מטבח של צה"ל. דובר צה"ל
מטבח של צה"ל/דובר צה"ל

אשר על המשמרת

עודכן לאחרונה: 5.9.2021 / 15:07

ימי השניצלים האחידים (והכתומים) עברו ברובם מהעולם. עכשיו הגיע הזמן לפנק, ולנסות להזכיר לחיילים את הבית

הביס הכי טעים שאכלתי במהלך השירות הצבאי שלי (תאריך גיוס: לא עניינכם. תאריך שחרור: וואוו, אני לא מאמין שאני כל כל זקן) היה עשוי משני מרכיבים בלבד. זה לא היה טריק ויראלי שפשט בטיקטוק ואיפשר לטבח במוצב להעלות הילוך. לא הייתה אז ויראליות מחוץ למרפאות, וסביר להניח שההורים של היזמים שהרימו את טיקטוק עדיין לא נולדו. אבל כן, שני מרכיבים, וביס מושלם.

לעמוד האינסטגרם הטעים של וואלה! אוכל

באותם ימים (שוב, לא עניינכם) השיא הקולינרי במסלול שלי היה קערת פלסטיק תכולה, שבתוכה ערימת קורנפלקס פשוט שבפשוטים, עם שוקולד (כן, בואו נקרא לו "שוקולד" ולא נסתבך בתביעות עם הפרקליטות הצבאית) מומס. התוצאה של שני אלה הייתה מעין רייס-קריספיס שכאלה, או תשתית לסמורס, או סתם חטא מתוק מדי בימים שהמתיקות לא כיכבה בהם.

זה היה ביס אדיר. עובדה שאני זוכר. והוא בלט גם בגלל היעדר התחרות. כל השאר, כאמור ובאופן די שגרתי אז, היה שניצלים של יום שישי בצבע כתום זרחני, תועפות של דייסת בוקר במרקם שצעק לכרמלה מנשה ומנות קרב.

בגלל זה בדיוק הלכתי לברר בחשש מה הולכים לאכול חיילי צה"ל בערב ראש השנה. ספוילר: לא יהיה שם קורנפלקס עם שוקולד מומס, אבל גם לא כתום זרחני.

בסיס סיירים

בסיס סיירים, ארוחת ראש השנה של צה"ל. דובר צה"ל
רס"ב מקלדה נערך לחג בבסיס סיירים/דובר צה"ל

מי משרת בבסיס?

בסיס ההדרכה של חיל הגנת הגבולות מכשיר את לוחמי האיסוף הקרבי, לוחמי חי"ר גבולות ובשטחו מתקיימים גם קורס מדריכות איסוף קרבי, קורס תצפיתניות ובקא"סיות (בקרית איסוף יבשתית) ומסלולי הפיקוד והקצונה בחיל.

כמה אנשים יאכלו את ארוחת החג בבסיס?

שתי פלוגות (כ-200 חיילים וחיילות) עתידות לערוך את ארוחת ערב ראש השנה בבסיס, בהובלת שף ומנהל המטבח, רב-סמל בכיר יריב מקלדה.

10 דקות, ואתם מסודרים

תבנית חגיגית של טלה לראש השנה

לכתבה המלאה

ומה אוכלים בערב החג?

התפריט העשיר יכלול, בין היתר, מאכלי חג כמו רימון, דגים ותפוח בדבש. מנת השף המיוחדת שתוגש היא כנאפה במילוי בשר מפורק, ברוטב טחינה, סילאן ודבש.

בא"ח צנחנים

בא"ח צנחנים, ארוחת ראש השנה של צה"ל. דובר צה"ל
רס"ל בכר נערך לחג בבא"ח צנחנים/דובר צה"ל

מי משרת בבסיס?

בסיס האימונים של החטיבה האדומה הוא גם המקום שבו נערכות ההכשרות, ההדרכות ואימוני הצנחנים והמערך המוצנח, לרבות טירונות ואימון מתקדם (כשמונה חודשים מתאריך הגיוס). הבסיס שוכן באזור שומריה וקרוי על שם רב-אלוף רפאל איתן.

כמה אנשים יאכלו את ארוחת החג בבסיס?

בראש השנה עתידים להסתער על האוכל בבא"ח 500 חיילים טירונים.

מה אוכלים בערב החג?

ארוחת החג מעשה ידיו של רב-סמל בר בכר תכלול מאכלי ברכות ומנות פתיחה, דגים וירקות ופחמימות כמו תפוחי אדמה ואורז. בנוסף, יוגשו מנות פרגית ובשר, ועשרה סוגי סלטים. לקינוח, יוגשו פירות וקינוחים אישיים.

מחנה שבטה

מחנה שבטה, ארוחת ראש השנה של צה"ל. דובר צה"ל
רס"מ אולברג נערךלחג במחנה שבטה/דובר צה"ל

מי משרת בבסיס?

בית הספר לתותחנות ולסיוע אש ביבשה הוא המחנה שבו מתקיימות כל הכשרות חיל התותחנים, לרבות טירונות, קורס מפקדים והשלמה חילית של החיל לאחר קורס הקצינים. בשבטה מתקיימות במקביל הכשרות הפעלת אש ללוחמים ולקצינים מכל זרוע היבשה.

המחנה נמצא בנגב המזרחי ליד תל שבטה, כחלק מחזון ההתיישבות הציונית באזור.

כמה אנשים יאכלו את ארוחת החג בבסיס?

כ-250 חיילים מהבסיס צפויים להשתתף בארוחת החג, שיוביל רב-סמל מתקדם אורן אולברג, אחראי מחלקת בישול במטבח שבטה שמשרת במקום כבר 27 שנים.

מה אוכלים בערב החג?

המשרתים יהנו מבופה מפנק שיכלול, בין היתר, סטייק פרגית על האש, דג אפוי, אורז לבן עם צימוקים ושקדים, וגם קינוחי כוסות אישיים.

בא"ח כפיר

בא"ח כפיר , ארוחת ראש השנה של צה"ל. דובר צה"ל
רנ"ג הוכברג נערך לחג בבא"ח כפיר/דובר צה"ל

מי משרת בבסיס?

חיילי החטיבה על חמש פלוגותיה מתחילים את מסעם בסיס האימונים שממוקם בבקעת הירדן, ומשמש אותה כבר 16 שנים. הם עוברים שם ארבעה חודשי טירונות וחודשיים נוספים של הכשרה מתקדמת, ובסיומה הם עולים לגדוד.

מלבד הטירונים, משרתים פה - כמו בכל בא"ח - גם תומכי לחימה כגון מדריכות חי"ר, סגל משא"ן ורפואה, טבחים, נהגים ומפקדים.

כמה אנשים יחגגו את החג בבסיס?

כ-500 חיילים צפויים להשתתף בארוחת החג, בהובלת רב-נגד אמיר הוכברג, מנהל המטבח שמשרת בבסיס חמש שנים.

מה אוכלים בערב החג?

במהלך הארוחה יוגשו סלטים כמו חומו סעם פטריות, מנות ראשונות, ועיקריות דוגמת אורז מאודה עם קארי וסטייק בקר.

חיילי אגוז אוכלים סופגניות במהלך אימון, דצמבר 2007. GettyImages
השאיפה: יותר בית. חיילים אוכלים סופגניות במהלך אימון, דצמבר 2007/GettyImages

"בצבא יש מעל 300 מטבחים והמון קציני מזון", סיפר רב-נגד אדיר לוגסי, מפקד תחום ההכשרה הקולינרית של צה"ל, "אנחנו עושים דיונים ושיחות, ובסוף מתיישרים על איזשהו קו. המטרה העיקרית היא שכל החיילים שלנו, בכל בסיס, מוצב או מפקדה, ירגישו בבית ויאכלו טוב".

לוגסי, שאפשר לכנותו בפשטות "המאסטר-שף של צה"ל", הסביר כי היערכות מרכז המזון הצבאי כוללת "הצעה" לתפריט, אך לא מעבר לזה. "בכל מטבח שתיכנס תראה את אותו תנור ואותו שולחן, אבל כל שף רוצה להביא לידי ביטוי את הכישורים שלו ולבנות את התפריט שלו. יש מנהלי מטבח מצוינים, שלוקחים את זה מאוד גבוה".

אדיר לוגסי, מפקד תחום ההכשרה הקולינרית של צה"ל. דובר צה"ל
"הכול זה מהבית". לוגסי/דובר צה"ל

לוגסי התגייס ב-1994 כטבח באוגדת עזה ("עשיתי קצת צרות עד שקיבלתי מה שרציתי"), האכיל לוחמים באזור כרם שלום ועבר מהר מאוד לנהל מטבחים. כיום הוא משרת בבית הספר ללוגיסטיקה בעיר הבה"דים, אך מבלה לא מעט זמן גם בבית ספר רימונים בטבריה, שם הוא מעביר הכשרות לנגדי מטבח צה"ליים.

"הכול זה מהבית של אמא ומהילדות. גדלתי בבית מרוקאי שכל הזמן מבשלים בו", תיאר, "אבל בתחילת הדרך עבדנו במטבחים מיושנים שהפריעו לנו להביא את היכולות. היום יש בצבא מטבחים שהם יותר מקצועיים מהרבה מאוד בתי מלון שעברתי בהם. לא בכל מקום אנחנו טובים או מצוינים, אבל אנחנו עובדים על זה, וכמו שהשתדרגנו מלוף לבקר, כך נשתדרג גם פה".

את ראש השנה הוא צפוי לעשות עם משפחתו באילת, אבל ערב החג שאותו העביר בבסיס לפני שנתיים עדיין זכור לו לטובה. "הבאתי את המשפחה ואת הילדים והייתה הרגשה טובה מסביב, תחושה אמיתית של חג", שיחזר, "כמוני יש המון מנהלי מטבח, שמשתדלים ביומיום ומשתדלים אפילו יותר בחג, עושים הכול כדי שלחייל תהיה הרגשה טובה, כמעט כמו בבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully