וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יושצ'נקו הכריז על ניצחון בבחירות באוקראינה

27.12.2004 / 3:14

לאחר ספירת 54% מהקולות, הוא מוביל ב-16%. אמר: "לפני 14 שנים הפכנו לעצמאיים. היום הפכנו לחופשיים". ינוקוביץ': נהיה אופוזיציה לוחמת

מועמד האופוזיציה באוקראינה, ויקטור יושצ'נקו, הכריז על ניצחון בבחירות החוזרות לנשיאות שנערכו אמש במדינה. לאחר ספירת 54% מהקולות עומד יתרונו של יושצ'נקו על כ-16% - 56%-40% - וקלפיות המדגם ניבאו לו ניצחון בשיעור דומה.

"אני רוצה לומר כי זהו ניצחון של העם האוקראיני", אמר יושצ'נקו והוסיף: "אנו עצמאיים מזה 14 שנה. היום הפכנו לחופשיים. היום החלה באוקראינה שנה פוליטית חדשה. זוהי תחילתו של עידן חדש, תחילתה של דמוקרטיה גדולה".

לאחר פרסום המדגמים הבטיח ויקטור ינוקוביץ',ראש הממשלה היוצא, להוביל אופוזיציה לוחמת. "לא יהיו מגעים" אמר במבט קודר, "אם אפסיד, תהיה אופוזיציה קשוחה. הם יראו מה זה אופוזיציה".

למעט תקריות בודדות עברה ההצבעה בשקט, וכמעט ולא היו דיווחים על אי-סדרים. שיעור ההצבעה היה גבוה, ודומה לבחירות הקודמות שנפסלו. יושצ'נקו הביע אתמול ביטחון בניצחונו. תגובתו של ינוקוביץ' מפתיעה, שכן בשבוע שעבר הוא איים להילחם בבית המשפט לביטול תוצאות הבחירות, אם לא יזכה בהן.

כל התוצאות של מדגמי הבחירות ניבאו ניצחון למועמד האופוזיציה, ויקטור יושצ'נקו. סוכנות רויטרס דווחה, כי על פי המדגם זכה יושצ'נקו ב-56.5% מקולות הבוחרים, לעומת 41% להם זכה ראש הממשלה, ויקטור ינוקביץ'. סקר אחר מנבא ניצחון גדול יותר, בהפרש של 58%-38%. שני הסקרים נערכו בקרב עשרות אלפי מצביעים.

מכון סקרים הנהנה ממימון ממשלתי קבע כי יושצ'נקו ניצח ברוב של 58.1% מהקולות מול 38.4% בלבד לראש הממשלה הפרו-רוסי, ויקטור ינוקוביץ'. במדגם, שמימנו כמה אוניברסיטאות ומוסדות מחקר, נדגמו 13,500 מצביעים שרואיינו ב-360 נקודות הצבעה. לפי סקר אחר, שערך המכון הבינלאומי של קייב לסוציולוגיה, זוכה ינוקוביץ' ב- 56.5% לעומת 41.3% לינוקוביץ'. סקר זה דגם 30 אלף מצביעים ב-360 נקודות הצבעה, ומומן בין השאר בידי נאט"ו.

בקול ישראל דווח, כי שיעור ההצבעה היה גבוה, ודומה לבחירות הקודמות שנפסלו, והן עברו בשקט יחסי, למעט 6 אנשים שמתו בדרכם לקלפיות, בשל שינוי החוק המחייב חולים להגיע ולהצביע בקלפיות, זאת בניגוד לאפשרות להצביע מביתם שהייתה בבחירות הקודמות. תוצאות אמת אמורות להתפרסם רק במהלך היום.

שירות "הארץ" מוסיף:

יותר מחודש לאחר הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות, ששיתקו את המדינה והפכו אותה למוקד של מתיחות בינלאומית, הלכו שוב אזרחי אוקראינה לקלפי, כדי לבחור שוב בין המועמד הפרו-רוסי, ראש הממשלה ויקטור ינוקוביץ', לבין מועמד האופוזיציה הפרו-מערבי ויקטור יושצ'נקו.

ינוקוביץ' הוכרז כמנצח בסיבוב השני של הבחירות ב-21 בנובמבר, שבוטלו אחר כך בהכרעת בית המשפט העליון בגין הונאות וזיופים. ביום רביעי הוא איים, כי אם ינצח מועמד האופוזיציה הפרו-מערבי ויקטור יושצנ'קו - הוא עשוי להכריז שתוצאות הבחירות אינן חוקיות, ולערער עליהן בבית המשפט; בד בבד איימו תומכי ינוקוביץ' לצאת לרחובות, כדי להיאבק בהפגנות התמיכה ההמוניות של האופוזיציה ביושצ'נקו, הפגנות ששיתקו בנובמבר את קייב וערים אחרות במדינה. במקרה כזה, ההפגנות והמאבק המשפטי עלולים להאריך את תקופת חוסר הוודאות עוד יותר.

ינוקוביץ' קבל בשבוע שעבר, על כך שחוקי הבחירות החדשים, שהתקבלו בפרלמנט לפני כשלושה שבועות, כדי להימנע מן הזיופים, שאיפיינו את סיבוב הבחירות הראשון, מגבילים מצביעים שאינם יכולים להגיע לקלפיות; לדברי ינוקוביץ', מיליוני מצביעים, ובכללם קשישים ונכים, לא יוכלו להצביע בגלל התקנות החדשות. אלא שהקולות האלה, טענו לעומת זאת יושצ'נקו ותומכיו, היו בדיוק אלה שנוצלו, כדי לזייף את תוצאות הבחירות בנובמבר.

ואולם אתמול הפתיע בית המשפט לענייני חוקה באוקראינה, כשקבע כי כמה מההגבלות החדשות, שהתקבלו במשא ומתן בין יושצ'נקו לממשלה, אינן חוקתיות, מכיוון שהן לא מאפשרות למי שאינו מסוגל לצאת מביתו להצביע; פחות מ-24 שעות לפני מועד פתיחת הקלפיות, אם כך, קבע בית המשפט, כי יש להסיר מיד את המגבלות החדשות - לפיהן ניתן להצביע בבית רק בתנאים מוגבלים מאוד - והורה לוועדת הבחירות המרכזית ליישם את ההחלטה לאלתר.

ראש ועדת הבחירות המרכזית הודיע בתגובה, כי צריך לקיים את הבחירות כמתוכנן, למרות פסיקת בית המשפט והקשיים שהיא מערימה על ההיערכות לבחירות. "נמלא אחר הפסיקה", אמר ירוסלב דוידוביץ', ראש ועדת הבחירות המרכזית; "אין לנו אפשרות אחרת. חייבים לקיים את הבחירות". פסיקת בית המשפט לחוקה אמורה לפעול לטובת ינוקוביץ', שהוביל את המערכה להסרת ההגבלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully