משק עפאים. רעות סהר, רעות סהר
משק עפאים/רעות סהר, רעות סהר

מהערבה ועד בנימינה: הסיפור של משק עפאים

20.1.2020 / 11:56

הדיי עפאים אמנם מעולם לא הציב לעצמו גבולות, אבל גם לא האמין שהוא יכול להתרחק מהערבה יותר מכפי שכבר הרחיק, ובכל זאת, מצא את עצמו בחודש שעבר, 260 קילומטר צפונה משם, מקים בית קפה חדש ומעדניה בבנימינה המנומנמת, שמצידה רק חיכתה שמישהו כמוהו יבוא ויכבוש אותה

seperator

הערבה

בספרו "ערבה" כותב הדיי עפאים שגיבורי ילדותו היו החקלאים, "בשר ודם וזיעה" שהותירו בו רושם עז והשפיעו על הבחירות שביצע בהמשך חייו. את ההשתאות והערצה שחש לחקלאים בצעירותו, תירגם בבגרותו, יחד עם אחיו ינון, להקמת משק לחקלאות בת-קיימא. עפאים הפך בעצמו לגיבור ילדותו. המשק הייחודי שלהם ממוקם במושב עידן בערבה, חבל ארץ שינון, בצעירותו, הפך לביתו, ובעקבותיו התאהב במקום גם הדיי, הצעיר ממנו.

מהרגע שחלמו אותו ועד היום, משק עפאים הוא ביטוי יוצא דופן לעמדה הייחודית שנקטו האחים עפאים בנוגע לחקלאות, עמדה מוסרית, חברתית, אקולוגית ופילוסופית, פואטית ממש, אבל כזו פרקטית שהם מצליחים לקיים מדי יום בתוך עשרות הפרויקטים שהם מתפעלים, גם במשק במושב עידן, וגם בחווה המשפחתית במושב צפרירים שבהרי ירושלים. יש שם ירקות אורגניים הגדלים בשדות בפיקוח מחמיר, לול הנותן תפוקה של ביצים אורגניות, דיר, מחלבה ומגבנה, תמרים, ועוד המון תוצרת ביתית של ריבות, ממרחים, שמן זית, חומץ בן יין, זיתים ודבש, הכל נעשה בטכניקות מסורתיות, בעבודת כפיים, עם המון כבוד לאדמה ולתנובתה.

משק עפאים. רעות סהר, רעות סהר
הבורקאסון המפורסם/רעות סהר, רעות סהר

הדרך לירושלים

ב-2015 החליטו הדיי וינון לפתוח חנות מפעל שתביא את התוצרת הטרייה כל הדרך ממושב עידן בערבה, אל מכבים-רעות, הם רק לא ידעו שבצעד קטן זה הם סוללים לעצמם את הדרך בעולם המסעדנות הישראלי. החנות המצליחה הפכה לבית קפה מבוקש, והחנות שנפתחה אחריה בבית הכרם בירושלים כבר תוכננה עם בית קפה מההתחלה, וכך גם החנות ובית הקפה במיקום היפהפה בבית הנסן בירושלים, שם בין העצים הזקנים בחצר ובין חללי המבנה העתיקים ששימשו בעבר הרחוק בית מצורעים, פוזרו השולחנות והכיסאות במין תצורה אקראית, מה שיוצר אולי את אחד מבתי הקפה המיוחדים בירושלים. בהמשך התלבש משק עפאים על חלל נוסף בבית הנסן, במבנה ששימש בעבר כדיר לגידול עיזים, והקים שם את "הדיר", בר תרבות ואלכוהול בו מתקיימות הופעות ומוגש בו תפריט ברים המרמז על המוצא החקלאי של בעליו אבל אינו מסגיר אותו לגמרי.

משק עפאים. רעות סהר, רעות סהר
שקשוקה לבנה/רעות סהר, רעות סהר

ימי בנימינה

הדיי מעולם לא הציב לעצמו גבולות, אבל גם לא האמין שהוא יכול להתרחק מהערבה יותר מכפי שכבר הרחיק. ובכל זאת, מצא את עצמו בחודש שעבר, 260 קילומטר צפונה משם, מקים בית קפה חדש ומעדניה בבנימינה הרחוקה. המושבה הקטנה והמנומנמת רק חיכתה שמישהו יבוא ויכבוש אותה. מאז שנפתח בית הקפה ברחוב המייסדים בעיר, שולחנותיו עמוסים בתושבי האזור ששיוועו לבית קפה ביתי ונעים, שמגיש אוכל וקפה מצוינים, שהאווירה בו רגועה ומשפחתית. כמו בבית הכרם, בית הנסן, ומכבים-רעות, גם כאן מוגשות לא מעט אלטרנטיבות לארוחת בוקר, המבוססות על ביצים אורגניות מהלול שבצפרירים, ירקות טריים מהערבה, וגבינות תוצרת המשק. יש למשל שלושה סוגים של שקשוקה, לבנה העשויה לאבנה ובצל צלוי, אדומה מפלפלים ועגבניות, וירוקה המורכבת מעלים ועשבי תבלין. יש גם מוזלי מקרם צחור, מוצר ייחודי של המשק שהוא קרם עדין וסמיך שעשוי מיוגורט טרי שהחמצתו הופסקה.

משק עפאים. רעות סהר, רעות סהר
עוגת גבינה/רעות סהר, רעות סהר

בתפריט יש גם עיג'ה או פריטטה לצד מגוון מטבלים וממרחים ולחם כפרי נפלא. גם בבנימינה מגישים את מנת הדגל של משק עפאים, הבורקאסון, בצק קרואסון חמאה מקופל כמו בורקס וממולא בסלט משוואיה וביצה עלומה, או במילוי של מנגולד וכרישה, או בגרסתו המתוקה במילוי תפוחים, קינמון ודבש. יש גם סלטים טריים במיוחד, כריכים עמוסי כל טוב, ומגשי גבינות במבחר משתנה ועל פי תפוקת המחלבה.

התפריט ממשיך עם פשטידות עונתיות, לזניה עם צנוברים ובשמל עיזים, מחבת חמה של דלעת ופטריות, או ירקות שורש בתנור עם לאבנה עיזים. לסיום מתוק יש ברד פודינג מבצק קרואסון, ועוגות ועוגיות שהיו גחמת הקונדיטורים באותו היום. מי שמגיע למקום יוכל כמובן לרכוש גבינות, ביצים, ירקות ושאר ירקות לקחת הביתה, ולא רק ליהנות ממצרכים איכותיים אלא גם לתמוך בחקלאות בר-קיימא אמיתית, כזו שקשה להאמין שעוד מתקיימת.

משק עפאים, המייסדים 6 בנימינה, שעות הפעילות בימים א'-ה' 08:00-21:00, יום ו' 08:00-13:00, 04-6284829

משק עפאים. יעל לאור, יעל לאור
הגבינות של משק עפאים בויטרינה/יעל לאור, יעל לאור
משק עפאים. רעות סהר, רעות סהר
בנימינה חיכת למקום הזה/רעות סהר, רעות סהר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully