אבוקדו. ShutterStock
אבוקדו/ShutterStock

אבוקדו בשל

1.11.2020 / 8:00

אין הרבה דברים מתסכלים כמו לשים את מיטב כספכם על אבוקדו, לחכות שיבשיל, לפתוח אותו ולגלות שפספסתם את המועד. דורון דיאמנט ואורי קפלן, שני יזמים צעירים, בעלי "אבוקדו בשל" מבקשים לשנות בדיוק את זה. מהפכה ירוקה

"אין עוד מוצר בסופר שבן אדם קונה והוא לא יודע מתי הוא יוכל להשתמש בו" מתמצת לי אורי קפלן במשפט אחד את החזון העומד מאחורי "אבוקדו בשל". אם תחשבו על זה - הוא די צודק. קפלן, הצטרף לפני כארבע שנים, לחברו הוותיק דורון דיאמנט למיזם האבוקדו הייחודי הזה, מתוך רצון לתת לצרכנים משהו אחר, אבוקדו שאתם יודעים שאתם קונים אותו ואשכרה יכולים לאכול אותו, עוד באותו יום "בלי לעטוף אותו בנייר עיתון או לנגן לו בחלילית על מנת שיבשיל" מסביר קפלן חצי בצחוק, אבל יש כמובן גם את החצי הרציני.

שורשי מהפכת האבוקדו, שמבקשים היום השניים הללו להביא לצרכן הפשוט, ניטעו ב-2014. לדיאמנט, מושבניק ממשפחה של חקלאים היה חזון, את 700 השקלים האחרונים שנותרו לו בחשבון הבנק הוא החליט להשקיע בארגז אבוקדו, שהבשיל בעצמו. דרך קרובת משפחה הוא הגיע לסושי רחביה הירושלמי, כי מי זקוק יותר לאבוקדו טרי ובשל כל השנה יותר מסושייה?

התגובות היו נלהבות ומהר מאוד הבין דיאמנט שיש לו מוצר מנצח ביד, והחל להתמקצע בזה. "הוא התחיל לחשוב כמו אבוקדו" מספר קפלן, על חברו מימי בית הספר היסודי. "אבוקדו צריך ליפול מהעץ, בין העלים, בטמפרטורה של 20 מעלות, ו-80 אחוזי לחות, והשאיפה הייתה לייצר לאבוקדו סביבה טבעית כזאת, לשחק עם לחות וטמפרטורה, הוא היה הראשון בארץ שעשה את זה".

עוד ועוד מסעדות החלו לפנות אליו, והוא התחיל לחיות את זה, לחקור את זה. "מסעדות הן קבוצת הבקרה הטובה ביותר" מסביר קפלן "אם הבאת למסעדה מוצר לא מספיק טוב, 3 דקות אח"כ כבר תקבל טלפון, זה עזר למוצר להשתפר, עזר לנו להבין יותר טוב מה עובד ומה לא". ככל שהזמן עבר השיטה הפכה למקצועית יותר, והשניים התחילו להבשיל את האבוקדו בצורה תעשיתית ויצירתית יותר, הצליחו לתת לו תוקף (שבוע ימים), להגיע למוצר של אבוקדו נכון, עם ערכים טובים. "היום כשקוטפים אבוקדו בחו"ל בודקים לו כל מיני ערכים כמו שומן וחומר יבש, כאן אף אחד לא מתעסק בזה, זורקים אותו כמו אבנים בבסטות, ולא מסתכלים על טובת הצרכן".

אבוקדו בשל. יעל לאור, יעל לאור
האריזות הממותגות של אבוקדו בשל/יעל לאור, יעל לאור

אחרי שלוש שנים הם הרגישו בשלים עם המוצר, והכניסו אותו לסטופ מרקט, רשת סופרים קטנה, הם שיווקו אותם במארז מאולתר של קופסת טייק אווי של קפה, והתגובות היו מדהימות. "מהר מאוד הבנו את הפוטנציאל, יצאנו עם מיתוג ואריזה מסודרת, נכנסנו למגה, בהמשך לשופרסל, שביקשו שנייצר להם מותג פרטי, היום אנחנו נמצאים גם ביוחננוף, והמטרה היא כל הזמן להתרחב, הרעיון הוא לא להיות בוטיקים, אלא הכי נגישים וזמינים שאפשר".

הם עובדים עם חקלאים שלהם, מאפס, משלב הגידול ועד שלב הקטיף "בסופו של דבר אני רוצה להגיע למצב שהאבוקדו עובר את ההבשלה אצלי, ולא על העץ וזה מה שמייצר את ההבדל, יש לי שליטה על זמן ההבשלה שלו ומתי הוא מגיע ללקוח. אנחנו מנסים כל הזמן להפוך את זה למושלם. תהליך שנעשה לאבוקדו אטינגר שגדל היום על העץ, זה לא אותו תהליך שיעבור אבוקדו אטינגר על העץ בעוד שבוע".

חשוב להדגיש, כי לא מדובר בשוק פשוט להכנס אליו, הביקוש עולה על ההיצע, שוק האבוקדו בישראל מוחזק ע"י התאגידים גרנות וגליל, ואין הרבה מגדלי אבוקדו בישראל "כאן נכנס האתגר להצליח לייצר אלטרנטיבה, למסד מערכת יחסים עם חקלאים שהיא שקופה יותר ואחרת, וסך הכל כנראה שזה עובד".

את מוצר הדגל של אבוקדו בשל, תוכלו לזהות ברשתות השיווק בזכות אריזות קרטון ממותגות בצורה מושכת, "השקנו עכשיו גם מוצר של אבוקדו בשקיות ניילון אבל אנחנו מנסים למצוא לזה פתרון, אני לא חי בשלום עם בזבוז של כ"כ הרבה פלסטיק, אבל מצאנו שאנשים נרתעים מאריזת הקרטון שנראית להם יוקרתית, אפילו אם בפועל מדובר במוצר זול יותר בשורה התחתונה".

מעבר למוצר הדגל, אם יתמזל מזלכם תוכלו למצוא גם אבוקדואים קטנים ונהדרים, ללא גרעין. "לפני שלוש שנים, רשת ענקית באנגליה התחילה לשווק אבוקדו ללא גרעין, ועשתה הרבה רעש. אחרי כמה ימים זה כבר נעלם. זה לא זן מיוחד, זאת תופעת טבע של הפרייה, שהאבוקודו מפסיק להתפתח בשלב מוקדם, והגרעין לא מתפתח, כישלון של הטבע. אין ספק שזה תפס פתאום יותר באזז, כשיש לנו אנחנו משווקים את זה, אבל זה לא משהו מתוכנן ומנוהל".

אבוקדו בשל. יעל לאור, יעל לאור
אבוקדו קטן ללא גרעין/יעל לאור, יעל לאור

מה לגבי שיווק ישיר לצרכנים?

"מצד אחד זה משהו שאתה נורא רוצה, מצד שני קו הפצה של מוצר אחד ייקח את זה עוד פעם למקום יקר, המטרה היא לא להיות פרימיום אלא לשנות את צורת השיווק ברשתות הגדולות. אם אני אעשה הפצה ישירה אני אצטרך להתנות את הלקוח במינימום של 20 קילו, זה לא מה שאני מחפש, אני מחפש שיתופי פעולה, להנגיש הביתה זה יקר ולא משתלם, המקום הנכון זה הרשתות הגדולות, החיסרון הוא שאתה מאבד שליטה על מחיר המוצר".

היום מארזים של חצי קילו אבוקדו בשל נמכרים ברשתות בטווח של בין 10 שקלים ל-16 שקלים. "אנחנו כל הזמן במגמה של לקחת אחריות. מבחינתי ככה אבוקדו צריך להימכר, שהצרכן הפשוט יודע מאיפה הוא הגיע, מתי, מי המגדל, הוא צריך לעבור תהליך מבוקר על מנת שאנשים יוכלו ליהנות ממנו. יש פה מענה לצורך, אבוקדו שמגיע לצרכן הישראלי, שמיש ומוכן לאכילה".

המהפכה לא באה לידי ביטוי רק אצל הצרכן הביתי. ארומה ישראל לדוגמא עברה בזכות המיזם הזה לשימוש באבוקדו טרי, במקום ממרח אבוקדו תעשייתי, בכל סניפיה. "אנחנו מגיעים בעצמנו, מלמדים אותם לפתוח את האבוקדו, לבדוק אותו, משנים הרגל, הם יודעים שהם יקבלו מאיתנו מוצר שאפשר לסמוך עליו. אבוקדו טרי וטעים".

אז מה קורה לא בעונה?
"המוצר זמין כל השנה, ואנחנו משווקים כל השנה בעיקר למסעדות ולסושיות. ביולי-אוגוסט המחירים נורא יקרים, והמוצר, מה לעשות, פחות איכותי, מספטמבר עד יוני אנחנו עובדים בכמויות גדולות, וביולי-אוגוסט בעיקר שומרים על המסעדות".

אבוקדו בשל. יעל לאור, יעל לאור
אבוקדו בשל יוצא לדרך/יעל לאור, יעל לאור

אז מה היעד הבא?

במספר מדינות בחו"ל יודעים למכור אבוקדו טוב, אבל שם זה קל יותר, כי מדובר בעיקר באבוקדו מזן הס, שברגע שהוא מבשיל הקליפה שלו מחליפה צבע והופכת כהה. "בארץ נרתעים מהצבע של ההס, רואים את הקליפה הכהה וחושבים שהוא לא טוב". "אבוקדו בשל" זה למעשה בית האריזה הראשון מסוגו בעולם שמתעסק בזני האבוקדו הירוקים, והשניים כבר פוזלים להתרחבות עתידית לחו"ל.

"כרגע החלום הגדול זה לשנות את השיטה, אם היינו 0 אחוז מהשוק, היום אנחנו 10-15 אחוז מהשוק, אני רוצה להגיע למצב שאנחנו 50-70 אחוז. תוך שש שנים הצלחנו להכנס לכל הרשתות הגדולות, זה קצב התפתחות מטאורי, אנחנו שני מטורפים, שחולמים ורואים קדימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully