פסטיבל יפן. ShutterStock, ShutterStock
פסטיבל יפן/ShutterStock, ShutterStock

פסטיבל יפן בתל אביב

21.8.2019 / 11:40

חולמים לטוס לארץ השמש העולה? עד שזה יקרה תסתפקו בלהגיע לפסטיבל יפן שיתקיים בתל אביב בסוף השבוע הקרוב וחוץ מאוריגמי ואייקידו, תוכלו לטעום שם המון מאכלים יפניים ואם תרצו גם ילמדו אתכם איך להכין אותם

בשנים האחרונות נדמה כאילו המרחק בין יפן לישראל מתקצר. הישראלים גילו את יפן, וזה קרה בעיקר דרך האוכל. זה התחיל כמובן עם מהפכת הסושי, אם בשנים הראשונות בהן הסושי הפציע בישראל ניתן היה למצוא סושי רק בתל אביב, היום הוא קיים כבר בכל עיר בארץ. אבל לא מדובר רק על סושי, בשנים האחרונות אנחנו נחשפים ליותר ויותר מנות מהמטבח היפני המסורתי, חלקן כבר הפכו לשגורות בכל פה כמו ראמן או ירקות בטמפורה, אבל גם מנות פחות מוכרות נכנסות לנו לאט לאט ללקסיקון, כמו טונקאצו- "השניצל" היפני, שהוא נתח של בשר או עוף מצופה פירורי לחם ומטוגן, או יאקיטורי, השיפודים היפנים שעולים על גריל פחמים. יותר ויותר ישראלים גם מבקרים ביפן בשנים האחרונות וחוזרים עם סטנדרטים חדשים לגמרי בנוגע לאוכל היפני, כאלה שבהרבה מקרים אין לנו בישראל, אבל עם הרבה ידע חדש והבנה בנוגע לתרבות הזו הרחוקה כל כך מאיתנו.

בועז צאירי הוא אחד משגרירי יפן כאן בישראל, הוא שף שהוא גם חוקר אקדמיה, מוותיקי המטבח היפני בארץ. הוא הקים את מסעדת סאקורה בשנות ה-90, המסעדה היפנית המפורסמת מירושלים, והיה מהראשונים שהביאו את הסושי לארץ כשעוד לא ידעו כאן מה זה. בסוף השבוע הקרוב משתתף צאירי בפסטיבל שלם המוקדש ליפן ולתרבות היפנית בבית ציוני אמריקה בתל אביב אותו יזמה ומפיקה נעמה אליהו, מי שהקימה את שוק אוכל עולם שזכה להצלחה גדולה. במסגרת הפסטיבל יתקיימו מופעים של מוזיקה, אומניות לחימה יפניות, ריקודים יפניים מסורתיים, סדנאות יצירה של אוריגמי וסידורי פרחים יפניים למשל, והכי חשוב, סדנאות בישול ודוכני אוכל יפניים. הנה מדריך קצר לכמה מהשיאים הקולינריים שבפסטיבל, שהם הבסיס הגסטרונומי של יפן.

פסטיבל יפן. ShutterStock, ShutterStock
טונקאצו, השניצל היפני/ShutterStock, ShutterStock

טקס תה יפני

טקס התה היפני הוא מסורת ארוכת שנים, זה אירוע אומנותי אסתטי שבו הכנת התה והגשתו נעשים על פי רצף כללים נוקשים וקפדניים ותנועות קבועות שמביאים לידי ביטוי עקרונות כמו הרמוניה, כבוד, טוהר ושלווה. היפנים נוהגים להשתמש במאצ'ה, תה ירוק יפני הטחון לאבקה. במהלך הטקס מקציפים את האבקה במים עם מקצף במבוק מסורתי, מחממים את המים ומוסיפים את אבקת התה. לצד שתיית התה אוכלים עוגייה יפנית בצורה מדויקת ביותר. את התה מגישים בספלי קרמיקה מיוחדים. את הטקס תעביר מיהו קטאוקה ארליך, אמנית קרמיקה יפנית היוצרת כלים לטקס תה יפני. מיהו למדה את אמנות טקס התה באוניברסיטה לאומנויות בקיוטו, ובמסגרת לימודיה גם למדה את אמנות הקרמיקה היפנית המסורתית.

סדנת גיוזה

גיוזה היא אחד המאכלים הכי אייקוניים מהמטבח היפני. מדובר בכופתאות שממולאות בדרך כלל בבשר לבן או עוף וירקות, ומטוגנות במחבת כך שנוצר שילוב של מרקמים- רך וקריספי, ושילוב מאוזן של טעמים כמו שרק יפנים יודעים. לכופתאות הממולאות האלה יש תורה שלמה החל משלב הבצק, וכלה במילוי, טכניקות הקיפול, הטיגון, הרוטב אופן ההגשה. את הסדנה תעביר יוקה-סאן, אשר מתגוררת 6 שנים בישראל והגעגועים למטבח היפני הובילו אותה לפתוח את "Yuka's Kitchen", חלל פרטי בכפר סבא לסדנאות וארוחות יפניות פרטיות, וגם פעם בשבוע אפשר להזמין ממנה אוכל הביתה עם מנות כמו ראמן, אודון וגיוזה.

עוד בוואלה! אוכל

עם הראמן בא התאבון: מסעדה יפנית חדשה לבעלי המן טן טן

לכתבה המלאה
פסטיבל יפן. ShutterStock, ShutterStock
גיוזה, שילוב מרקמים וטעמים/ShutterStock, ShutterStock

סדנת קינוחים יפנים

הקינוחים היפנים המסורתיים מתאפיינים במתיקות עדינה. מי שביקר ביפן או עתיד לעשות זאת בהמשך, ימצא את הקינוחים הללו לרוב בשווקים של אוכל רחוב או בדוכנים הסמוכים למקדשים ברחבי המדינה. בסדנה יתמקדו בשני קינוחים מסורתיים, דייפוקו ודנגו. הראשון הוא קינוח העשוי מעוגת אורז דביקה במיוחד, שמוכרת בשם מוצ'י, אותה ממלאים בממרח אנקו- ממרח שעועית מתוקה. ודנגו הם כדורי קמח אורז דביקים ומשופדים על מקל שנצלים בגריל מעושן או מבושלים במים ולסיום הם מקבלים גלייז של סויה מתוקה. את סדנת הקינוחים תעביר קיו אוקאדה שנולדה בטוקיו והגיעה לישראל בשנות העשרים לחייה במסגרת טיוליה בעולם והחליטה להשתקע כאן עם ילדיה. כבר 20 שנה שאוקאדה עוסקת בתחום הקולינריה, החל מסושי ועד לקונדיטוריה יפנית.

סדנת איטריות אודון

אם תשאלו את השף בועז צאירי הוא יאמר ש"אטריית האודון היא המלכה של האטריות היפניות". היא בשרנית, חלקלקה ויכולה להיות מוגשת גם כמנה חמה וגם כמנה קרה. מבחינת הכנה, היא גם האטרייה הקלה ביותר להכנה ואפילו טבעונית: מכילה רק קמח, מים ומלח, אבל דורשת הרבה עבודה ותשומת לב. במהלך הסדנא ילמדו המשתתפים כיצד להכין את האיטריות מרמת הכנת הבצק על פי כל הכללים הנוקשים ובנוסף, יכינו גם מנת אודון קרה העונה לשם זרו-אודון: מנה קיצית שאוכלים ביפן בשתי קערות נפרדות: האודון באחת, וציר המרק הקר בשנייה.

פסטיבל יפן. ShutterStock, ShutterStock
גלידה עטופה בבצק אורז- מוצ'י/ShutterStock, ShutterStock

דוכני טעימות

בפסטיבל תוכלו למצוא דוכני מזון יפניים מסקרנים שם תויתקלו בכמה מאכלים יפנים שלא תמצאו כמעט בשום מקום אחר. למשל, אוקונומיאקי, אחת ממנות הרחוב הנפוצות ביפן, זו מעין חביתה המשלבת ירקות ואטריות. יהיה למשל גם גיודון- תבשיל בקר ובצל מבושל ביין יפני ומוגש על קערת אורז עגול, ויש לו גם גרסה טבעונית על בסיס טופו שנקראית טופו דון. יהיו גם לחמניות מאודות בסגנון יפני עם עוף או עם ירקות, וגם היאשי צ'וקה- איטריות ראמן קרות מוגשות עם ירקות ברוטב סויה חמצמץ, או דוריאקי, מין כריך עשוי מפנקייק יפני במילוי שעועית אזוקי.

הקינוחים היפנים גם הם יזכו לדוכן משלהם (מלבד הסדנאות שהזכרנו למעלה), אז יהיו כמובן מוצ'י - כדורי גלידה בטעמים מיוחדים כמו שומשום שחור, מאצ'ה, ליצ'י, וניל ועוד, עטוף קרום דק שעשוי מאורז דביק וגם כאן הדנגו יככב, אותם כדורי בצק קטנים ודביקים שיוגשו על שיפוד לצד סויה מתוקה, עם ציפויים שונים. וכן תוכלו לטעום גם קאקיגורי, קינוח יפני של קרח גרוס בתוספת חלב ופירות העונה.

פסטיבל יפן, בית ציוני אמריקה, רחוב דניאל פריש 1 תל אביב, יום שבת ה-24 באוגוסט בין השעות 9:30-17:00, פרטים נוספים וכרטיסים בעמוד האירוע בפייסבוק, 40 שקלים לאדם לא כולל סדנאות

פסטיבל יפן. ShutterStock, ShutterStock
"המלכה של האטריות היפניות"- אטריות אודון/ShutterStock, ShutterStock
פסטיבל יפן. ShutterStock, ShutterStock
טקס תה המאצ'ה היפני/ShutterStock, ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully