קמח הארץ. דרור עינב, דרור עינב
קמח הארץ/דרור עינב, דרור עינב

חשבתם שאין מה לאכול במדבר? תחשבו שוב

27.8.2019 / 13:00

נסענו לטיול בנגב הצפוני ובאזור חבל הבשור ומצאנו כמה עצירות טעימות שהופכות את המקום ליעד קולינרי לכל דבר, וכל זה קורה במרחק שעה קלה מתל אביב

seperator

חבל אשכול הוא קו התפר שבין המדבר הצחיח לאזורים הירוקים והגשומים. זהו מקבץ הישובים הגדול ביותר בנגב הצפוני, כמעט 10,000 תושבים שגרים בחלק שבין גבול ישראל-מצרים בדרום, לרצועת עזה במערב, ועד לאופקים במזרח ולנתיבות בצפון. הישובים מתפרשים על פני שני צדי נחל הבשור ולכן נקרא האזור בעבר חבל הבשור, אבל היום נקרא על שמו של לוי אשכול, ראש הממשלה השלישי של מדינת ישראל. רובם של התושבים באזור הם חלוצי הנגב או צאצאים של חלוצי הנגב, הרבה חקלאים ומגדלים, וכולם - אוהבי הארץ ואוהבי אדם, שילוב שהביא לכך שיש באזור לא מעט מוקדי אירוח וקולינריה. הנה כמה מהמקומות ששווים ביקור, וזה רק על קצה המזלג.

קראווג'ו. דרור עינב, דרור עינב
אמנות הבצק בקראווג'ו/דרור עינב, דרור עינב

קראווג'ו

עדי הרץ בר-נחום ובעלה יובל בר-נחום פתחו את קראווג'ו לפני שנה, מסעדה די גדולה בשולי המושב כוכב מיכאל. היא מורה לאמנות והוא אופה שהתחיל בלאפות לחמניות לילדים לבית הספר אבל מאז כבר השתלם בלא מעט קורסים וסדנאות. המקום נקרא על שם הצייר האיטלקי קראווג'ו, והוא הוקם בהשראת הספר אי-סבירות האהבה, רומן שבו משתלב עולם האומנות בעולם האוכל.

התפריט של קראווג'ו מבוסס בעיקר על כישורי האפייה של יובל ויד האמנית של עדי שאחראית על הצילחות, עם מנות כמו ארוחת בוקר שמוגשת בצלחת דמוית פלטת צבעים, לצד פוקצ'ה ומאפי בוקר נוספים (52 שקלים). יש גם שקשוקה על פוקצ'ה (54 שקלים), סלטים כמו משוואיה של עגבניה, בצל ופלפל חריף צלויים ומתובלים (34 שקלים), ובעיקר הרבה פיצות ופסטות תוצרת בית (41-54 שקלים), וקטגוריה שלמה של מנות עיקריות בשריות כמו המבורגר בלחמניה שנאפית במקום (42 שקלים), כריך אנטריקוט עם איולי חרדל וצ'יפס (54 שקלים) ועוד. תוכלו למצוא במקום קולקצייה נפלאה של לחמים לקנות הביתה. בקראווג'ו משתמשים בשמן זית שמגיע אליהם מהשכן בילינסקי, בפירות ממשק ספוטה הסמוך, ובקמח מ"קמח הארץ" שגם נמצא לא רחוק משם, כך שהאוכל במקום הוא הכי מקומי שיש.

קראווג'ו, רחוב הדקל, מושב כוכב מיכאל, מתחם שוק המעצבים (צמוד ליופי כפרי), 077-7295822, שעות הפעילות בימים ב'-ה' 12:00-21:00, יום ו' 09:00-15:00, יום ש' 12:00-16:00

עוד בוואלה! אוכל

שלוש ארוחות שעשו לנו את השבוע

לכתבה המלאה
קמח הארץ. דרור עינב, דרור עינב
הלחם של רויטל אלקין בקמח הארץ/דרור עינב, דרור עינב

קמח הארץ

תחנת הקמח הזו בכוכב מיכאל היא פרויקט משפחתי שהקים אמנון ברזין, שלפני עשור התחיל לייצר קמח בעצמו מתוך מחשבה שאין מספיק קמח איכותי בארץ. היום המקום הוא לא רק תחנת קמח ממנה קונות קמח מיטב המסעדות והמאפיות בארץ אלא מתחם שלם שבו מתקיימות סדנאות אפייה מקצועיות בנושאים שונים כמו לחמי מחמצת או מאפי שמרים, וסדנאות התנסות מהנות באפייה או ימי גיבוש סביב קמח וסביב בצק, בסופם גם בדרך כלל מתקיימת ארוחה עמוסת מאפים וממרחים פרי ידיה של רויטל אלקין, השף בולונז'ר של המקום, שלה לא מעט כישורים נוספים במטבח מלבד בצק. זה גם מרכז ידע אליו מגיעים כל מיני אופים ומאפיות מכל הארץ לערוך ניסיונות, לבדוק קמחים שונים וליצור דברים חדשים. התחנה, שבה טוחנים בעזרת אבן ריחיים, מתמקדת בשני סוגים של קמחים, הסוג הראשון אלה הם קמחים שנטחנים במקום, עם התמקדות בזנים עתיקים של חיטה כמו איינקורן וקמוט, וגם קמח שיפון וכוסמין, והסוג השני הוא קמחים מיובאים מאיטליה, גרמניה וצרפת המתאימים לתחומים ספציפיים באפייה.

קמח הארץ, מושב כוכב מיכאל, בתיאום מראש בטלפון 077-7295796

גילו לי. דרור עינב, דרור עינב
האוכל האופטימי של גלית בגילו-לי/דרור עינב, דרור עינב

גילו-לי

גלית בשארין פתחה לפני חצי שנה את גילו-לי, בית קפה קטן עם אוריינטציה חברתית-קהילתית. בעבר היתה לה מאפייה מצליחה, וכשבנה גיל חלה במחלת הסרטן היא נאצלה לסגור את המקום ולהתמקד במשפחתה. זמן קצר לאחר שנפטר היא החליטה, בעזרת הרבה קריאות מחבריה ומשפחתה, לפתוח מקום קטן על שמו של בנה ולהפגין מכישורי האפייה שלה. בגילו-לי מגישה גלית ארוחות בוקר, כריכים, סלטים, וגם פסטות וקישים, הכל עבודת יד, והכל מבוסס על הלחמים והבצקים המצוינים שלה. בנוסף, יש בגילו-לי גם תפריט פנקייקים משגע.

מתוך הוקרת תודה לקהילה שבה היא חיה יצרה גלית קונספט של "מנה במתנה", תיבת כרטיסים באמצעותה אפשר להשאיר מנה במתנה לכל מי שתרצו, לאורחים מזדמנים במסעדה ולאדם מוכר שאתם יודעים שיגיע, מין סוג של Pay it forward גרסת הנגב הצפוני. המקום מעוצב בוורוד וסגול, עם הרבה ציורים, פרחים ופרפרים ובאופן כללי משדר הרבה שמחה ואופטימיות.

גילו לי, גוש צוחר מ.א. אשכול, 077-7295863, שעות הפעילות בימים ב'-ה' 09:00-20:00, יום ו' 9:00-14:00

Meating point 102. דרור עינב, דרור עינב
מנות הבשר של Meating point 102/דרור עינב, דרור עינב

Meating point 102

מיט-מרקט, האטליז התל אביב שרובנו מכירים את מסעדת הבית שלו M25, הקים פעם סניף דרומי בשדרות אבל מאז יצא מהפרויקט והשאיר אותו בידיים של אנשים מקומיים תחת השם Blue Cow. את הבשר האיכותי שלהם אפשר למצוא בכל מיני מסעדות באזור, וגם ב-Meating Point 102, מיזם קולינרי אישי של נמרוד רוגל, שעבר לדרום אחרי שנים של עבודה במטבחים נחשבים בירושלים כמו מונא ומחניודה.

הפרויקט של רוגל הוא לא קונבנציונלי. הוא לקח כבאית צה"לית ישנה ושיפץ אותה, הוא העמיד אותה בכניסה למושב קלחים היכן שהוא מתגורר והביא את אסף גרופר, מומחה טאבונים שלראשונה התבקש לסייע בבניית טאבון בתוך משאית. התוצאה היא מסעדה פתוחה שמגישה תפריט בשרי קטן ומשובח עם מנות כמו לחמעג'ון טלה, כריך אסאדו מפורק, שקשוקה מרגז, סנדביץ שייטל, וגם מנה נהדרת של אסאדו מפורק בתוך דלעת ערמונים. כל המנות נאפות בטאבון, ואחת לשבוע, בימי חמישי גם מדליק רוגל את המעשנה שהביא במיוחד מטקסס ומוציא משם לא מעט מנות בשר מעושנות. לכבאית יש רחבת דשא ענקית ומוצלת שהילדים יכולים להתרוצץ בה, וגם מדורה בשעות הערב. חוויה קולינרית לכל המשפחה.

מיטינג פוינט 102, מושב קלחים, 077-7295800, שעות הפעילות בימים ג'-ה- בשעות 15:00-21:00, ימי ו' 10:00-16:00

מחלבת בארי. דרור עינב, דרור עינב
הגבינות של מחלבת בארי/דרור עינב, דרור עינב

מחלבת בארי

המוצרים הנמכרים ביותר בכלבו של קיבוץ בארי הם מוצרי המחלבה של הקיבוץ. את המחלבה הקים דגן פלג, תושב הקיבוץ, לפני למעלה מ-20 שנה במהלכם ייצרה המחלבה גבינות מחלב בקר מהפרות של הקיבוץ בתפיסת עולם של פארם טו טייבל, רק במקרה הזה מדובר פשוטו כמשמעו ב-100 מטרים שמפרידים בין הרפת לבין המחלבה. הגבינות נקראות על שם נחלים באזור מתוך אהבת הארץ וגאוות המקום, גבינת גאודה גררית על שם נחלל גרר, גבינה בסגנון מנצג'ו שנקראית סחף, גבינה כחולה שנקראת בשור וגם גבינה אלפינית שמכונה גבינת מדבר מכיוון שהטכניקה אמנם מבוססת על גבינת גרוייר אלפינית, אבל הטעמים הם מדבריים, מהפרות של בארי, ומושפעים מזג האוויר בנגב הצפוני. חלק מהגבינות זכו בפרסים נחשבים בתחרויות בחו"ל. את הגבינות אפשר לרכוש בדוכן הגבינות במרכז הקניות הקטנטן בכניסה לקיבוץ בארי.

מחלבת בארי, מזנון לה מדווש בכניסה לקיבוץ, 077-7295716, שעות הפעילות בימים ב'-ה' 9:00-18:00, ו'-ש' 7:00-14:00, או לתיאום עם המחלבה 077-7295767

יקב גלאי. דרור עינב, דרור עינב
ענבי קברנה סוביניון של יקב גלאי/דרור עינב, דרור עינב

יקב גלאי

סיגלית ואסף גלאי הקימו את יקב הבוטיק המשפחתי שלהם בשנת 2002, במשק במושב ניר-עקיבא. זהו יקב קטן שלו כרם של 10 דונם בנחלה ליד בית משפחת גלאי. אסף, שמתפקד כיינן וכחקלאי ולוקח על עצמו כל תפקיד אחד ביקב, נטע את הכרם בשנת 2000 ומייצר מדי שנה רק אלפים בודדים של בקבוקים ורק מענבים שהוא מגדל בעצמו, תחת פיקוח הדוק על כל השלבים ובמגע אישי מלא, החל מהטיפול בגפנים, דרך בציר ידני ועד שלב הביקבוק. סיגלית ואסף הם מארחים מחוננים, אסף להוט לספר את כל הידע שהצטבר אצלו בשני העשורים האחרונים בנוגע ליין, והיינות שלהם, שחלקם זכו בפרסים, מעודנים ומאפיינים במובהק את הטרואר של אדמת הלס של הנגב הצפוני.

יקב גלאי, מושב ניר-עקיבא, ביקורים בתאום מראש בלבד בטלפון 077-7295876

משק בילנסקי. דרור עינב, דרור עינב
הריבות של הדס במשק בילנסקי/דרור עינב, דרור עינב

משק בילנסקי

מ-70 חקלאים שהיו במושב כוכב מיכאל לפני חמישים שנה נשארו רק חמישה, אחד מהם הוא זוהר בילנסקי. זוהר, בעזרתו של אביו בן ה-88 שעדיין עובד איתו בשדות ובפרדסים, מכין שמן זית וזיתים מזנים כמו פישולן, ברנע, סורי, פיקואל וקיריאנטי. מלבד כרם הזיתים הענק שלהם, הם גם מגדלים תפוזים, רימונים, נקטרינות, אפרסקים, מישמשים, תאנים, סברס ופקאנים, מהם מכינה הדס אשתו של זוהר מיני ריבות ומטעמים, שנמכרים כולם מביתם שבמושב, לצד דבש ומארזי מתנה שהדס מקשטת בכשרון רב. לאחרונה הוסיפו מוצר חדש- מיצים סחוטים נפלאים מתפוזים, רימונים וסברס.

משק בילנסקי, הזית 53 מושב כוכב מיכאל, לתיאום הגעה והזמנות 077-7295781

סינס, Sins. דרור עינב, דרור עינב
פירות ים ובשר במסעדת Sins/דרור עינב, דרור עינב

סינס

בתחנות דלק בדרך כלל נהוג למצוא שיפודיות או מסעדות דרכים פשוטות, אבל מסעדת סינס היא לא השיפודיה הטריוויאלית שתמצאו בתחנת דלק באמצע המדבר. זולי ג'י היה השף של ג'וצה בתל אביב, וכשעבר להתגורר בדרום לקח החלטה אמיצה לפתוח דיינר של פירות ים ובשר בכניסה למושב גבים, לא רחוק משדרות ובאזור שבו יש הרבה דתיים, ולכן גם נקראה המסעדה בהומור Sins (חטאים). יחד עם השותף שלו אלכס סמצ'נקו בנה תפריט שבו יש לא מעט מנות המבוססות על פירות ים כמו שרימפס, קלאמרי, סרטנים וסקאלופס, לצד מנות בשר כמו סטייקים, המבורגרים, קבב טלה, וגם מנות משולבות של סטייק עם שרימפס עליו, או סקאלופס. יש גם פסטות וסלטים, וכמה מנות ראשונות לפתוח איתן את הארוחה, ויש בר אלכוהולי מלא. פטה מורגנה ממש.

סינס, בכניסה לישוב גבים, 077-7295749, שעות הפעילות בימים ב'-שבת החל מ-12:30 ועד אחרון הלקוחות, יום א' סגור

מחלבת צאלה. מיטל סטרז,
גבינות כבשים במחלבת צאלה/מיטל סטרז

מחלבת צאלה

מחלבת צאלה שוכנת בחוות הבודדים "משק צאן", בחבל אשכול שבנגב המערבי. החווה הוקמה ב-1967 על ידי הוריה של צאלה והיא אחת מהחוות הוותיקות שהוקמו בארץ. צאלה החליטה להמשיך את מורשתם של הוריה וכבת ממשיכה במשק, בשנת 2008 הקימה במקום מחלבה ומרכז מבקרים, זאת לאחר שנים של למידה והתנסות בתחום ועם חזון להפוך למרכז קולינרי תיירותי בצפון הנגב. הגבינות מיוצרות על בסיס חלב כבשים בתהליך ייצור מסורתי וכמעט ללא מיכון. אפשר להזמין אצל צאלה סלי פיקניק הכוללים גבינות, ירקות ולחמים, וגם לבוא להתארח בבית הקפה של המחלבה שפועל מדי יום שישי, או לרכוש גבינות בחנות המחלבה.

מחלבת צאלה, 077-7295712, שעות פעילות החנות כל יום מ-09:00-16:00, מרכז המבקרים בתיאום מראש, ימי שישי פתוח לקהל הרחב במתכונת בית קפה ובשבת סגור

סיור קולינרי בנגב הצפוני. דרור עינב, דרור עינב
אנשי הנגב הצפוני, מלמעלה בכיוון השעון: רויטל אלקין בקמח הארץ, זוהר והדס בילנסקי, דגן ודרור בדוכן הגבינות של בארי, נמרוד רוגל בכבאית שבנה, אסף וסיגלית גלאי ביקב שלהם, גלית בשארין בגילו-לי/דרור עינב, דרור עינב

ועוד כמה מקומות מעניינים

שביל הסלט

שביל הסלט היא חווה חקלאית לימודית שמעלה על נס את יבולי חבל הבשור. המקום מציע סיור חוויתי חינוכי במהלכו לומדים על הירקות השונים וקוטפים הישר מהשתיל לפה. הסיור עובר בחממת עגבניות, בחממת תות ביולוגי תלוי, בשדה תפוחי אדמה, בחלקת גזר וגם במבוך עשוי מפסיפלורה, הכל לצד הסברים, טעימות, חידונים והפעלות (50 שקלים למשתתף).

שביל הסלט, מושב תלמי יוסף, 077-7295702, בימי שבת, בתאום מראש בלבד, קבוצות יכולת לתאם בכל ימות השבוע.

הנגרייה

לאחר כ-15 שנות נגרות החליט חגי להגשים חלום ולהתמקד באירוח. במו ידיו עיצב ובנה מקום צבעוני, עטוף בעץ עם חלונות גדולים הפונים אל חממות המושב, מקום שהיום נקרא מסעדת הנגרייה, אותה הוא מנהל יחד עם אשתו קרן. בתפריט מנות בסגנון איטלקי ביתי המוגשות באווירה ביתית נעימה ועושות כבוד לתוצרת חבל הבשור המגיעה מחקלאי האזור.

הנגרייה, מושב דקל משק 26 ,077-7295860, שעות הפעילות בימים ג', ד', ה' ושבת 12:00-22:30 וביום ו' 10:00-16:00

מידס

בקיבוץ ברור חיל המוכר בעיקר בזכות הסמבה המתנגנת בו בימי המונדיאל העליזים, גרים בני הזוג נתן ופרלה גלקוביץ, הוא ברזילאי והיא ארגנטינאית, שהחליטו יחד להקים כאן "רסטורנטי ברזיליירו", מסעדת בשר באווירה ברזילאית לוהטת כשברקע מתנגנים שירי בוסה נובה ועל השולחנות מוגשים נתחי בשר ומנות מהמטבח הברזילאי מול הנוף הירוק של הקיבוץ.

מידס, קיבוץ ברור חיל, 077-7295711, שעות הפעילות בימים ג' עד ו' 23:00-18:00, שבת 12:00-23:00

גילו לי. דרור עינב, דרור עינב
העוגות של גלית בבבית הקפה גילו לי/דרור עינב, דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully