וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשקיעים המוסדיים אינם מתלהבים מהנפקת אל-עד קנדה שבבעלות תשובה

איתן אבריאל

21.12.2004 / 8:40

היום נפתחת ההנפקה, אך בשוק טוענים לביקושים נמוכים; קופות הגמל של בנק לאומי יבקשו פירעון מיידי במקרה של הורדת דירוג, או הזרמת הון נוסף על ידי הבעלים; תשובה: ההנפקה תצליח



משקיעים מוסדיים מרכזיים בשוק ההון הישראלי אינם מתלהבים מהנפקת איגרות החוב של חברת אל-עד קנדה שבבעלות יצחק תשובה, וחלקם אף פנו לחתם ההנפקה בבקשה כי החברה תוסיף לטובתם תנאים שיקטינו את הסיכון שהם לוקחים על עצמם בעת רכישת האיגרות. לעומתם, בעל השליטה בחברה יצחק תשובה הביע ביטחון כי ההנפקה תושלם בהצלחה, ואתמול בערב אף אמר כי ידוע לו על הזמנות בהיקף גדול יותר ממספר האיגרות החוב שהחברה המתכוונת למכור.



תהליך הרישום להנפקה ייפתח הבוקר והוא יימשך עד יום חמישי, ובסופו ייקבע בהליך של מכרז המחיר של האיגרות המבטיחות ריבית שנתית של 6%. אל-עד קנדה, המחזיקה בכ-15 אלף דירות באזור טורונטו, מבקשת לגייס בשוק ההון המקומי סכום כולל של כמיליארד שקל, כאשר בשלב ראשון בכוונתה לגייס כמה מאות מיליוני שקלים.



מקופות בנק לאומי, למשל, נמסר כי לאל-עד קנדה תועבר בקשה להוסיף להנפקה תנאי ("קובננט") ולפיו במקרה של הורדת דירוג החוב בידי מעלות, תבצע החברה פדיון מיידי של האיגרות. חלופה אחרת שמציעים בקופות לאומי היא כי בעלי השליטה יזרימו אליה הון נוסף כדי שהדירוג יעלה חזרה. ההנפקה תהיה צמודה למדד ותימכר למוסדיים בלבד, ולא תירשם למסחר בבורסה.



גם בחלק מחברות הביטוח הביאו אי נוחות מההצעה של אל-עד, מאחר שלטענתן הדירוג הבינלאומי של החברה אינו גבוה ושווה לדירוג BB+ בלבד, וכן משום שאין בהנפקה השתתפות של משקיעים במקרה של הצלחה. בחברת ביטוח גדולה אחת אמרו כי הם ספקנים לגבי האפשרות לרכישת האיגרות, אך קיבלו בכל זאת החלטה לבדוק אותה.



מקורות בקרב המשקיעים המוסדיים אמרו כי אף שייתכן שיש בחו"ל השקעות טובות יותר בסיכון דומה, מתאים מבנה ההנפקה שנבחר לשוק המקומי ולעיוותים שלו. "מכיוון שההנפקה קיבלה ממעלות דירוג של AA מינוס, כמעט שמובטח רווח הון נאה למי שרוכש אותה ביום שחברת ציטוטי הריבית תתחיל לעבוד", אמר אחד המשקיעים המוסדיים. "יש לא מעט אנשים שיסתפקו בזה במקום לחפש חלופות בחו"ל, ולהסתבך עם בעיות של מסחר ושערי מטבע", הוסיף. לדבריו, גם העובדה שההנפקה נקובה בשקלים וצמודה למדד מקלה מאוד על השיווק שלה.



החברה המצטטת היא ארגון חדש שיחל לפעול בשנה הבאה, ויספק לגופים המוסדיים שערי ריבית שאתם יידרשו לשערך איגרות חוב שאינן נסחרות בבורסה. שערי הריבית שיצוטטו ייגזרו ישירות מדירוג החברה, ולכן מעריכים בשוק כי דירוג גבוה יחסית של AA מינוס, שנרכש במחיר נמוך יחסית, יבטיח את רווח ההון.



"קיימת כיום בעיה קשה מאוד עם התקנות של האוצר ועם השיטה של חברה מצטטת, שגורמת למוסדיים להשקיע בעיקר באיגרות חוב של חברות מדורגות. כתוצאה מכך, המחיר של האיגרות עולה, וממש מתפתחת כאן בועה של איגרות חוב קונצרניות", העריך מנהל ההשקעות של אחת מחברות הביטוח הגדולות.



מנתח פיננסי בתחום הנדל"ן הדגיש כי יש סיכון משמעותי בהנפקה, בעיקר משום שהדירות ישנות ועשויות לדרוש השקעה גדולה בתחזוקה ושיפוצים, מכיוון שחלקן ממוקמות באזורים שאינם נחשבים לטובים ביותר, ומאחר שהתפוסה היא של 100% - ולכן יכולה רק לרדת. לעומת זאת, המנתח הפיננסי מדגיש כי האפשרות למכור את הדירות מבטיחה כרית ביטחון משמעותית, אם אל-עד קנדה אכן מסוגלת לבצע זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully