וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צדיק בינו רוקם מהלכים נועזים בבנק הבינלאומי: יד ימינו סמדר ברבר הוצנחה לתפקיד ראש החטיבה העסקית

שלומי גולובינסקי

17.12.2004 / 8:18

ברבר תחליף את זאב בן אשר שמונה לתפקיד רק לפני שנה; ברבר תהיה כפופה למנכ"ל גרנות אך למעשה בעלת עוצמה גדולה ממנו; האם בינו מכשיר את ברבר למנכ"לית הבינלאומי?



צדיק בינו רגיל להפתיע. הוא עשה זאת בשנות ה-80 לאחר שפרש במפתיע ממנכ"לות בנק לאומי לטובת תפקיד של נציג איש העסקים האוסטרלי ג'ק ליברמן; הוא עשה זאת לפני שנה וחצי כשרכש במהירות את השליטה בבנק הבינלאומי רגע לפני שחברת הביטוח מנורה הספיקה לסכם על עסקה דומה, והוא עשה זאת לפני חצי שנה, עת השתלט גם על בנק אינווסטק ישראל, בהותירו מאחור את הבנקים הגדולים פעורי פה.



גם שלשום בינו הפתיע. הוא מינה את אשת סודו, סמדר ברבר, לתפקיד ראש אגף העסקים בבנק. ראש אגף עסקים, כאן המקום לציין, הוא אחד התפקידים החשובים בבנק, ויש הטוענים כי הוא משני בחשיבותו רק למנכ"ל דוד גרנות. המחזיק בו שולט למעשה על ברז האשראי של הבנק: כל העמדת אשראי (או אפילו רק מסגרת אשראי) בהיקף של יותר מ-30 מיליון שקל עוברת דרך האגף, שמרכז גם את כל פעילות ההלוואות בבנק.



מינויה של ברבר לתפקיד הרגיש מפתיע משתי סיבות עיקריות.



ראשית, על כיסא "קצין האשראי" הראשי של הבנק ישב עד כה זאב בן-אשר, לשעבר בכיר בחטיבה הקמעונית בבנק הפועלים. בן-אשר לא הספיק לחמם את כיסאו יותר מדי. בסך הכל, פחות משנה חלפה מאז חצה את הקווים מבנק הפועלים לבנק הבינלאומי כדי להחליף את הנרי מזרחי, ראש אגף העסקים הקודם בבנק שפרש לגמלאות. גם מזרחי שימש בתפקידו שנה בלבד.



קדנציה של פחות משנה בתפקיד היוקרתי אינה מבשרת טובות לבנק החמישי בגודלו במערכת. עם זאת מקורות בנקאיים העריכו אתמול כי בן-אשר החליט לפרוש מיוזמתו, והוא לא נענה להפצרות מנכ"ל הבנק ובעלי השליטה בו להישאר בתפקידו או לעבור לתפקיד בכיר אחר, כמו ראש אגף בנקאות ושיווק.



שנית, ברבר אינה סתם עוד מינוי חיצוני שהוקפץ לצמרת הבנק. אמנם בשנים האחרונות מרבים בבנקים הגדולים להביא מועמדים חיצוניים לתפקיד ראש אגף העסקים - כך עשה בנק הפועלים כשמינה את החשב הכללי באוצר לשעבר שי טלמון, וכך עשה אשתקד גם בנק לאומי שמינה את רו"ח רקפת רוסק-עמינח לתפקיד דומה. אבל בניגוד לטלמון ורוסק-עמינח, שלא היו קשורים ישירות לבעלי השליטה, ברבר היא הקרובה ביותר לאוזנו של בינו בשנים האחרונות. ברבר גם עמדה בראש בינו-אחזקות, חברת האחזקות של בינו, החולשת על ענקית האנרגיה פז ועל יתר אחזקותיו, בהן חברת הנדל"ן סהר-פיתוח.



אך טבעי הוא שבינו מיהר למנות את ברבר לדירקטורית בבינלאומי ולשורה נוספת של תפקידים בבנק: יו"ר ועדת המאזן של דירקטוריון הבינלאומי, חברת ועדת האשראי, ביקורת, אסטרטגיה ומינהל ומנכ"ל פיבי אחזקות, החברה האם הבורסאית של הבנק. עתה, ערב כניסתה לתפקיד החדש, עתידה ברבר לפרוש מכל תפקידיה. לכן, לכאורה, יורדת ברבר בדרגה במינוי החדש, משום שמעתה היא תהיה כפופה למנכ"ל גרנות. אבל מעטים, אם בכלל, מאמינים שמדובר בירידת מדרגה עבורה. כוחה של ברבר, מעריכים מקורבים לבינלאומי, לא צפוי ליפול מכוחו של המנכ"ל, מה שיוצר ללא ספק מצב מעניין.



בבינלאומי סבלו בשנים האחרונות מביצועים גרועים במיוחד של תיק האשראי. הבנק נאלץ להפריש עשרות מיליוני שקלים בגין הלוואות שהעמיד לקבוצת זאבי ולחברת הכבלים תבל שנקלעו לקשיים. בינו נחוש כנראה לטפל בבעיה. ואולם השאלה המרכזית, שעדיין תלויה באוויר, היא האם בינו מסמן למעשה את היורש(ת) של גרנות - שתחליף אותו, בבוא העת, בכס המנכ"לות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully