וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הפיקדון ניצל מקריסה כללית: הממונה על ההגבלים העסקיים המליץ להאריך פעילות תאגיד המחזור

צפריר רינת

21.12.2004 / 17:44

הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, שינה את עמדתו ומוכן שהתאגיד לאיסוף מכלים ימשיך לפעול כמונופול עד לשינוי החוק, כדי למנוע את קריסת חוק הפיקדון



חוק הפיקדון על מכלי משקה ניצל מקריסה כללית, לאחר שהממונה על ההגבלים העיסקיים, דרור שטרום, המליץ בראשית השבוע לבית הדין להגבלים עסקיים להאריך במחצית שנה את פעילותו של תאגיד המיחזור האחראי על יישום החוק. בזמן הזה יגיש המשרד לאיכות הסביבה הצעת חוק לשינוי הפיקדון, שאמור להביא לשינוי באופן יישומו.



תאגיד המחזור פועל לאיסוף מכלי המשקה, שאותם אפשר להחזיר בתמורה לדמי פיקדון בסך 25 אגורות. את התאגיד, הפועל למעשה כמונופול, הקימו יבואני ויצרני המשקאות באישור מיוחד מהממונה על ההגבלים. מקימי התאגיד ביקשו לפני חצי שנה לקבל אישור נוסף לפעילותם במסגרת בית הדין להגבלים עסקיים.



ואולם שטרום המליץ לבית הדין שלא לעשות זאת, מכיוון שלדעתו הוכח כי ההסדרים שלפיהם פועל התאגיד כגוף יחידי בשוק אינם פועלים באופן המשרת את טובת הציבור. בתנאים הקיימים כיום לא יכול הציבור לקבל בחזרה דמי פיקדון בכל בתי העסק, והתאגיד אף פעל להפחית את יעדי האיסוף שנקבעו לו.



שטרום גם קבע שקיומו של התאגיד במתכונת הנוכחית מנע היווצרות תאגידים מתחרים. אם היה בית המשפט מקבל את המלצת שטרום, היה התאגיד מפסיק לפעול כבר מהחודש הבא, ולא היה נותר שום גוף המסוגל לאסוף מכלי משקה ולהעביר אותם למפעלי מחזור.



כעת החליט שטרום להמליץ על מתן היתר זמני להמשך פעילות התאגיד, בעקבות פנייה דחופה של מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, ד"ר מיקי הרן. הרן הודיעה שהמשרד לאיכות הסביבה מבקש להגיש תיקון לחוק הפיקדון, שיאפשר תחרות בין כמה תאגידים. התיקון יטיל את החובה לעמוד ביעדי איסוף המכלים על יצרני המשקאות, ולא רק על התאגיד הנוכחי. תיקון זה עשוי לעודד הקמת גופי איסוף נוספים מטעם היצרנים, או מטעם גופים שינסו להתחרות בתאגיד הקיים ולספק שירותי איסוף ליצרני המשקאות.



המשרד לאיכות הסביבה גם הודיע לשטרום, כי הוא פעל להעברת 20 מיליון שקלים ממשרד האוצר, לצורך רכישתם 300 מכונות אוטומטיות להחזרת דמי פיקדון. הצבת המכונות תאפשר לשפר את נגישות הציבור למקומות שבהם ניתן להחזיר מכלי משקה ולקבל בתמורה את דמי הפיקדון.



בתגובה להחלטת שטרום אמרה נחמה רונן, יושבת הראש החדשה של תאגיד המיחזור: "הפסקת פעילות התאגיד בשלב הנוכחי לא היתה מביאה להקמת תאגידים חלופיים אלא מכשילה את השגת מטרות חוק הפיקדון. מאז נכנס החוק לתוקפו הביאה פעילות התאגיד להישגים משמעותיים. עד לחודש הנוכחי נאספו כ-800 מיליון מכלי משקה והועברו למחזור". ראשי התאגיד קראו למשרד לאיכות הסביבה להגביר את האכיפה נגד בתי עסק המסרבים לקבל מצרכנים מכלי משקה ריקים ולהשיב להם דמי פיקדון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully