שי רבינוביץ', קונגרס בזל. קונגרס בזל,
שי רבינוביץ', קונגרס בזל/קונגרס בזל

מפוקח, מפוכח

30.4.2020 / 11:00

היום המטורף של "קונגרס בזל" התחיל עם דוחות באלפי שקלים והמשיך בשידור פייסבוק המוני. את הסוף שלו אי אפשר לראות גם עכשיו

"תקופה מוזרה עכשיו. זה לא נראה טוב, השולחנות והכיסאות מקופלים. רציתי קצת לשתף אתכם בבעיות שיש לי, אבל אני לא בא לבכות. אני בא לספר סיפור:

"בשבוע האחרון קיבלתי שלושה דוחות מפקחים. אני עובד הרבה שעות, בקושי רואה את הילדים שלי, לא זוכר מתי עשיתי סקס... מנסה לשרוד. אני בין העסקים היחידים שעובדים בתל אביב. קם בבוקר ואומר תודה שאני עובד ושאנשים רוצים לאכול את האוכל שלי. אני נלחם ורוצה להצליח, לרגע לא מתבכיין, אני יודע שיש הרבה אנשים שלא עובדים עכשיו, אבל אין סיכוי שזה מה שקורה עם הפקחים.

"אני כאן מ-2005, תמיד שמרתי על החוק. עכשיו יש סיטואציה בלתי מובנת, ומקומות לא יצליחו לקום. אני לא אתן לזה לקרות, לא אשלם את הסכומים האלה. לא גנבתי. הייתי צריך לקבל תקווה שאנחנו אנשים ולא חיות. אוהב".

שי רבינוביץ' כבר לא ידע מה לעשות. הוא לקח את הטלפון, יצא מ"קונגרס בזל" ועלה לפייסבוק-לייב עם חיוך קצת נבוך. 5 דקות ו-25 שניות אחרי זה, החיוך כבר ירד מהפנים, אבל עיר שלמה עלתה להחליף אותו, מפצה באהבה על הכול (חוץ מעל הסקס החסר, על זה דווקא היה לה הרבה מה להגיד).

הקלישאה הגנרלית אומרת שכל מלחמה צריכה תמונת מלחמה, ומלחמת העצמאים והמסעדנים לא יכלה לצלם תמונת מלחמה יותר טובה מזאת גם אם דובר צה"ל היה מפיק אותה - לוחם של אוכל בשדה הקרב האבן-גבירולי, ממוגן מפני הנגיף אך חשוף מול פקחי העירייה. רועד בקומפוזיציה. רועד בדיבור. עם מסיכה, בלי פילטרים.

תמונת המלחמה של "קונגרס בזל"

יומיים אחר כך, שום דבר לא נרגע, להיפך. "זה מדהים שהפקחים והעירייה מתעסקים בעניינים כאלה גם בזמן קורונה", פתח רבינוביץ', "יש לנו מצוקת כוח אדם. יש אי-בהירות לגבי מה מותר ומה אסור. אי אפשר להתחשב קצת? זה פשוט רוע לב".

הדוחות שהתניעו את המחאה המשודרת ניתנו, לגירסתו, בשל סחורה שהתקבלה מספקים ונותרה על המדרכה, ובשל אוכל שסופק ללקוח קשיש. "הוא חולה וגר קרוב לפה, אני נותן לו אוכל כל יום. הוא לא מבין מה זה קורונה, לא הולך עם מסיכה. היה פה שעה שלמה ובכל זאת לא הצלחנו לשכנע אותו ללכת, עד שנכנעתי והבאנו לו אוכל. אז גם קיבלנו את הדוח. שיהיה ברור - שילמנו ועוד נשלם הרבה דוחות. צריך להיות סדר, ואנחנו אנשי חוק. אם הפקח רוצה, הוא ידפוק לי דוח על חריגה של השולחן ב-10 ס"מ, אבל עכשיו? זה מעליב. אמרתי לפקח: 'אתה יודע שאנחנו במלחמת קיום'. הוא ענה לי: 'אני לא במלחמה, אתה במלחמה'. חזרתי לקופה והמשכתי להוציא משלוחים, אבל הלב נמחץ".

איך מסעדת אוכל רחוב ותיקה, 30 כיסאות שהשאירו כבר סימני שיזוף על המדרכה, בונה את עצמה מחדש? זה מתחיל בשיניים

אנשי "קונגרס בזל" - צוות משולש שרץ כבר 15 שנה וכולל מלבד רבינוביץ' גם את יואב (ג'ו) גורן ואת לירון קרומה - היו "בהלם מוחלט" בימי הקורונה הראשונים. "אנחנו לא רגילים לסגור את המקום. לא היו הנחיות, אז קיפלנו את הכיסאות והשולחנות ונשארנו בלי לקוחות, מ-100 ל-0", סיפר רבינוביץ', "המזל שלנו היה שהתחלנו לעבוד עם 'וולט' ו'תן ביס' כמה חודשים לפני כן. זה מה שהציל אותנו. התחלנו באי-ודאות, באנו בוקר-בוקר ולא ידענו אם ירצו אותנו או לא ירצו אותנו באותו יום. ייצרנו כמה מנות חדשות, משפחתיות, כי ידענו שאנשים יהיו בבית, ובימים של הסגר זה היה בעצם כל העסק".

וכך, מסעדת אוכל רחוב ותיקה, 30 כיסאות שאם תזיז אותם מהמדרכה תזהה עליה פסי שיזוף, מצאה את עצמה "בונה את כל העסק מחדש", כהגדרת רבינוביץ'. הבדיחות הפרטיות עם הלקוחות הקבועים הושתקו, ריקוד הרעבים והשבעים הופסק, פעולות יומיומיות ששוזרות יחד DNA נעצרו כולן, והוחלפו ב"תפריט" שירותי חדש: אותן מנות משפחתיות גדולות, כן, אך גם שיחות הבהרה טלפוניות תכופות ללקוחות שמבקשים "לפנק עם הצ'יפס והבשר", וסטנדרטיזציה מקצועית אך מעט קרירה מצד "וולט" המתווכת. "הם יישרו אותנו, הבנו שכל דבר עולה כסף, אבל המצאנו את עצמנו מחדש, ומצאנו עכשיו לקוחות וקהלים נוספים. לפחות יצא מזה קצת טוב".

קונגרס בזל. קונגרס בזל,
לא אמרנו לא לשום דבר. "קונגרס בזל"/קונגרס בזל
"לא נשברנו, לא נכנענו. הבאתי אופנוע, הבאתי אופניים. עבדנו בהכול"

אש-התמיד של פקחי העירייה לובתה בימים האחרונים על ידי ראש העיר רון חולדאי, שהחליט לפתח, ככל הנראה, קריירה רביעית כמנהל משאבי אנוש. "בן אדם שלקח הימור ופתח פה מסעדה יחפש את עתידו", צוטט, "... אז הוא יילך לעבוד ברשת פוקס כשכיר… ואם לא תהיה ברירה הוא יעבוד גם כשליח של 'וולט'". הדברים - תמצית מזוקקת של חולדאי האיש - דילגו 900 מטר צפונה ונספגו היטב ב"קוננגרס", אך יצרו תגובת-נגד שונה לחלוטין מהתחזית המתנשאת - מאבק הישרדות אמיתי ללא ויתורים, עם עיניים קדימה ואותו חיוך פייסבוק-לייב ויראלי.

"לא נשברנו, לא נכנענו. אני לוקח את העסק ומפיק ממנו את המיטב", תיאר רבינוביץ', "הבאתי אופנוע, הבאתי אופניים, הטלפון שלנו לא הפסיק לצלצל. עבדנו בהכול. לא אמרנו 'לא' לחצי דקה, גם לא לשניה אפילו. עובדים מהבוקר עד הלילה. לא נרוויח, אבל בלב אני יודע שהצלחתי". את יום העצמאות, למשל, העבירו אנשי "הקונגרס" במשמרת חגיגית אך אינטנסיבית, "ללא הפסקת שירותים", כדי להכין 240 מנות פלאפל לעובדי בית החולים איכילוב, תוצר של תרומת לקוחות שצפו בסרטון והחליטו להגיב קצת אחרת מראש העיר. "עכשיו יותר מתמיד, כדי להיפתח שוב ולחזור לעניינים, עסקים צריכים לעזור אחד לשני", סיפר ברק דאון, שהוביל את הפעולה האזרחית ודיווח לאורך שעות הבוקר על "לב פועם מהתרגשות", כל הדרך לבית החולים, "זאת המנה הכי ישראלית שיש, והייתה לנו פה הזדמנות לעזור להם לעזור לצוותים".

לחומוס שלי שלוש פינות

יש תשובה לשאלה הכי ישראלית

לכתבה המלאה
seperator

היום הראשון שבו ניתן אישור מחודש לטייק-אווי יצר תור דליל אך עקבי מחוץ לדוכן. זוג שהתעורר בצהריים מספר על סדר היום החדש שלו, שכן ותיק משאיר טיפ גבוה מהרגיל ולקוח קבוע אחר מחייך לאחר שהצליח לממש את אחד הסעיפים המרכזיים ב"רשימה של אחרי הסגר".

מחיצת פלסטיק עבה, כמעט משוריינת, מפרידה עכשיו בין אנשי הקונגרס ללקוחות, ולא נותנת לאף אחד מהם לשכוח. "פתאום אתה מרגיש שאולי לא יהיה את הדברים האלה יותר. השגרה, הלקוחות. כבר שכחתי מה כל אחד אוהב", אמר רבינוביץ', "אבל מראש אמרתי שאני לא אוותר. שנמשיך קדימה וניתן לאנשים אוכל. זה אפילו לא קשור לכסף, רק בשביל ההרגשה שאני יכול להמשיך לעבוד. בימים של הסגר נתקלתי במחסומים מהבית לפה, שוטרים שאלו אותי לאן אני הולך ונתנו לי לעבור כשסיפרתי להם והראיתי להם את נעלי העבודה. זה עשה לי טוב, נתן לי להרגיש חיוני".

החוקים הכתובים - כל כך כתובים - פה לא אוהבים התחכמויות, ולכן חוצץ הפלסטיק הזה חריג כל כך, בוודאות הפריט הכי תלוש שאפשר להציב במקום הזה, שעשה קריירה מלדבר לאנשים כמו אנשים. "זה מקום של שווארמה", מפשט רבינוביץ', "ופתאום אתה אומר ללקוחות לקחת אחורה, לשמור שני מטר, ללכת רברס". המגבלות מורגשות, העתיד מעורפל, אבל השורה התחתונה ברורה. "הם התגעגעו לשפיות של לשים דברים בתוך פיתה, זה הקסם, וזה כל הקסם".

תגובת עיריית תל אביב-יפו:

עיריית תל אביב-יפו החליטה לבטל 2 מתוך 3 הדוחות - אלו שניתנו בגין הפרת הסדר הציבורי. ביטול זה הוא לפנים משורת הדין מתוך התחשבות במצוקת בעל העסק ובשים לב לנסיבות הספציפיות של המקרים שנאכפו.

עם זאת, הדוח בגין הפעלה אסורה של עסק לא יבוטל. חשוב לציין כי עם כל ההבנה למצבם של בעלי העסקים לעת הזו, חובה על העירייה לדאוג לבריאות הציבור. במקרה הנדון, עצם מכירת המזון לאזרח מבוגר מהווה הכשלה של הלקוח, תוך סיכון האדם שנמצא ככל הנראה בקבוצת סיכון מפאת גילו. זאת, בזמן שבעלי העסק ידעו כי הם אמורים לפעול במתכונת משלוחים בלבד.

יודגש כי פקחי אגף הפיקוח העירוני עובדים בימים אלה במתכונת חירום ומבצעים אכיפה בעבירות של סדר ציבורי וכן של תקנות החירום של משרד הבריאות. הפקחים הונחו לפעול ברגישות יתר מול בעלי העסקים וכל העת מבוצעות פעולות הסברה על ההנחיות והתראה טרם מתן דוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully