק מחזה מרהיב, הבאקלאוות, שחומות או חיוורות, ירוקות מפיסטוק או חומות מקקאו, מבריקות מסוכר או מנוקדות בשקדים, הן גם טעימות מאוד. יש גם מבחר חלוות מעניינות, ממתקים ערביים מסורתיים, פיצוחים, ומאפים קטנים שישמחו כל אחד.

קונדיטורית עבד אלהאדי, שחאדה 3 חיפה

אפשר לתאם סיורים עם נעמה, בוואדי ניסנאס ובמקומות נוספים בחיפה דרך הבלוג שלה תרבות אכילה, בדף הפייסבוק שלה או בטלפון 052-5929262

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    9
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully